Gå til innhold

Hvordan vet man om morkaka ligger foran?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ikke hørt hverken det ene eller det andre, og jeg har vært på to ul sist i uke 12, men det er kanskje ikke sånn man ser etter, sier med mindre den er der den skal være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmor sa det då eg va på ordiner ul. Reknar med det er ein av tinga dei skjekkar då, for måten morkaka ligge på har jo av og til noko å seie for svangerskapet/fødselen

Skrevet

De sjekker det på UL

Skrevet

Jeg var så oppslukt i babyen på skjermen under UL, så jeg husker ikke hva hun sa... Men tror kanskje hun sa at den lå bak? Kan det stemme? Og hva betyr det egentlig?

Kanskje det står på UL-skjemaet?

Skrevet

Jeg vet egentlig lite om hva det betyr, men der er der de ønsker at den skal ligge.

Skrevet

Det står sikker på UL skjemaet, placenta anterior for om den ligger foran, og posterior hvis den ligger bak.. På siden så må det vel stå lateralt tenker jeg..

Skrevet

Forrige gang jeg gikk gravid, så var det vanskelig for jordmora å finne hjertelyden til bebien med doppler hver gang, pluss at jeg kjente lite liv i forhold til de to gangene jeg gikk gravid før det.

Da sa jordmora at det kunne hende morkaka lå foran på meg.

Dette bekreftet de da jeg var på ordinær ultralyd. Når morkaka ligger foran, så demper den en god del av sparkene og bevegelsene til babyen, så man kjenner det ikke så sterkt, eller så ofte.

Men ellers ingenting unormalt med å ha morkaka foran.

Ligger den ned mot åpningen derimot, da kan det bli komplikasjoner.

Men man får ingen ekstra oppfølging eller noe sånt hvis den ligger foran.

:-)

Skrevet

Jeg fikk vite at morkaka ligger foran, når jordmor lyttet etter hjertelyden med doppler. Vet ikke helt hvordan hun hørte det men.. Hørte hjertelyden klart og tydelig, men det tok litt tid før hun fant den da. Fikk ikke inntrykk av at det var noe negativt ved å ha morkaka foran, eller er det ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...