Småfolk Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 Med jevne mellomrom sier hun at hun ikke har noen å leke med i barnehagen. Med dette mener hun bestevenner. Hun var i en liten klikk i noen år, og de var utrolig tett knyttet. Men så flyttet de to andre mer eller mindre samtidig. Dermed ble min lille jente sittende alene tilbake. Hun er en utadvendt lita jente som stort sett tør å prate med alle. Går frem til ekspedistrisen i butikken og spør hvor ditten eller datten er. Og spør alle voksne hva de heter osv. I barnehagen sier de ansatte at hun leker godt med de andre barna og jeg har da sett det selv jeg og, men det er ingen av disse som hun leker fast med. Hun er den yngste av jentene og selv om de største er snille så er det begrenset hvor mye de på 6 år gidder å leke med en på bare fire (selv om det ble betydelig bedre etter at alle kom hjem til bursdagsselkapet hennes). Der er to andre jenter også på fem år, men de har sin egen lille klikk og i følge min datter så sier de ofte at hun ikke får lov til å leke med dem. Gutter er ikke helt det samme som jenter, selv om de kan være greie nok å leke med i en tid. I det siste sier hun stadig vekk at hun skulle ønske jeg jobbet i barnehagen. Og i går ble jeg møtt av en veldig trist jente som fortalte meg at hun ikke hadde noen å leke med i barnehagen og at hun ville at jeg skulle jobbe der... Jeg vet ikke lenger hva jeg skal svare på dette. Så jeg bare ga henne en stor klem. I dag morges klamret hun seg til bena mine og måtte nærmest rives fra meg med tvang. Det var fryktelig vondt å se de bedende øynene hennes mens hun gråt etter meg da de bar henne inn. Jeg har sagt til henne at om noen av de andre barna er slemme eller sier at hun ikke får leke med dem så skal hun gå til en av de voksne slik at de kan hjelpe henne. Dette sier hun at hun har gjort. Men jeg får inntrykk av at det ikke alltid er spesielt effektivt. Hun får likevell ikke komme inn i klikken til de andre. Stakkars, ikek rart hun kan være ganske humørsyk noen ganger...
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 Huff da.. ikke noe kjekt.. Kan du ikke spørre om å få en konferanse time, så du får snakket skikkelig med førskolelæreren.. Fortell at hun ikke trives lenger, om de kanskje har ei jente på ei anna avdeling som det går ann å koble henne med.. så kan de få ha en "spesial" avtale om å besøk hverandre på avdelingene.. eller om hun kan bytte avdeling? Nå er det snart nytt barnehage år, og da kommer det nok noen nye jenter,som kan bli potensiell bestevenninne.. men for ett lite barn er jo det lenge å vente:( Da Silje begynte i barnehage her, midt i året, så var det ei hun fort fikk tonen med, som ikke hadde noen bestevenninne, da jenter leker ofte to og to.. og det var bare 7 jenter.. Nå er disse blitt bestisser, de leker med andre også selvfølgelig, i sist uke var Silje på besøk hjemme hos henne.. Får håpe jenta di finner seg ei snart da..
Lekamøia Skrevet 4. juni 2008 #3 Skrevet 4. juni 2008 Får vondt av jenta di selv, jeg. Her kommer en trøsteklem til dere begge. Gutten vår opplevde noe av det samme når han var på samme alder. Han lekte med andre barn, men fant ikke en spesielt nær venn. Vi tok det opp med barnehagen, som kom med tilbakemelding om at han lekte med mange, men ikke hadde en som han lekte mer med enn andre. De fortalte at det er veldig vanlig at barnehagebarn ikke har en bestevenn i barnehagen, men leker litt med ulike. Men vi opplevde at han ofte følte seg ensom og ba barnehagen om å hjelpe oss. De ble derfor litt ekstra oppmerksom på han og hans lek for en stund, samtidig som vi gjorde noen endringer selv. Vi hadde muligheten til å levere sent og hente tidlig, men startet med å levere tidlig og hente litt senere. På denne måten kom han tidlig i barnehagen og tidlig inn i leken. Når han kom sent var de andre allerede i gang med leken, og det ble vanskelig for han å komme inn i de andres lek. På ettermiddagen ble han ofte hentet så tidlig at han ikke fikk deltatt på frileken etter ettermiddagsmaten. Vi begynte derfor å hente litt senere, sånn at han fikk den delen også. Samtidig var de voksne oppmerksom på å hjelpe han inn i leken. På denne måten løste det seg veldig fort. Han fikk 2-3 gutter som han lekte mest med, mens han også lekte med de andre. Sånn er det enda. Nå er han 6 år. Han stortrives og er i gang med lek fra han kommer til han går. Be om hjelp fra barnehagen og se om det er små endringer dere kan gjøre. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå