Gå til innhold

Åreknuter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er nå i slutten av mitt andre svangerskap (35+1 uker i dag). Jeg begynte å få åreknuter på den ene leggen i første svangerskap, og de har nå blitt tusen ganger verre. Har brukt kompresjonstrømper klasse 2 hele svangerskap begge ganger. De er ulidelige å bruke nå i varmen! Jeg har virkelig komplekser for dette, den angrepne leggen ser forferdelig ut, masse blå, snodde årer, som hos en 80 år gammel dame. Føler jeg aldri kan vise meg med bare legger igjen ever! Skulle ønske de var plassert på låret heller! Det er tross alt leggene man viser frem når man går med skjørt / kjoler / knebukser o.l.

Vet at man kan opererer bort slike åreknuter, og har også hørt at man kan bruke laserbehandling for å behandle de tynne blå årene som ligger helt ute i huden. Er det noen som vet noe om dette, om prognoser, kostnader o.l.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da trur jeg at du må snakke med forskjellige steder som driver med dette, for det er veldig stor forskjell på priser, og prognoser må dem jo stille akkurat der og da...

Men jeg vet mange fra sverige og norge drar en helgetur til danmark, københavn, for å fikse slike ting.

Det lønner seg nok pengemessigt, og jeg har hørt de er veldig flinke der. sjekk litt på nettet du, om steder som driver med slik...

Skrevet

Søstra mi opererte bort en diger en som gikk fra lysken og helt til ankelen for en uke siden. Hun fikk henvising fra fastlegen sin til operasjon fordi hun selv ønsket det og fordi den plagde henne utover uteendet. Den pulserte og gjorde at muskelen i leggen strammet seg og det ble skikkelig vondt rett og slett når hun ble sliten etter en lang dag på jobben.

Hun var inne på sykehuset kl 10, ferdig operert med full narkose kl 12 og ute derfra kl 14 samme dag. Den dagen var hun litt ør og sliten og måtte gå med krykker i to dager. Men nå bruker hun bare støttestrømpe som hun kan slutte med og gå over til vanlige støttestrømper om et par dager. Hun fikk 7 sår på benet som er sydd med 2-3 sting i hvert sår. De kommer til å gro kjempefint og det hele gikk veldig bra. Eneste minus er at hun stod på venteliste et helt år før hun fikk operasjon.

Skrevet

Jøss, det tok tid...

Men er ikke grensen typ 6-9 mnd så får man tilbud fra NAV om å velge eget sted å operere seg, som feks privatklinikk der køene er korte?

Jeg hadde brystreduksjon for 5-6 år siden, off.køene var nærmere et år, så jeg fikk en liste hvor jeg kunne få det til etter en måned eller noe på privat praksis å staten tok fortsatt regningen...Noen dro også ut av landet med tillatelse fra Trygdekontoret å de tok regningen, men det hadde litt med hva for op. det skulle være da...

Eller sluttet dem helt med det da dem ble NAV kansje?!?

Trygdekontoret var greie å snakke med, NAV er enna kjipinger av de jeg har haft kontakt med :(

Skrevet

Hei Lotta!

Samme her- helt forferdelig- ser ikke ut- gjør vondt, klør og er bare til å bli gal av. Husk å drikke mye vann, ikke sitte og stå mye! legge beina høyt så ofte som mulig. Bruker også aloe vera gel for å kjøle ned.Rosskastanie skal gravide jo dessverre ikke bruke....

Skrevet

Samme her :-( Og folk spør om jeg vil være med på stranda.....:-S

Åreknutene fjernes ved en operasjon som beskrevet i tråden her, mens de tynne, blå strekene kan fjernes ved såkalt sklerosering. Da settes et stoff inn med en sprøyte og den lille åren slutter å føre blod og blir dermed usynlig. Dette gjøres på private klinikker og koster endel penger. Var en tråd her tidligere hvor ei hadde gjort det - tror hun snakka om 1500 kr for å fjerne en ansamling av disse årene.

Hilsen ei til som må holde ut med støttestrømpene sommeren gjennom:-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...