Gå til innhold

Hvordan overtale mannen til og sterilisere seg?? :S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min anbefalte meg og snart gjøre noe med tanke på at jeg bruker p-sprøyta.. ikke bra for kroppen og få såpass mye når jeg har brukt p-piller siden jeg var 15 år... Hun ville nok anbefale meg noe annet...

Snakket ikke så mye mer om det der og da.. og jeg tenkte jo med en gang, skal vi ha flere barn eller ikke? Snakket litt med mannen min, og vi fant ut at vi KANSKJE skal ha et barn til om noen år..

Jeg nevnte såvidt tanken om og sterilisere seg, og han fikk nærmest panikk! Hadde ikke akkurat ventet den reaksjonen...

Han sier han ikke tør og gjøre noe slik, at han ikke vil... "tenk om" sier han..

Jeg blir litt fortvilet, for jeg kan jo ikke proppe meg full av hormoner resten av livet. Nekter og plutselig bli gravid som 40 åring:P (ikke vondt ment, men jeg vil være småbarnsmor nå, ikke om 15 år... )

Hva gjør jeg? Tenkte og kanskje snakke med legen om og få brosjyrer osv da..

I verste tilfelle må jeg sterilisere meg, og det er vel litt av en jobb?

Huff..... dere som har menn som vil dette, er jammen heldige;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes ikke du skal tvinge han, det er hans kropp. Da ville jeg heller satt inn en spiral, eller sterilisert meg selv.

Skrevet

Jeg ville aldri gjort det selv og vil aldri be samboeren min gjøre det heller. Prøv heller noe med mindre hormoner enn p-sprøyte, feks spiral, mye mindre hormoner enn i sprøyta

Skrevet

Jeg vil ikke tvinge han, men da må jeg event gå på hormoner for the rest of my life... syns liksom ikke det er helt rettferdig heller. Men hva om jeg må sterilisere meg da? Er ikke det en stor operasjon?

Skrevet

Dere tenker ikke på kobberspiral da, den er fri for hormoner.

Skrevet

Tvinge han er nok ikke lett å få til:o)

Men hvis det er noen år til det er aktuelt,kan det jo hende han venner seg til tanken og syns det er greit når tiden er inne.

Skrevet

Helt ærlig, så forstår jeg mannen din veldig godt. Jeg ville følt det som om noen stjal noe viktig fra meg viss jeg skulle steriliseres, selv om jeg ikke ville ha flere barn.. Så, som de sier over her, kobberspiral!

Skrevet

Synes ikke det er riktig å tvinge eller overtale mannen din til å gjøre noe han ikke vil.

Skrevet

Steriliser deg selv da. Kan jo ikke bare tvinge han til det.

Skrevet

P -plaster var en veldig grei ting...til at jeg ikke tålte de lenger.

Legen min sa at ett år med p sprøyte, kan gjøre at en får benskjørhet så han nekta og sette den på sine pasienter...

Gjest Zima *2pp*
Skrevet

Hvordan overtale?

Er du klar over hva du skriver? Du kan ikke presse ham til å sterilisere seg, da får du gjøre det da. Eller skal du ha flere barn? Og ikke han? Skal du ha muligheten men ikke han ?

Skrevet

Det var da voldsomt, damer...

HI ønsker å overtale mannen sin (dvs kommer med argumenter kanskje kan få ham til å endre syn på saken) - det synes jeg er helt fair! Hun har tatt ansvaret for prevensjon veldig lenge, og båret "byrden" med hormonpreparater som kroppen hennes ikke tåler lenger. Jeg synes ikke det er for mye for langt å be han ta ansvar for prevensjon fremover. Men det er ikke dermed sagt at sterilisering er det riktige - kondom er jo et alternativ som mannen kan ha ansvaret for.

Man skal ikke tvinge noen til å gjøre noe man ikke vil, men det gjelder andre veien også. HI virker litt fortvilet over situasjonen, og jeg synes det virker som om hun mer eller mindre tvinges til å gjøre noe hun ikke vil.

Kobberspiral har ikke hormoner i seg, men har andre bivirkninger som jeg godt kan forstå at man kvier seg for. Baby-comp/Lady-comp har ingen bivikninger, men for noen indikerer den veldig mange usikre dager per syklus og i realiteten må man bruke annen prevensjon i tillegg.

Skrevet

Må svare deg også, HI.

Hvis jeg forstår deg rett, at du er i midten av tyve-årene og kanskje ønsker flere barn synes jeg ikke det er riktig for verken deg eller mannen din å sterilisere seg. Det er mye som kan forandre seg i livet ditt og mannen din sitt liv. Du kan jo vurdere det igjen om en ti års tid.

Jeg forstår at du er skeptisk til å bruke hormonpreparater. Jeg ville vurdert preparater med mindre hormoner, som f.eks hormonspiral eller prevensjonsmetoder helt uten hormoner.

Jeg har brukt babycomp selv, og synes det fungerte fint (sammen med kondom på de usikre dagene).

Lykke til med valget! Kanskje er vi så heldige at vi også får prevensjonsmetoder som mannen kan ta en gang i fremtiden :-)

Skrevet

Akkurat det der er nok litt "vondt" for mange menn. Tror de føler at de mister sin manndom.

Men som mange ande foreslår her, du kan jo sterilisere deg, er ikke så mye styr tror jeg, de brenner bare over egglederne. Hvis du er sikker i din sak at du ikke skal ha flere barn ever, hvorfor ikke?

Skrevet

Jeg synes du skal heller vurdere å sterilisere deg selv, når tiden er inne. En kan ikke overtale eller påtvinge andre å gjøre det. Jeg er selv sterilisert. Gjorde det for 4 år siden, og har ikke angret en dag. Det er viktig å tenke nøye gjennom noe slikt på forhånd. Selve inngrepet ble gjort på dagkirurgi med kikkhullsoperasjon gjennom navlen, i narkose. Enkelt og ganske smertefritt etterpå. Tror jeg tok paracet et par dager.

Skrevet

Jeg har nektet min mann å gjøre dette, selv om han har foreslått det selv. (Mest fordi jeg vil ha mulighetene åpne for flere barn, selv om ingen av oss kan tenke oss det nå).

Det finnes andre prevensjonsmetoder både med og uten hormoner, og jeg bruker heller gummi resten av livet enn å sterilisere meg selv eller mannen.

Som mannen din sier ... "tenk om" ... dere går hver til deres og vil starte nye familier med nye ektefeller, eller dere senere finner ut at 40 ikke er så "ille alder" osv. Plutselig står man i en situasjon man ikke hadde forestilt seg i det heletatt.

Også mener jeg nå bestemt at dersom det er dama som ønsker sterilisering så er det hun som skal gjøre det. Selv om det er et noe større inngrep for damer enn for menn.

(Og argumentet med at det er reversibelt for menn holder ikke, for det er overhode ingen garanti for at det vil fungere.)

Skrevet

Må legge til at jeg er 42 nå, og har fått de barna vi ønsket oss!

Skrevet

trolletrillemor... jeg er enig med deg, vi har tre barn, han vil ikke ha fler, så hvorfor ikke sterelisere seg, for de koster det ca 15oo kr, for oss 8000. og det er kjappere for de. jeg kunne godt tenkt meg at han gjore det, sånn at jeg slapp å proppe i meg fult av hormoner hver eneste gang....

Skrevet

Så lenge dere sier KANSKJE flere barn, så er jo sterilisering utelukket.

Hormonspiral og P-stav har begge laveste hormondose, er uten østrogen og regnes som like sikkert som sterilisering. Kanskje det kunne være alternativ for deg. Jeg kommer selv til å gå for P-stav når jeg skal på 6 ukerskontroll. Ligger inne i 3 eller 5 år, alt etter hvilket merke en bruker.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=9774

Skrevet

Det bør jo være helt uaktuelt å sterilisere seg dersom man kanskje vil ha flere barn??? Utover det, så har min mann sterilisert seg, og det er helt topp. Fantastisk for begge to å slippe å tenke på prevansjon. Ingen ting å frykte. Tok litt tid før han ble vant til tanken på å skulle gjøre det, men når det fikk modnet litt så gikk det greitt. Men som han sa, det var jo ikke noe særlig gøy å ligge der mens de røsket i greiene da....

Skrevet

Det er hans kropp, så du kan ikke tvinge han, men om en kvinne steriliserer seg er inngrepet absolutt, mens hos en mann er det reversibelt. (Dvs. kan omgjøres.) En kvinnes inngrep er også mye større og krever innleggelse på sykehus (tror også narkose), mens en manns inngrep gjøres med lokalbedøvelse på dagkirurgen på under 30 min.

Skrevet

Herregud, hun har da aldri nevnt at hun skal tvinge han. Det er lov til å prøve å overtale noen til å gjøre en ting. Hvis jeg hadde vært seg HI, så hadde jeg også prøvd å overtale mannen min til å sterilisere seg, så om noen år så kommer det temaet opp hjemme. Vi har allerede snakket om det, og så viser det seg at det er flere menn vi kjenner som har tenkt til dette om noen år, og det hjalp veldig på manndommen til S at de da var flere som gjorde det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...