Gjest Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 Urinprøven ga utslag, og det sto +/- 2,8 mmol/l på lappen fra laben. Noen som vet hva dette betyr? Legen mener det ikke er nødvendig med en glukosebelastningstest, men jeg er så bekymra ...
Gjest stockholms tjej Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 jeg har og haft sukker i urinen men min lege sa at de ikke var noe å uroa seg fikk ta en ny test 2 dager senere og visede ingen sukker i urinen då. fast vet ikke va de betyder som du skrev over +/- 2,8 men va sa din lege om det da?
Gjest Skrevet 4. juni 2008 #3 Skrevet 4. juni 2008 Han sa bare at hvis resultatet viste +++(?) så kunne jeg ta en test ... Tror jeg stikker innom med ny prøve om noen dager, takk for tipset!
Trulte76 Skrevet 4. juni 2008 #4 Skrevet 4. juni 2008 jeg har hatt det alle 3 svangerskapa når jeg nærmet med 3. trimester eller passert. Denne gangen i uke 26. Jeg er slank, legger ikke på meg stor i svangerskapet, men resultatet var svangerskapdiabetes likevel. Fastende var også fint, men jeg var oppi 9 i blodsukker likevel. Så nå er jeg henvist til sykehuset og skal dit på tirsdag (synes det var vel sent ) Man kan også få sukker i urinen visst man har spist veldig mye søtt dagen før uten man trenger å ha svangerskapdiabetes. Men er her praktisen at man tar glukosebelastning visst man har sukker i urinene. Med nr 1 fant JM bare litt sukker, sa det trengte ikke bety noe, kan være jeg hadde spist litt mye søtt på kvelden (hadde gomlet i meg masse mandariner) Men sendte meg på glukosebelastning likevel, og joda jeg hadde svangerskapdiabetes. Så jeg hadde forlangt en belastning. Iallfall få ta en urinprøve til ganske snart for å se om det fremdeles er sukker.
Lille Lu Skrevet 4. juni 2008 #5 Skrevet 4. juni 2008 Hmm.... jeg har en fast lege som med letthet avfeide at jeg hadde +3 på sukker i urinen fordi jeg ikke lå i faresonen fordi jeg var så slank og ikke har lagt på meg mye!? synes han kan være litt dust av og til, men endte ikke opp med å gjøre noe mer med det, og har testet 2 urinprøver etterpå som ikke har hatt utslag så regner med at alt er greit.
Madde/sommergutt:) Skrevet 4. juni 2008 #6 Skrevet 4. juni 2008 hvor mye må blodsukkeret ligge på for at det regnes som svangerskapsdiabetes da`? jeg hadde 4 og noe fastende blodsukker, og 7,1 etter den glukosebelastningen.. og fikk beskjed om at alt var ok.. men hvor mye skal den egentlig ligge på for at det tyder på svangerskapsdiabetes?
cowboylaila Skrevet 4. juni 2008 #7 Skrevet 4. juni 2008 hvis man får verdier over 7,8 2 timer etter glukosebelastning skal man få kostråd av jordmor/lege (unngå å spise mye sukker). Man bør også ta en ny belastning 4-6 uker etter den første for å se om det har utvikla seg. Verdier over 9 krever at man blir henvist til spesialist på sykehus for videre oppfølging. Da får man vel diagnosen svangerskapsdiabetes. Man bør også sjekkes etter graviditeten for det er fare for at man utvikler dia 2 senere i livet. gravide får normalt litt lekkasje av sukker i urinen. Verdiene for gravide er derfor høyere enn for "vanlige" mennesker som blir testet for diabetes. Uansett bør jo alle gravide prøve å spise mindre sukker enn til vanlig. Selv synes jeg det er kjempevanskelig for jeg har lyst på sukker hele tiden! huff...
Gjest Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Åååå, det er så irriterende at man ikke blir hørt! Når de svarer meg på telefonen, skjønner jeg at de ikke har hørt hva jeg har sagt. Jeg er heller ikke i faresonen (slank osv), og legen vil se an til neste kontroll. Men på grunn av ferie er den ikke før om seks uker, og da har jeg jo bare seks uker igjen til termin! Hvor mye tid blir det da til ekstra oppfølging? Dessuten sier jordmor på fødeavdelingen at jeg bør ta en test, men jeg får jo ikke henvisning ...Grrr. Jeg skal overøse dem med urinprøver så jeg kan følge med litt selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå