Anonym bruker Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 Min manns foreldre er skilt og bor for seg selv, begge er stor røykere og røyker inne. De har går som regel ut når jeg er på besøk, for jeg tåler ikke røyk (såre øyne, snørr..allergi). Men jeg synes ikke at å stå i stuedøra med trekk inn hjelper så mye, og det å ta et siste drag og gå inn mens du kaster sneipen hjelper heller.. Det er jo en liten stund til min lille kommer til verden, men dette engster meg allerede... Jeg vet de kommer til å røyke ute når babyen kommer, men det lukter fortsatt ekkelt røyk av fingrene og klærne dems.. Jeg hater dette.. Vil ikke at babyen min skla bli utsatt for slik... Sikkert litt overreagering.. Det er vår første, og ingen av oss røyker.. Hater røyk inne og i biler, det er noe av det ekleste jeg vet... Er jeg typisk førstegangs som overreagerer eller fins det fler av "meg"??
❤lille stjerne❤ Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 Forstår deg godt jeg! Røyk og røyklukt passer overhodet ikke i hop med baby etter min mening! Jeg sluttet å røyke den dagen graviditetstesten ble positiv, så jeg var ikke akkurat en antirøyker før. Da vi kom hjem fra sykehuset med vår lille fikk naboen holde henne litt. Naboen er storrøyker og da jeg fikk tilbake snuppa mi etter en liten stund så fikk jeg nesten tårer i øynene! Det dunete lille myke hodet hennes luktet jo sur sigarettrøyk! Kunne nesten ikke kjenne den søte gode babylukta hennes, bare røyklukta. Det likte jeg ikke i det hele tatt! Min lille baby skal ikke lukte røyk og når jeg har slutta å røyke for hennes skyld så skal hun da i allefall ikke lukte vondt av andres røyking!
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2008 #3 Skrevet 6. juni 2008 Jeg vil no si at det er litt typisk førstegangs mødre, jeg var også sånn, vi ba de som røkte om å gå helt ut og lukke døren. De måtte vaske fingrene før de fikk ta i lillegutt og det måtte de bare godta eller så ble de ingen holding. Vi ba foresten alle som kom på besøk om å vaske fingrene før de fikk ta i lillegutt, men vi hadde den perfekte unnskyldningen siden han var prematur og veldig motakelig for infeksjoner.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2008 #4 Skrevet 8. juni 2008 jeg hadde nok fått samboeren din til å sette seg ned med de. jeg regner med de forstår at ting blir annerledes når lille kommer. her i huset måtte alle vaske fingrene og viss de hadde tatt en røyk fikk de ikke borti han før det har gått 30 minutter. folk kan godt se rart på meg, ,men de om det! det er helsa til sønnen min og da er det vi som bestemmer. ikke noen som kommer på besøk. kanskje det er lettere viss de kommer til dere?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 Typisk førstegangs? Min er ikke prematur, men jeg har også krevd at folk som skulle ta i henne den første tiden vasket hender først. Og det ville jeg gjort om hun var barn nr 2, 3 eller 4 også. Jeg vasker bestandig hendene før jeg tar i andres nyfødte babyer også! Følte slett ikke at jeg trengte noen unnskyldning for det da snuppa mi var nyflødt og synes ikke det er hysterisk heller! Klart de små må vennes til en normal bakterieflora, men de trenger ikke omgangssyke før de har blitt 4 uker gamle heller...Nå er babyen min 8 mnd gammel og tåler mye mer, men jeg nøler fremdeles ikke med å si i fra f.eks til de som vil pelle inni munnen på henne ol. Det er mitt barn og det er min jobb å passe på og beskytte henne. Hvis noen synes det er teit så får de bare synes det. Men tilbake til røyk og røyklukta, det var jo temaet egentlig. Det er ikke sært å holde sitt barn borte fra røyk og røyklukt. Og det er bevist at de partiklene som sitter igjen på fingre og i klær kan irritere babyens hud.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2008 #6 Skrevet 5. oktober 2008 Åh..det var godt å lese disse innleggene ang røyk/røykelukt. Er IKKE JEG som er på blåbærtur. Synes ikke noe om å få prinsen tilbake stinkene av jubb og røyk osv.. En gang jeg fikk ham tilbake fra svigers, måte jeg ta meg sammen for å ikke brekke meg, han ble badet og klærene rett i vask med en gang når vi kom hjem.
