Gå til innhold

Gradering på ødemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jag har fått gradering 2 på ødemer på helse kortet. Är det någon som "vet" vad detta betyder. Alltså hur stor skala har de? Har lite svullna fötter men inte så illa, hoppas att det håller sig här :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr jo at du har endel vann i føttene... skalaen går fra 0-3 på helsekortet....:)

Skrevet

På meg ser jeg at jordmor har skrevet 1 på ødemer- og hun har ikke engang sett på leggene mine eller spurt meg om ødemer. Får litt streker etter sokkene, men that's it. Så jeg tenker at 1 er gangske normalt ihvertfall. Men jeg kan ikke svare på hele spørsmålet ditt.

Skrevet

Hm, ja där ser man. får hoppas att det stannar här då. Men med denna värmen vet man ju aldrig ;)

Tack för svar! :)

Skrevet

Jordmora mi nekter å skrive opp hvor mye jeg egentlig har.. ho bare spør om jeg har vann i kroppen,jeg forsøker å forklare til henne at jeg har ganske mye,og så skriver ho opp 1!!!

Jeg har stive fingrer,tær og legger.. ser ut som tømmerstokker! jeg liker ikke jordmora mi. Hadde jeg vært hos ho som jeg var hos med sønnen min så hadde ho skrevet 3.

Skrevet

kan du ikke bytte da, eller gå til fastlege?

Skrevet

Å, dæven.. SIst jeg var gravid hadde jeg 3+ på ødem den siste måneden av svangerskapet. Ikke rart jeg følte meg ekstremt oppblåst da, når 3 er høyeste.. (Trodde nemlig det gikk enda høyere jeg, til 4 el. noe.) Så var jeg altså på maksimum og vel så det, da.. Er ganske hoven allerede i føtter og ankler (er i uke 20 nå.) så dette kan jo bli moro. :)

Skrevet

Storetærne mine har ikke berørt gulvet på to dager- de står på spreng rett ut.... Det er så ekkelt!!!

Og for hvert skritt jeg tar, disser huden OPPÅ foten!!!

Jeg syntes dette er bare så digusting =(

Men jeg har slupper billig unna ellers så jeg skal vel egentlig bare tie om mine vemmeligheter, hehe.

Skal til jordmora i morgen, skal bli spennende å se om hun oppgraderer meg rett på 3'ern, da.

Har grad 1 nå, men det har forverret seg veldig den siste uka...

Men sånn egentlig skjønner jeg ikke hvorfor dere er misfornøyde dersom dere mener å ha fått "feil" grad?

Det har jo ingen praktisk betydning med mindre man har andre tegn i tilleg som kan tyde på svangerskapsforgiftning??

Eller er det noe jeg har gått glipp av?

Skrevet

Hvordan vurderer legen el jordmor ødemer egentlig?

Ser de bare på føttene,hendene eller spør deg åssen det går??

Jeg har hatt 0 på ødemer hele tida,men er jo hoven i beina nå i varmen og vondt for å gå med det meste av sko.

legen min har aldri spurt meg eller sett noe spesielt på det..

hunfølger meg veldig godt opp med alt,så regner med at hun kan dette og,men...

Skrevet

det dem som oftest gjør når dem sjekker ødemer er:

*Spør deg om du har hovnet noe opp

Skrevet

se det ja, klarte å lagre meldingen, hehhe...

*spør deg om du har hovnet noe opp

*sjekker sokke-innsukk

*klemmer på legg/fot og ser hvor fort det hvite merket etter klemmingen forsvinner

*sjekker innsukk etter klemming, om det tar litt tid før huden "kommer på plass igjen"

Dette er hvertfall slik dem vurderer det på meg... Men jordmor og legen kan fort ha forskjellig oppfatning av hvor man er på skalaen.. Hos meg stod det 1 veldig lenge, og dem spurte bare: er du fortsatt hoven, og jeg sa ja, og dem skrev bare 1 igjen... Men nå tok legen å sjekket på ny og økte meg i graderingen... for nå går jeg på to flytebrygger (bein)

hehe:-)

Skrevet

uff jag hade på mig sockar för 5 timmar sedan och jag kan fortfarande se märkan upp på foten av de :( blir nog socke lös resten av sommaren..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...