Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

og alt var ikke helt perfekt..

han trodde den lille gutten våres kunne ha leppe-spalte.. han var nesten 100% sikker:( snufs snufs... sitter bare og griner... jeg vet at dette ikke er d værste, men du vil jo at barnet skal være perfekt...

skal på videre undersøkelser litt lengre ut i svangerskapet....off er lei meg jeg nå...

men utenom d så var han frisk som en fisk...har fått ny termin.. 31.okt....:) så da er jeg 19 fullgåtte uker i dag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en trist beskjed å få.

Har ei venninne som fødte en gutt med leppe og gane spalte. Det var et sjokk for henne og hun var veldig lei seg, men for henne var han likevel vakker. (så det er sagt, jeg synes også han var helt skjønn ;) )

Hun hadde fått en unge fra før, så dette var nr 2.

Med nr 3 så fikk hun vite litt utti svangerskapet at denne også hadde.

Er litt styr i begynnelsen. Kan ikke amme, og må ha flaske.

Opererer leppa nr han er 3 mnd og ganen når han er 1 år trur jeg det var. Og nesen kan være litt flat (ser de er flate på de to, men ikke sånn veldig merkbart, søte unger:) ) Så den blir fikset på lengre utti barndommen. Husker ikke alder.

Så han skal nok bli bra skal du se :)

Skrevet

Skjønner at det er kjipt å få en sånn nyhet, men jeg sitter her selv med dobbeltsidig leppeganespalte og jeg har klart meg helt fint ;) Trenger ikke bli så ille. Men vet dere om det er dobbeltsidig eller enkel, for hvis det er enkel er det jo bare å sy igjen leppa. Er det noen i nærmeste familie som har det? Jeg er veldig spent på om min har det, for selv om de sier at det ikke er arvlig har vi vært hvertfall 4 genrasjoner og det har alltid vært 1. fødte. Jeg har dobbelt, pappa har enkel, farfar har dobbelt, oldemor har enkel og videre er jeg ikke sikker. Så hvis vi følger rekka skal jeg få et barn med enkelsidig leppespalte.Det blir spennende. Jeg er litt nervøs, for det er som du sier, at man vil at barnet skal være perfekt.

Skrevet

Det var leit å høre! Selvflølgelig vil man at bebisen sin skal være 100% frisk, men dette er som du sier selv ikke det verste! Bebisen din er perfekt for det! Dette er ikke en stor ting for legene å fikse og ikke har han det vondt heller!

Skjønner du er lei deg nå, men prøv å se på det positive i dette også (du gjør jo allerede det!)! At han er ellers frisk som en fisk!! :o)

Stor klem

Skrevet

Skjønner at det er en kjip beskjed å få, men husk på at de opererer så bra nå (og såpass tidlig) at det på mange barn er omtrent umulig å se spalten.

Og tro meg, barnet blir perfekt ... med spalte også!

Skrevet

d er var bare litt på den ene siden, d var så vidt han kunne se d...:) men jeg får vel mer nøyaktig beskjed når jeg skal til spesialist....

men d er tøff beskjed og få... :( er litt fortvilet akkurat nå....

vi har ingen i familien som har dette, men noen må jo være di første i familien......

jeg var så dum og gikk inn på nettet og så på bilder, d var d dumeste jeg har gjort... :( ble bare tusen ganger værre for meg...

Skrevet

Babyen min har også spalte, ble oppdaget på ordinær ul. Vi fikk konstatert det hos spesialist samme dag, og har vært på to ultralyder til etter det. Det er en veldig tung nyhet å få, jeg gjorde som deg, bare gråt. Så gikk det bedre helt til vi var på ultralyd igjen igår, hvor vi fikk vite at det kanskje er mer spalte enn først antatt, og at mine forhåpninger om kanskje å få til å amme sannsynligvis må legges bort.

Det er mange forventninger som må "snus om" når man får en slik nyhet, og jeg synes det går opp og ned. Av og til tenker jeg positive tanker, andre ganger tenker jeg negative. Ting blir jo ikke som man har forestilt seg det, med tanke på amming/mating, operasjoner etc. Jeg prøver å tenke på at det kunne vært mye verre, men det er klart man blir deppa og lei seg!

Send meg gjerne en pm, jeg har kommet litt lenger enn deg (på besøk fra 3. trim, er 29+2 idag), men vil gjerne ha kontakt med andre i samme situasjon! :)

Skrevet

Ja, dette var trist, men husk at dette er noe som kan fikses! :)

Det er ikke noe gøy å få beskjed om at ikke alt er perfekt når man forventer det...men dette skal gå bra skal du se!

Nå er dere forberedet på hva som venter dere, og det er et utrolig godt utgangspunkt! :)

Jeg er sikker på som du sier at denne gutten blir helt perfekt for dere!

Gratulerer med gutt forresten ;)

Skrevet

det var veldig trist, men det er ikke den verste beskjeden å få. ikke se på flere bilder! det er utrolig skummelt. jeg har ikke vært på ultralyd selv, og merker nå jeg gruer meg litt. kan de se såpass mye allerede så tidlig? jeg håper du får roe deg ned og ønsker deg all lykke til videre.

Skrevet

Ville bare sende deg en trøsteklem! Selvsagt er det en trøst at det ikke virker så alvorlig og han kommer til å bli fin og ellers er frisk, men skjønner godt at du er lei deg nå. Vi ønsker alle en frisk baby, og mange ganger tror jeg vi tar det for gitt at alt skal være perfekt. Dessverre er det ikke alltid slik, men heldigvis er legevitenskapen kommet veldig langt. Denne babyen er perfekt likevel, dere kommer til å synes han er NYDELIG.

Lykke til til dere!

Skrevet

tusen takk for gode ord folkens.... :) :)

jeg husker jeg tenkte tidligere at å få en beskjed som leppe-spalte ikke ville være så trist.... men fytti grisen og lei meg jeg er... trodde aldri jeg skulle ta d så tungt....

vi var for å se på ting til babyen i stad, men d var ikke noe gøy... er helt banan i hodet i dag:( off, unnskyld for mye syt...

Skrevet

Klart du får gråte og være lei deg, du som alle andre!

Man blir gjerne litt satt ut når ting ikke viser seg å være slik man tror!

Husk at man har lov til å tro at man får et friskt barn. Men du kommer til å elske denne babyen så høyt! Og han kommer til å være det vakreste dere har sett :)

Trøsteklem fra meg:)

Skrevet

Huff, man håper jo alltid at alt skal være perfekt på UL, men av og til er det ikke det. Dessverre ble det dere denne gangen. :( MEN som folk har skrevet her tidligere - dette er jo noe som kan "fikses"! Litt ekstra styr vil det nok bli, men det kunne vært mye verre. Nå får dere god tid på dere til å forberede dere. Etter en stund vil dere slutte å være lei dere, og bare glede dere til babyen kommer! For dere vil nok nå det punktet etterhvert, også - helt sikkert! Jeg har dessuten hørt/lest mange si at de ble veldig positivt overrasket over hvor vakkert barnet var da det ble født, de hadde sett det for seg mye verre. Det er jo ditt perfekte, lille barn uansett! Gratulerer! :)

Skrevet

Vi var og på ul og fikk vite at ikke alt var helt perfekt med vår lille gutt. Han har tre feil på hjertet, og må opereres. Man går til ultralyden og forventer at alt er bra, det er det desverre ikke alltid. Heldigvis er det spesialister som kan rette på omtrent alt, og det trenger ikke bety at hverken min eller din gutt får det noe værre enn andre babyer når de vokser opp. Vi har i alle fall mulighetetn til å forberede oss på hva som skal skje, og det er jo en liten trøst. Og så har vi selvfølgelig lov å være lei oss:)

Lykke til videre.

Klem

Skrevet

hei

jeg skjønner at det må være ett sjokk å få en beskjed om at noe er "i veien" med babyen. Jeg håper dere får en ny UL snart hvor man kan se etter om spalten er enkeltsidig eller bilateral. Da har man jo noe å være forberedt på. Hører dere til Rikshospitalet eller Haukeland?

Du vil sikkert få masse info fra jordmor/lege, men tenkte jeg skulle si at Rikshospitalets spalte team har ringetid for foreldre hver onsdag mellom 12-14. Telefonummeret er 23 07 06 05. Du får enten pratet med Nina eller Ann-Magritt som er svært erfarne sykepleiere spesialisert i spalter. De vil kunne svare på de fleste spørsmålene dere har om både operasjoner og annet(mating osv)

Dere vil og bli invitert på dagskurs når lillegutten deres er ca 1-2 måneder hvor dere vil få pratet med sykepleiere, kirurg, sosionom, logoped m.fl. Og treffe andre foreldre i samme situasjon.

Leppespalter blir operert når barnet er 3 måneder. Hvis det er ganespalte blir den lukket ved 12mnd alder og evt kjeve blir operert mellom 8 - 12 år.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med foreningen for leppe/ganespalte, se på nettsiden deres: www.lgs.no

send meg gjerne en pm hvis du lurer på noe:)

Skrevet

Legene er jo blitt så syyykt flinke til å fikse dette så det nesten ikke er synlig lenger! :)

Likevel må det være vondt å få rede på da selvfølgelig! :S

Skrevet

Uff, kan godt skjønne at det var trist å få vite. Som du sier så vil man jo alltid at barnet er friskt. MEN, som mange andre sier, så opererer de jo så utrolig godt nå, at det som regel ikke kan ses overhodet. Har også inntrykk av at sår etter operasjoner gror utrolig fort og fint hos de små.

Så godt at han ellers var frisk som en fisk, da:) Blir sikkert en nydelig liten gutt. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for masse gode ord jenter:) dere er fantastiske... :)

tusen takk, hjalp litt på humøret:)

Skrevet

Hei,

Jeg har svart deg på skravlesiden. Håper alt går bra og at det "kun" er leppespalte. Dersom det kun er leppespalte vil du mest sannsynlig kunne amme, det kunne i alle fall jeg.

Bare spør i vei hvis det er noe annet du lurer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...