Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Har en som snart er to år, rutinene har sklidd ut. Vi sliter med å få han i seng, masse jobb, sitter med han på fanget, osv. Han er blitt så trassig og sta. Er utrolig sliten av dette nå, men er redd en "skrikemetode" er galt på et så stor barn. Eller? HJELP, vær så snill...
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 kl 1800 får hun kvelds mens hun ser på barnetv, og jeg legger lillebroren.hehe. Hun sitter også på potten da foran barnetv. Så fra kl 1830 får vi på pysj/t-shirt,truse og sitter litt på doen. Etter det sitter hun på fanget vårt på sofaen så ser vi på pluto på tv. Når den er ferdig kl 19 er det rett på badet, pusser tennene, får fluor. Sier natta til hunden og vi bærer henne i seng. Gir natta kos og går ut..Hun sover i stor seng, det har hun gjort siden hun var 17 mnd. Vi har en utrolig sta og trassig jente men akkurat på leggingen prøver hun seg ikke for hun vet at det ikke funker.Vi var streng med leggingen fra hun var liten. Mitt råd, nå er jo ikke jeg helt i din situasjon, men det er at dere må være utrolig streng på det og ikke gi etter hvis dere først begynner. Hvis du har en mann at dere tar 30 minutter hver.Eller annen hver gang, ingen dulling eller sitte på fanget.. Han vil nok hyle endel ja det første dagene,men ikke fordi han har det ondt eller noe men det at han vil bestemme. Legger han ned i sengen sier natta og går ut igjen..Kommer han ut av rommet følger dere han tilbake..Huff, blir nok utrolig tøfte men det er nok lurt å gjøre det nå for det blir garangert ikke lettere jo eldre han blir. Vi var forberedt på at vi måtte ta endel runder da stor seng kom i huset,da ble vi enige om å ta 30 minutter hver..Men heldigvis slapp vi det. Masse lykke til. ( håper du ik føler at jeg er nesevis, vi har bare vært heldig akkurat på det med leggingen og rutiner..Resten av dagen,hehe, har vi en sta og egen 2 åring som skal gjøre ALT selv)
Lille Lu Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Her prøver jeg å gjøre ting forutsigbart og sier fra at om en liten stund skal hun spise kveldsmat eller ha på pysj osv, slik at hun er forberedt på hva som skal skje. Vi har ikke så innmari innarbeidede rutiner - jeg føler det blir litt vanskelig nå som vi er mye mer ute sent - men en del er innarbeidet. Kveldsmat, tran, pusse tenner, pysj, lese/synge og legge seg. Jeg prøver også å gi henne en del valg - at hun får følelsen av å bestemme en del selv. Som om hun vil sove i pysj eller truse, om hun vil jeg skal lese eller synge. Det drar fokus litt bort fra at hun kanskje ikke vil legge seg, og gjør at hun tenker på hva hun skal velge og blir med i senga uten protester. Jeg sier også at nå skal mamma gjøre det ene eller andre og at jeg kommer inn og ser til henne om en stund, og at jeg er her og passer på. Det virker som om hun lettere godtar at jeg går ut fra rommet når jeg har sagt hva jeg skal. Vi har slitt litt selv med leggingen i det siste, men har nå redusert soving på dagen og det ser ut til å fungere bedre.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2008 #4 Skrevet 4. juni 2008 Nå er tulla her 2,5 år da, men vi begynner iallefall med barnetv kl.18.00 og når det er ferdig går vi på kjøkkenet og smører kvelds, hun får hjelpe til. Når kveldsen er laget og fortært, er det "En Liten Stund" på playhouse disney som hun er veldig glad i. Når den er ferdig så er det på badet, tisse på do og bade / dusje. Så pusser vi tenner og steller for kvelden, inn på rommet og finne bok. Så leser vi en liten bok, og synger god natt sang, før vi sier natta og da er det kveld. Stort sett går det bra, og vi hører ikke noe mer fra henne før neste morgen
firemerkersmør Skrevet 4. juni 2008 #5 Skrevet 4. juni 2008 Jeg tror på skikemetoden. Fungerer supert her. Og han er evldig trygg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå