Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Blankett A Kva skal eg skrive? Må fyllast ut av alle: Får du pensjon, trygd eller stønad i søknadsperioden? Eller har du søkt om det? ja/nei Er du, eller har du vore, gift eller registrert partnar, eller er du sambuar med felles barn? ja/nei Engangsstønad, gjeld den under første punktet her? Kva skal eg skrive på punkt to, om sivilstand? punkt 14 Sivilstand: ugift gift/registrert partnar Sambuar med felles barn Separert Skild Enkje/enkjemann Reknar med det blir ugift eller registrert partnar. Men kva i alle dagar vil registrert partnar seie?:S Kunne jo kryssa av på sambuar, men vi har jo ikkje felles barn endå. punkt 17 For søkjar som er gift, eller sambuar med felles barn: namn på ektefellen, den registrerte partnaren eller sambuaren din Fødselsdato Personnummer Brutto per månad haust 2008 Brutto per månad vår 2009 Nok ein gong, kva er ein registrert partnar? Korleis blir ein "registrerte"? Om min kjære er arbeidsledig (han er nettopp ferdig på vgs), kva skriv eg då på det med inntekt? Reknar jo med at han får ein småjobb, men no har eg jo inga peiling...
tiger82 Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 Registrert partnerskap er mellom to av samme kjønn. Så hvis din samboer ikke er kvinne, så er du ikke registrert partner. enganstønaden gjelder ikke under punkt 1. tror punkt 1 gjelder overgangstønad, attføringpenger, rehab.penger og lignende. Om samboer din er arbeidsledig skriver du 0 i inntekt. Om lånekassen krever dokumentasjon på det, vil du få et brev fra de der de skriv hvilken dokumentasjon de trenger. (da kan du sende en kopi av selvangivelsen som viser at han ikke har hatt inntekt.)
AnnaRøverdatter Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Tiger82: Etter hva jeg har hørt er man registrert partner om man er oppført som samboer i Folkeregisteret, dvs. har ført opp dette på flyyemelding, eller man har skrevet under på en samboer-kontrakt? Hovedinnlegger: I min søknad til Lånekassen skrev jeg at jeg var samboer med felles barn enda jeg bare var gravid, la ved en notis hvor jeg skrev: "Er samboer med felles barn som ventes ....." og la ved kopi av helsekort.
tiger82 Skrevet 4. juni 2008 #4 Skrevet 4. juni 2008 Det kan hende du har rett. Men jeg trodde faktisk dette gjaldt kun for to av samme kjønn. Registrert partnerskap likestilles med ekteskap og har de samme rettigheten når det gjelder arv og lignende. Selv om jeg og min samboer er folkeregistrert på samme adresse, så har jeg ikke arverett til han. Det er kun våre barn som arver han siden vi ikke er gift. I og med homofile ikke kan inngå ekteskap (enda) så er det et likestilt alternativ til de.
AnnaRøverdatter Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Ang. arverett så er det vel derfor det er lurt å skrive under på en samboerkontrakt, ihvertfall om man har barn sammen. Er ganske usikker på dette jeg også, så sender en mail til lånekassen for å høre. :-)
tiger82 Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 En samboerkontrakt vil ikke kunne inneholde hvordan man vil fordele arv. Eller, den vil iallefall ikke være gyldig om den inneholder det. Så dersom man er samboere og ønsker at den andre samboeren skal arve den 1/3 delen som er mulig, må man skrive testamente. For 2/3 av formuen etter den avdøde forelderen går direkte til barna. 1/3 del av formuen kan man fritt testamere bort til hvem man vil. Dersom det ikke foreligger et testament vil hele formuen gå rett til barna. (testament har mye strengere formkrav o.l. enn samboerkontrakt) Ikke at dette hadde noe med hva man skal krysse av på blanketten til lånekassen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå