Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Finnes det oversikt over mat som ikke har melk og heller ikke hvetemel? Har funnet utenmelk.no, men nå hvetemel i tillegg...
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 Må du ha det nå? Har ei kusine som har gått på diett en stund pga magegreier.. hun skulle ikke ha mel, melk, sukker, egg etc.
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Litt rask på avtrekkern.. Kan sikkert få noen oppskrifter av henne om det trengs..
tante grusom master of law Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 ncf.no er hjemmesiden til norsk cøliakiforening. Passer på å tipse om at i sverige får du kjøpt en rekke melkeprodukter der de har fjernet lactosen, men det smaker helt som vanlig melk, rømme, yogurt etc...
sulle79 Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 Vet ikke om noen oppskrifter men du kan erstatte hvetemel med speltmel. Da bruker du bare de samme oppskriftene. Melk kan du erstatte med soyamelk... Tror kanskje det er noen sider som heter allergimat el.
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 På toro.no finner du produkter uten hvetemel og melk. Brødmikser, kakemikser, middagstips og sånt. Er ikke veldig mye der tror jeg, men litt.
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 3. juni 2008 #7 Skrevet 3. juni 2008 Kjempefint om du har oppskrifter, ikke bråhast, men har en i familien jeg gjerne skulle kunne servere bursdagsmat til uten at han blir dårlig og uten at han må ha noe annet enn alle andre, og det blir stusslig med bare gele... Takk om du gidder!
lÅktiHaUDe Skrevet 3. juni 2008 #8 Skrevet 3. juni 2008 www.ncf.no så er voksentoppens allergikokebok super. Der står oppskrifter på både "krem"is gode faktisk sjokoladepudding med vaniljesaus, risengrynsgrøt osv alt uten gluten og melk
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 3. juni 2008 #10 Skrevet 3. juni 2008 Supert. Soyamelk har jeg aldri vært borti, men har sett det - flott om det går 1:1 med vanlig melk.
sulle79 Skrevet 3. juni 2008 #11 Skrevet 3. juni 2008 Ikke sikkert at det er laktoseintollerans som gjør at en ikke kan bruke melk. Hvis det er noe annet hjelper det ikke med laktosereduserte produkter. Bare sånn at du ikke gjør noen syke :-)
sulle79 Skrevet 3. juni 2008 #14 Skrevet 3. juni 2008 Soyamelk skal gå helt fint 1-1 med melk - men, jeg har aldri forsøkt å bruke det i bakverk. Funker sikkert helt fint, men da pleier vi bare å bruke vann i stedet.
lÅktiHaUDe Skrevet 3. juni 2008 #15 Skrevet 3. juni 2008 Du må da bruke glutenfritt speltmel om du bytter.. Langpanne sjokoladekake fra toro er gluten og melkefri, husk bare å bruke melkefri sjokoladekrem. F.eks melkefri margarin, melis, oboy, vaniljesukker litt kaffe og vann..
sulle79 Skrevet 3. juni 2008 #16 Skrevet 3. juni 2008 Ikke sikkert det er gluten personen reagerer på... Da bruker de å si at de er glutenintollerante. Å være intollerant mot hvete er noe helt annet...
trulletrollemor Skrevet 3. juni 2008 #17 Skrevet 3. juni 2008 Sulle har et viktig poeng, melkeallergi er som regel grunnet melkeproteinet (laktose er melkesukker og gir ofte problemer i fordøyelsen pga intoleranse - ikke allergi). Sjekk disse: http://www.allergikokken.no/matallergi/egg_allergi/ http://www.matoppskrift.no/sider/diettsok.asp
lÅktiHaUDe Skrevet 3. juni 2008 #18 Skrevet 3. juni 2008 Nei det er ikke sikkert at det er cøliaki men om en ikke vet er det best å være på den sikre siden Samme med melk.. Har jenter som reagerer selv og det er veldig kjedlig når det blir sagt at det er gluten og melkefritt så viser det seg at de har brukt Tine laktoseredusert og speltmel som ikke er glutenfritt.. men har som regel tatt med mat selv jeg da..
Tjohoppsannhei Skrevet 3. juni 2008 #19 Skrevet 3. juni 2008 NEI du kan IKKE erstatte med speltmel!!! Seiglivet myte
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 3. juni 2008 #20 Skrevet 3. juni 2008 speltmel inneholder gluten. Bokhvetemel gjør ikke det.
lÅktiHaUDe Skrevet 3. juni 2008 #21 Skrevet 3. juni 2008 Har barn med melkeallergi og de fikk ikke lov av barneleger å spise noe med hverken melkesukker eller melkeprotein..
sulle79 Skrevet 3. juni 2008 #22 Skrevet 3. juni 2008 Ja, det er viktig å vite hva det egentlig er personen reagere på. Glutenfrie produkter inneholder gjerne hvetestivelse og melkepulver. Det er ikke så lurt hvis personen reagerer på på hvete og melk...
sulle79 Skrevet 3. juni 2008 #23 Skrevet 3. juni 2008 JO, du kan erstatte med spelt hvis det er hvete og IKKE gluten personen reagerer på. Det var ikke stilt spørsmål om glutenfrie oppskrifter, men oppskrifter uten hvetemel!
lÅktiHaUDe Skrevet 3. juni 2008 #24 Skrevet 3. juni 2008 Jepp sulle79 Våres reagerte ikke på hvetestivelse (veldig få som gjør) men best å sjekke, melkepulver er bannlyst ;(
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 3. juni 2008 #25 Skrevet 3. juni 2008 Oj, her var det mye å ta fatt i for en stakkars baker - takk for masse info, jeg skjønner jeg må sjekke enda mer hva som faktisk er problemene hans. Det er hvetemel, ikke gluten, har jeg i alle fall fastslått, og vet at han har drukket laktoseredusert melk så det er antakelig der det ligger fremdeles, laktose og ikke melkeprotein. Men det virker som en pågående prosess, hvetemel har kommet til akkurat når så derfor ble jeg litt i stuss - var sikkert noen av dere som hjalp meg sist og, da jeg spurte etter oppskrifter uten melk bare... Uansett, takk for innsatsen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå