Gå til innhold

Flis i foten! Hva gjør man?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten min på 2.5 år har fått flere fliser under foten sin, og da vi prøvde å fjerne dem i går var det heeeeelt krise!

Prøvde å forklare han at det bare ble vondere hvis vi ikke fikk tatt dem ut, men han sa bare "det er ikke vondt!". Jeg måtte holde han fast, mens pappaen måtte holde beinet hans fast som best han kunne, og stikke med nål og pinsett. Han skrek og gråt og vred seg som besatt!

Etterpå fikk han masse ros og en is, men gråt lenge etterpå.

Fikk ikke ut alle flisene, og det der var helt forferdelig, synes jeg.

Men hva gjør man????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man gjør vel strengt tatt som dere gjorde, ut må de, hvis ikke kan det jo sette seg betennelse i de. Vondt ja, men mye verre hvis de ikke forsvinner. Dette må vi gjøre med vår 2,5åring også og hun gråter også sårt når det står på, men får masse ros og skryt når vi er ferdig og da er hun veldig stolt, for da var det jo ikke så fælt alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk en liten flis i foten, men jeg oppdaget det ikke før noen dager etter. Da var det umulig å få den ut. Jeg hadde han til å sitte med foten i medisinsk grønnsåpe noen kvelder på rad. Grønnsåpe kan gjøre at flisen kommer ut av seg selv. Tror det var etter tre dager jeg så at det var begynt å bli "reaksjon", så da kom flisen ut nesten av seg selv:) Bare litt trykk faktisk, så kom den:)

 

Medisinsk grønnsåpe eller vanlig grønnsåpe hindrer også infeksjon, så det kan uansett være lurt å la han ha foten i et grønnsåpebad hvis du har jobbet litt under foten og ikke har fått ut alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvae drar ut flis ut i løpet av natta. Kjøpte kokt kvae på stift på ei slik villmarksmesse. Det er steinhard, så jeg skraper en bit av den og legger det på et plaster. Kvaen blir myk av kroppstemperatur. Et lite trykk rundt flisa morran etter så er den ute. Aldri mer hyl og skrik og tårer ang flis her hos oss mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på 2,8 år fikk flis i foten litt tidligere i vår. Fikk den ikke ut - uasett hvior mye vi prøvde med nål og pinsett (prøvde ikke med grønnsåpe - da dette var langt vekke i min tankegang)

Dagen etter fikk hun infeksjon i foten. Fikk ikke til å gå på den...Hun ble slapp og lå bare på sofaen hele den dagen i læøpet av natta hadde det utviklet seg en rød strek som strak seg tversover hele foten og opp mot ankelen.

Vi dro da på legevakta med henne. Der "fikk de ut flisa", datra mi fikk en penicillinkur og beskjed om å sette foten hennes i grønnsåpebad 2 ganger daglig helt til foten var bra.

 

Dette funket - og foten ble bra. Etter et par runder med grønnsåpebad kom flisa ut... Så legen hadde ike fått den ut. Han fikk kun ut en minitynn liten flik av flisa.

 

Så - veldig viktig å få den ut så fort som mulig - for det kan sette seg infeksjon ganske fort !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj, takk for gode råd!

Jeg skal jammen kjøpe grønnsåpebad i dag!

Og sånn kvae-stift, får man kjøpt det også på apoteket?

 

Har ikke fått røre foten til sønnen min, han er sterk som en bjørn og mannen min har vært bortreist noen dager, så jeg klarer ikke å holde han alene, og holde på med nål og pinsett samtidig.

Men det har ikke blitt infeksjon heller heldigvis.

 

Hva med å smøre litt grønnsåpe ( medisinsk) på flisa ( "såret")?

 

Igjen, takk for rådene, hva skulle jeg gjort uten dere! :-)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fått gjort noe med foten?:) Du kan sikkert smøre litt grønnsåpe rett på såret, men innbiller meg at grønnsåpeoppløsningen trekker bedre inn og gjør at flisen dras ut. Min syntes det var litt morsomt, han satt i dusjen på ikea-krakken sin, og så hadde jeg ordnet et lite fotbad med sterkt grønnsåpevann (medisinsk). Så fikk han ta litt skum i hendene:) Min er også veldig sterk, det var ikke snakk om å få ta i foten for å prøve med pinsett.

 

Håper du får ordnet opp i det da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er sikkert foten hans i orden igjen, men skriver dette tipset likevel. Dattera mi fikk flis i hånda, og ikke snakk om at vi fikk røre den. kjøpte "Embla" på apoteket. Det er nesten som et plaster med bedøvelse som de bruker på sykehus etc før de tar f eks sprøytestikk. hadde det på i ca en time før vi tok flisen etterpå. Da kjente hun ingenting!! Koster 100 kr for to slike plaster med bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er sikkert foten hans i orden igjen, men skriver dette tipset likevel. Dattera mi fikk flis i hånda, og ikke snakk om at vi fikk røre den. kjøpte "Embla" på apoteket. Det er nesten som et plaster med bedøvelse som de bruker på sykehus etc før de tar f eks sprøytestikk. hadde det på i ca en time før vi tok flisen etterpå. Da kjente hun ingenting!! Koster 100 kr for to slike plaster med bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du har fått masse svar allerede, og jeg kommer egentlig med samme svar.....

Da jenta mi fikk flis i foten, fikk hun et kjempelangt bad med masse såpe....planen var jo bare å myke opp huden enda mere, slik at det skulle bli lettere å få ut flisen, men vipps, når hun gikk opp av badekaret, så var flisen borte...ÅHH for en lettelse :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...