Gå til innhold

Er det anbefalt å amme til 2 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde det var 1 år jeg.. Snuppa har fått tenner nede og oppe og de gnisser mot puppen. Sitter her med sviende pupper og tenker på å kutte ut.. Er nede i to ganger daglig nå, men får så vondt i hjertet av å skulle kutte ut mer... Og så fikk jeg nå høre at det var anbefalt til 2 år..puh.. det tror jeg ikke det blir her altså....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er 1 år... Ikke voldsomt vanlig å amme helt til babyen er 2 år, så det kan vel neppe være anbefalingen? Hvor har du hørt dette?

Jeg tar sikte på å amme til 1 år eller deromkring. Da får de jo så mye annen mat at de ikke trenger så mye pupp lenger. Dessuten kan de jo drikke vanlig melk, da...

Skrevet

Er det noe de fleste følger nå eller ikke? Har ei venninne som ammet til hvertfall 2 1/2 år og hun blei litt vennlig mobbet... Ikke noe ondskapsfullt, men det blei nok sett litt rart på..

Skrevet

Jøsses,velger du ikke det selv da??

Du ser vel det selv når du føler du burde slutte...

Jeg syns folk er flink vis ``holder`` ut i et år...Kjenner egentelig veldig få som gjør det...

Om jeg hadde ammet hadde jg nok ikke ammet så lenge.

Mens syns det er flott andre klarer det:=)

Men vil nå være litt bråkjekk kanskje og si at du velger selv når du vil slutte,om det er i morra eller om 3 mnd`er...

Har aldri hørt at barn trenger morsmelk frem til de er 2 år...

Meeen,nå er jo ikke jeg noe ekspert på det område da....

Skrevet

2 og 1/2 år!!! Det får man si. Synes det var litt drøyt. Ville ikke falle naturlig for meg å amme en så stor unge. Men dette får være opp til hver enkelt.

Skrevet

Ja, jeg merker jo at det begynner å nærme seg slutten for meg, men snuppa tar i mot hun.. Og tenker litt at det blir litt egoistisk av meg å kutte ut så lenge det ikke er stooore problemer liksom.. Men må si den sviinga ikke hjelper spesielt..

Skrevet

Jeg tror den anbefalingen er primært rette mot land der vannkvaliteten og mat for øvrig ikke er av like god kvalitet som i Norge.....

Skrevet

Er aldeles ikke ego av deg dersom du vil kutte ned nå.

Du har vært kjempe flink som har ammet så lenge du!!

Tror heller det er en vanekos for din lille ikke en nødvendighet.

Kunne noen barn velge selv hadde de vel blitt ammet til de var på vei ut av barneskolen;=)

huff,litt stygg humor...;=)

Men DU har vært flink.gjør som Du føler for:=)

Skrevet

I norge anbefales det ett år.

WHO anbefaler generelt to år, men det er i hovedsak rettet mot u-land der tilgangen til annen næring for barnet er liten.

Skrevet

Hvis hun akuratt har begynt å få tenner så kan dette endre seg.. min minste er 10 mnd og den første ammet jeg i 17 mnd..

Den gnissinga har jeg også merket, men det har bare vært slik i starten når tennene akuratt har brutt frem egentlig..

Og på helsestasjonen jeg hører til så anbefaler de amming så lenge som mulig frem til 2 år...

Skrevet

Må legge til at mine unger har betynt å fått tenner i 4-5 mnd alderen.

Skrevet

kapp gjerne hodet av meg nå, men når ungen er så gammel at h*n kan be om puppen selv, da er det vel på tide å kutte ut, og gi h*n fast føde og vann som tørstedrikk?!

Har ei venninne som amma til ungen var 2 år og den ungen ropte: mamma, bamm(= pupp) gikk til mamman og dro opp gensern.

Skrevet

En venninne av meg har en gutt på 1 år som hun har ammet hele veien.

Nå ville hun kutte det ut, men helsesøstera kunne fortelle at "nå er det anbefalt å amme frem til de er to år"...

Tror ikke akkurat norske barn lider noen nød av å "BARE" bli ammet til de er 1 år.

Skrevet

Bare lurer på en ting: Er det en sammenheng med hvordan man oppfatter brystene sine enten primært som erogene soner eller primært som matstasjon, og hvordan man stiller seg til amming ut over spebarnsperioden?

Enkelte mener det er "drøyt" når barnet drar frem puppen selv (toåring), mens andre synes det er den naturligste ting av verden å by på en skvett når poden ber om det.

For å svare først selv: Jeg har aldri vært veldig følsom der, og har overhodet ingen betenkeligheter med å eventuelt skulle amme lenge. Synes det er helt nydelig å se barn die, selv om de er over babystadiet!

Det føles veldig "riktig"! Nå har jeg aldri sett barn særlig eldre enn to-tre år amme, så jeg har så langt ikke reagert på dette.

Hva med andre?

Skrevet

Da jeg så sønnen til venninna mi gikk bort til mamma og banka på puppen og fikk pupp, da må jeg si jeg syntes det var snodig.. Tror ikke det har noe med at puppene er erogene soner å gjøre.. Tenker ikke på det på den måten..mer at han likesågodt kunne fått et glass melk liksom.. Eller som i den ammevideoen; et eple..!? hehe.

Skrevet

Generelt sier man vel ett år. Men Gro Nylander anbefaler 3 (!). Jeg har ikke planer å holde på i mer enn max ett år. Jeg er virkelig ikke meg selv når jeg ammer.

Skrevet

Her ammet vi til jentene mine var fylt 3 år. Det passet fint for denne familien:-)

Skrevet

Norske barn har også nytte av litt mm etter fyllte 1 år, ikke bare barn i u-land. Det beskytter mot sykdommer, det er også meningen fra naturens side, siden immunsystemet ikke er ferdig utviklet før de er 3-4 år. Holder med 1-2 amminger per dag når de blir over året. Synes det er trist at det nærmest er tabu å amme større barn, dette går jo tross alt utover barna. I tillegg reduseres risiko for bryskreft for hvert år man ammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...