Gå til innhold

Vasking av madrass, dyner og puter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får en nydelig trevugge hos min svigermor som har blitt brukt til min samboer som nå er midten av 20-årene, altså vuggen er like gammel.

Var madrass som hørte til, men den er jo veldig gammel og har blitt brukt til 3 barn. Bør jeg kjøpe ny, eller går det an å vaske den på et vis? Hun har også pute og dyne som passer oppi, som hun har oppbevart i plast i noen år, hvordan skal jeg vaske dem?

Ser at alle vasker og vasker, vil jo ha det rent og allergivennlig til min lille jente kommer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste jeg ikke lar noen arve etter hverandre er madrass ( på grunn av faren for krybbedød) og sko.

Ble skremt når jeg leste en forsknings rapport om krybbedød første gang jeg føda at jeg har kjøpt ny madrass siden. Skal nå ha nr 3 og jeg skal kjøpe ny madrass denne gangen også

Skrevet

Takk for svar. Tror jeg kjøper ny madrass ja!

Er det best å kjøpe ny pute + dyne også, eller går det greit dersom jeg vasker det på 60 grader et par ganger?

Skrevet

Dyner og puter kan brukes så lenge de er hele og fine etter vask på 60 grader og helst tørket skikkelig i tørketrommel. Se etter at det ikke er mugg på den før den vaskes.

Skrevet

Men er de veldig gamle hadde jeg skaffet meg nytt, like gammel som vugga f.eks.

Skrevet

Ja får høre hvor gamle de er, er ikke aktuelt dersom de er like gamle som vugga. Uansett litt kjekt å ha nytt også når det er første gang :)

Skrevet

Jeg kjøper ny madrass, men sender dyner, puter og voksipose på renseriet. Der blir det hvertfall rent!

Skrevet

Jeg villa kjøpt alt nytt... siden det er så gammelt.. Da slipper du å tenke på om det er skikkelig rent eller ikke...

Skrevet

Ja, men tenker litt på det de andre sier her om mugg :S Men det ser jeg jo, men syns det blir for gammel dersom det er kjøpt samtidig som vugga, altså over 20 år siden! Huff

Skrevet

Ja, da hadde jeg uten tvil kjøpt nytt, i alle fall så lenge det ikke går ut over mat på bordet.

Skrevet

kaisa_9513

lurer på om du vet hvorfor brukte madrasser øker faren for krybbedød? litt kjekt å vite.. for vi tenkte å bruke en madrass som er brukt av søsken, er 6 år gammel ca. har kjøpt ny overmadrass, men burde kanskje kjøpe nytt alt da?

Skrevet

Hehe nei det gjør det heldigvis ikke, men jeg trenger vel ikke å få dårlig samvittighet pga jeg vil kjøpe nytt? Hun vil så gjerne gi..

Skrevet

Nei, absolutt ikke! Svir ofte for de litt eldre at vi kjøper nytt når en kan bruke det en har, men bare si at krybbedødforeningen råder at hvert barn skal ha ny madrass og at gamle dyner og puter ikke må brukes.

Skrevet

Ja får gjøre det, heller litt dårlig samvittighet enn fare for krybbedød.

Skrevet

Men må du si at du kjøper nytt da? Kan du ikke bare ta imot det gamle og bytte det ut med nytt? Det har jeg tenkt å gjøre. Det giveren ikke vet.........

Skrevet

Hei! Madrassen ville jeg nok ha byttet ut med en ny.. Og jeg ville ha sendt puta og dynen på rens jeg,dersom det ikke står vaskeanvisning inni. Viktig å kunne vaske det ordentlig rent etter at det har ligget lenge synes jeg, da.( Selv om det har ligget i plast.) :)

Skrevet

Jeg har lurt litt på å beholde madrassen som hører til vogga vi skal bruke. Det er av skumgummi, hard, fast og fin, ingen gulpebarn har brukt den, den har alltid vært heldekt av tisselaken, teppe og laken, og min mor har sagt at det ikke har gått noe gjennom ned til madrassen. Har vurdert og tenkt masse fram og tilbake, ikke 100% bestemt enda, men tror det blir til det....

Skrevet

korleis er det med barn som søv i same seng som foreldra (ikkje nødvendigvis heile tida)? Nokon som veit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...