Gå til innhold

Ang det å snu bilsetet i forovervendt stilling....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla vår er 15 mnd og har sittet i setet bakovervendt inntil for noen måneder siden. Etter å ha diskutert fram og tilbake om vi skulle snu det forovervendt, snudde vi det av ulike grunner. Har gått og tenkt på om det var en riktig avgjørelse i ettertid, og konkluderte med at uansett grunn vi hadde for å snu setet vil sikkerhet komme først uansett.

Så vi bestemte oss for å snu det tilbake til bakovervendt stilling igjen.

I går kjørte vi hjem fra jobb, på vei for å hente snuppa i barnehagen. Plutselig hører vi et hvin, og så smeller det en bak i bilen vår. Det første jeg tenkte var TAKK OG PRIS FOR AT VESLA IKKE VAR MED!!!! Bilen som smalt i oss ble truffet av en bil bak den,som hadde ganske stor hastighet, og smellen vi fikk føltes ikke så kraftig men samboeren min fikk vondt i nakken etterpå. HADDE hun vært med tør jeg ikke tenke på hvordan hodet hennes hadde blitt slengt og hvilke konsekvenser det hadde fått. Så nå er setet snudd tilbake i leiebilen, og sånn skal det forbli når vi får tilbake bilen vår som er på reparasjon..

Jeg var også av den mening at det er opp til hver enkelt hvordan setet skal stå, og de produserer jo seter som er forovervendt, så sikkert må det jo være uansett..

Men når jeg ser hvor fort det kan skje og hvilke skader man kan få bare av en sånn ”liten” kollisjon, så kommer sikkerhet til barna foran uansett! Vi skal gå til innkjøp av speil og leker som hun kan ha. Og vi sitter gjerne bak med henne på lengre turer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved kollisjoner bakfra er det vel faktisk bedre å sitte forovervendt? Men siden de aller fleste (alvorlige) ulykker skjer forfra så anbefales det at barna sitter bakovervendt.

Så for deres del hadde det gått best i dette tilfellet med barnet forovervendt.

Skrevet

Joda, men statistisk sett er de fleste kollisjoner i Norge forfra, ikke bakfra, så det vil i det lange løp være tryggere å ha barna bakovervendt så lenge det går.

Skrevet

Vær så snill ha de bakovervendt.

Jeg har sett og følt hva som skjer ved en kollisjon, ingen diskusjon!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...