Learning to fly Skrevet 20. november 2008 #7 Skrevet 20. november 2008 Mine foreldre og svigerforeldre røyker inne også. Derfor er vi lite på besøk, selv om de røyker ute når vi er der og har luftet godt før vi kommer. Grunnen til dette er så enkel som att alle tekstiler og alle overflater, samt alt støvet som flyver i luften, fremdeles vil være fullspekket i røykpartikler. Den eldste gutten vår har astma, og spesielt hver gang vi har vært hoss mine foreldre (som har ett hus uten moderne ventilasjon og ett dårlig rengjort hus) så må gutten få anfallsmedisin til natten... Men er han godt forkjølet, så må han etter å ha vært hos svigers (med nytt hus og ventilasjonsanlegg, samt hun har er svært nøye med husrengjøring) også få anfallsmedisin. Alle utenom mannen min blir flere hakk værre i evt forkjølelse, etter å ha vært der i mer enn en halv time... Så vi er kanksje overfølsomme, men sånn er det bare. Snyter vi oss etter besøk hoss mine foreldre, så er det grå svart på papiret. I begge hus blir det røykelukt både på klær, hud og hår etter besøk. Så vi dusjer stort sett alltid og bytter klær etter slike besøk. Så babyer som oppholder seg i hus som har blitt røykt i syns jeg man skal være forsiktig med. De har ømfintlige lunger og tynn hud. Lett å få alslags stoffer tatt opp i blodet...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #8 Skrevet 30. desember 2008 hjelper så lite at de lufter hus godt før man kommer, det stinker av alt som finnes i leilighetene/husene.. helt sykt.. og selv om de røyker ute så setter lukta seg i alt man har på seg og med seg uansett.. min svigemor røyker ikke inne når vi er der,og lufter godt før vi kommer.. men jeg synes det lukter røykt der hele tiden uansett, og når vi kommer hjem lukter det sterkt av alt som var med oss inn dit.. har begynt å pakke i flere bagger, for vi pleier å reise videre til mine foreldre som ikke røyker.. da har vi en bag med badeting og et skift, og en annen en til vi skal til dem med rene klær.. dusjer alltid når jeg kommer til dem... dusjer og tar av alle klær på snuppa etter besøk også.. og hun ligger på sine egne tepper og ting når vi er borte, pga min allergi er jeg redd hun får det også.. jeg får utslett og sår hud.. nå har hun fått utslett, sikkert normalt spedbarnsutslett men.. skylder litt på at vi har vært hos hele slekta i jula, blant annet hos to røykere (pipe ene) som røyker inne (ikke når vi er der)...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2009 #9 Skrevet 23. januar 2009 Jeg er selv en ikkerøyker og liker ikke røyklukt, men blir litt overrasket over hvor overhysteriske mange her er... Dusjer og skifter klær mellom besøkene hos røykende/ikke røykende besteforeldre. Det er foreldrene deres vi snakker om her, og de har vel mest sannsynlig røyka siden dere var små. Dere har vel bodd i dette før. Hva er da problemet med om det lukter litt røyk av klærne deres etter et besøk en gang i blant. Det må være utrolig sårende for besteforeldrene og vite at dere skreller av dere alt av klær og bader i såpe etter et besøk hos dem. Særlig også hvis de gjør alt de kan for å unngå å røyke i deres nærvær og lufter før dere kommer. Hva forventer dere... At de skal slutte å røyke for at dere har fått barn?! Hvordan tør dere å trille ute med barna deres i all den eksosen?? Hilsen ikke røyker!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #10 Skrevet 31. januar 2009 Hvorfor blir man kalt hysterisk fordi man vil beskytte barnet sitt mot ubehagelige ting? En av de som skrev det med skifting og bading har jo til og med astmabarn! Uansett så er det trist når det lukter røyk av barn, og jo yngre de er jo tristere er det. Det er da helt naturlig å ville vaske ungen sin og bytte klær på den når det lukter sigarettrøyk av ungen! Uansett hvor glad man er i sine foreldre/svigerforeldre så er røyken like giftig og den lukter like vondt! Jeg røkte selv helt til jeg bestemte meg for å prøve å bli gravid, da sluttet jeg. Og nå synes jeg sigarettrøyk lukter jævlig vondt! Man kan ikke forvente eller forlange at de skal slutte å røyke for at man får barn nei, jeg er enig i det. Hjemme hos seg selv får de gjøre som de vil. Men jeg sier bare rett ut at hvis noen av besteforeldrene til barnet mitt hadde røyke inne så hadde jeg ikke tatt med ungen på besøk til dem, da hadde samværet måttet foregå hjemme hos oss. Voksne har rett til å røyke i sitt eget hjem og barn har rett til å slippe å oppholde seg i voksnes sigarett-røyk. Og hvem synes du skal tilpasse seg? Barna skal tilpasse seg etter de voksnes uvaner? Eller kan de voksne tilpasse seg etter barnas helse og velvære? Ang det med eksosen og gå ut så synes jeg det var et dårlig eksempel. Akkurat det får man ikke gjort så mye med dessverre. Men jeg går nå ikke rundt og triller ungen min langs de mest traffikerte veiene heller da.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #11 Skrevet 3. februar 2009 Det betyr i ditt tilfelle at hvis din mor hadde røyka inne i sin leilighet så sluttet du å dra hjem til henne med din datter/sønn. Til tross for at hun kanskje både hadde vasket og luftet godt før du kom for hun visste du ikke likte røyklukten. Tenk den stakkars mormoren som bor i blokk uten balkong. Hun må enten slutte å røyke... noe hun kanskje har gjort i 30 år, eller gå flere etasjer ut for å ta en sigarett for at inneklima skal være slik at familien fortsatt kan stikke en tur innom henne. Ja jeg synes det blir provoserende. Såklart er det vi som er de voksne som skal tilpasse seg... og det er vi foreldre som bestemmer selv over vårt eget barn. Men jeg hadde ikke klart å behandle mine foreldre på den måten om jeg så at de virkelig prøvde å gjøre det beste for barnet mitt... i den grad at de ikke røyka inne når jeg var der med babyen, luftet godt før jeg kom ol. Tenk hvordan du selv har gått rundt og luktet vondt og hva du har utsatt vennene dine for over lengre tid når du selv røkte.... Tenk om du ikke skulle fått besøk av venner og familie den gangen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå