Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Jeg har gradvis vendt mini til vanlig kumelk. Det gikk fint i starten, men nå får han diare hver gang han drikker melk... Litt påfallende syns jeg, så nå lurer jeg på om han kanskje ikke tåler melken??!! Hvordan finner man ut av dette?? Han reagerer ikke på yoghurt, vafler, is eller annet, bare på "ren" melk...
sydilla Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 hei! Hos oss er vi 2, muligens 3 med laktoseintoleranse. Jeg har hatt det av og på de siste 10 åra og eldstemann fikk det påvist via biopsi (fordi vi trudde han hadde cøliaki) i fjor sommer. Da hadde han hatt diare eller veldig løs mage hele livet. Nå driver vi og tester ut nr. 2 for det samme - fordi han aldri har hard mage han heller. Det kan godt være babyen din har laktoseintoleranse ut i fra det du forteller. Ren melk inneholder veldig mye laktose (melkesukker) mnes mat og syrnedeprodukter inneholder ulike mengder. Når man har laktoseintoleranse klarer ikke tarmen å bryte ned melkesukkeret fordi enzymet laktaze mangler helt eller delvis. Dette gir diare eller løs mage. Vi har i samråd med lege (det er faktisk litt viktig) funnet at vi skal teste latosefrikost på nr. 2 nå. Da bruker vi laktoseredusert melk i all matlaging og holder dem vekke fra produkter som inneholder laktose. Det er mer enn du tror for å si det sånn. (Hos vår eldste fant de ingen laktaze aktivitet i tarmen, det vil si at han tåler veldig lite. Da vi testet for laktoseintoleranse hos ham (før biopsi) hadde laktoseredusertkost liten effekt - fordi barnehagen ikke hadde registert at det var skummamelkpulver i fiskepuddingen han spiste til pålegg.) Så i test perioden er det viktig å være nøye. Dersom dette har effekt på magen (fast avføring) kan en begynne å teste hva barnet tåler. De fleste tåler en viss mengde melkesukker (opp mot 10 gr) om dagen, men dette varierer. Når guttene våre skal bort, eller vi ikke klarer å unngå melkesukker, gir vi dem en tablett med laktaze. Dette funker kjempe fint. her finner du en link til en brojyre om laktoseredusert kost: http://www.shdir.no/ernaering/publikasjoner/kostr_d_ved_laktoseintoleranse_26448
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå