Gjest Skrevet 3. juni 2008 #1 Skrevet 3. juni 2008 Hei! Ver så snill! Eg er heilt rådvill, og lånekassa har alt for lang kø på kundetelefonen sin:( Er vg2 elev, og har tenkt å ta eit heilt års permisjon før eg begynner på vg3 (då ungen kjeme i slutten av september/begynnelsen av oktober). (Og vi har ikkje krav på foreldrepengar, og treng sommarferien på å jobbe litt heime). Men, har eg då rett på fødselsstipend av lånekassa? Evnt kor mykje? "Permisjon fra utdanningen Tar du permisjon fra utdanningen, kan du fortsatt få fødselsstipend. Men husk: Skal du ta permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, må dette være på grunn av sykdom eller av faglige årsaker, hvis ikke kan du miste retten til fødselsstipend. Tar du permisjon i mer enn tre uker før fødselen, kan du miste retten til støtte i tiden fram til tre uker før fødselen." Kva vil fagleg årsak seie? Har eit studieopplegg som fungerar dårleg med nyfødd unge. Uregelmessige dagar. Hardt fysisk arbeid. Og må ha samanheng i skuleåret for å få med seg det ein treng til eksamen. Korleis forklare dette? Eg har søkt om skuleplass, skal få tak i skrifteleg bekrefting i dag, og få ein lærar til å hjelpe meg med permisjonssøknad til skulen. Korleis bør eg utforme den, for å kunne få fødselsstipend? Har buplass under barselpermisjonen noko å seie for utbetaling (om eg bur hos mine foreldre, har det at bf skal i militæret noko å seie feks)? "Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og: * at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen * at du bor sammen med barnet * at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)" Punkt 2 og 3 er greie. Men, nr.1: rett til stipend eller lån frå lånekassa siste 6mnd? Har jo stipend no, men om eg tek permisjon frå 19.juni (dette skuleåret sluttar då), så har eg jo ikkje rett til stipend/lån siste 6mnd. I alle fall ikkje heile tida?? Og som om ikkje det var nok, så har vi eit såkalla ”sommarkurs” sommaren mellom vg2 og vg3, som på ein måte høyrer til vg3. *Arg!* Skjønnar ingen ting!! Viss dette ikkje er muleg, må eg då gå på skulen for å få pengane? Uff, eg skjønnar ingen ting av dette! Blir deprimert. Hjelp? Noken med erfaring med eit liknande opplegg? Har lagt ut dette på "gravid og student" og, men der var det litt meir rotete og så er det mindre liv der. Det betyr alt for meg å få svar! (spesielt når eg sete å lese til eksamen, for eg klarar ikkje å konsentrere meg fordi tankane mine har hekta seg opp i fødselsstipend). Beklagar at det er eit langt innlegg, men følte det var litt omfattande.
Lotta med novembergutt Skrevet 3. juni 2008 #2 Skrevet 3. juni 2008 Dersom du skal ta permisjon, og samtidig ha rett på penger fra lånekassa, så må du som skrevet over, ha vært i utdanning de siste 6 mnd. Dersom du tar permisjonen allerede nå - før skolestart - så vil du miste retten på penger fra lånekassa. Med mindre du har sykemelding fra legen din (noe du sikkert kan få siden du er gravid?) Faglige årsaker vet jeg ikke helt hva de mener med ... Dersom du derimot begynner på skolen til høsten, og tar permisjon tidligst 3 uker før fødselen, så vil du ha rett til penger fra lånekassa uten større om og men ...
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #3 Skrevet 3. juni 2008 Så kor lenge må eg gå på skulen for å få pengar frå lånekassa? Heilt fram mot termin? Og korleis blir det då med skulegangen vidare? Korleis skal eg få sjukmelding frå legen? Må eg vere sjuk? Og kostar ein slik legetime pengar? (har ikkje vore til lege i svangerskapet, så veit ingen ting om praksisen).
Lotta med novembergutt Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 Du må gå på skolen frem til 3 uker før termin (med mindre du har sykemelding). Så kan du ta permisjon fra skolen og være hjemme 42 uker med penger fra lånekassa. Og det passer jo ganske bra, slik at du kan starte på nytt igjen når skoleåret høsten 2009 begynner. For å få sykemelding fra legen bør man helst være syk ja, men jeg tror noen leger er litt runde i kantene når det gjelder sykemelding til gravide. En slik legetime koster ikke penger nei. Alle legetimer er gratis når du er gravid. Hadde jeg vært deg hadde jeg oppsøkt rådgiveren på skolen din, og spurt om råd for hvordan du skal legge opp løpet fremover. H*n har garantert vært borte i liknende situasjoner før
Mamma mjaua Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 du får ta permisjon hele året, men får bare penger fra lånekassen i 42 uker. (hvor av ukene er 3 uker før permisjon).
Mamma mjaua Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 du får ta permisjon hele året, men får bare penger fra lånekassen i 42 uker. (hvor 3 av ukene er 3 uker før permisjon). du får altså permisjonspenger 3 uker før termin og 39 uker etter. samme problemet har jeg. må nok sende han i barnehagen når han kun er 8 mnd, for så må jeg ta en jobb, for jeg har ikke råd å være uten inntekt i 4 mnd. kjempetrist, men sånn er det dessverre.
Lotta med novembergutt Skrevet 3. juni 2008 #7 Skrevet 3. juni 2008 Ja, sant som Jenta88 med augustgutt08 skriver - du kan fint ta ett helt år permisjon, men ikke tidligere enn 3 uker før fødsel. Du kan altså ikke starte permisjonen nå i sommer, da mister du retten til støtte. Men når permisjonen først har begynt kan du gå hjemme i et helt år. Et tips da er å spare engangsstønaden (om du har rett på denne) til de ukene i slutten av permisjonen hvor du ikke får støtte ...
Mamma mjaua Skrevet 3. juni 2008 #8 Skrevet 3. juni 2008 åå, takk for godt tips stila! det har jeg ikke tenkt på den er jo på ca 33.000. det kan jeg jo leve på i 4 mnd:D
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #9 Skrevet 3. juni 2008 Er ikkje så nøye om det blir 4mnd uten at eg får støtte, dei skal eg nok klare. Er meir det at eg ikkje har anledning til å begynne på skuleåret som plagar meg. Hmm...får prøve å skaffe meg ein legetime, sånn for å høyre litt i det minste. Du er 100% sikker på at eg må gå på skule fram til 3veker før termin, eller vere sjukmeldt for å få pengane? Og kan eg jobbe sjølv om eg er sjukmeldt (sommarjobb)?
Mamma til lille M&L Skrevet 3. juni 2008 #10 Skrevet 3. juni 2008 Du trenger ikke begynne på skolen sidne termin er under 2 mnd etter skolestart. Er selv gravid, og har termin 10 oktober. Snakket med lånekassen (etter 3 kvarter venting!!!) å fikk beskjed om at jeg ikke trengte å starte på skoleåret. Det du må gjøre er å få skriftlig bekreftelse fra skolen din om at du skal ha permisjon neste år. Legg ved bekreftelse på termin, og send til Lånekassen. Vet ikke hvordan det er med deg siden du går på VGS, men jeg vil få vanlig lån og stipend frem til 3 uker før fødsel, og etter dette vil jeg få fødselsstipend. Lykke til
Mamma mjaua Skrevet 3. juni 2008 #11 Skrevet 3. juni 2008 du får fri hele skoleåret 08/09. du slipper å gå på skolen fra sommerferien slutter til 3 uker før permisjon. du trenger ikke sykemelding for å få permisjon ett skoleår.
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #12 Skrevet 3. juni 2008 Så alt eg treng er skrifteleg godkjenning frå skulen? Sikker? Har nemleg tenkt å skaffe meg det i dag, eller utsettelse av skuleplassen pga graviditet og barsel. Burde eg ringe å høyre med lånekassa først? Dyrt å ringe frå mobil...:S I allefall med så lang venting! Håpar verkeleg du har rett i dette, det vil redde økonomien min komande året!
baby nr 3 på vei! Skrevet 3. juni 2008 #13 Skrevet 3. juni 2008 men du må ha rett på stipend fra lånekassen i 6 mnd. før du får barn.. har pratet med lånekassen i forbindelse med fødselsstipend selv.. veldig firkantet..jeg fikk ei jente i mai 07 og har hatt permisjon i 10 mnd. med fødselsstipend..etter det har jeg ikke fått noen ting, for gjorde ferdig det jeg ikke fikk fullført i skoleåret fra mai til juni nå mens jeg hadde permisjon, som deltidsstudent.. er nå gravid igjen, og har ikke hatt rett på penger fra lånekassen, forventet termin er i begynnelsen av februar.. og da sa de på lånekassen at jeg fikk ikke fødselsstipend om jeg fikk barn etter 15 februar, men kunne få om jeg fikk den 14. februar.. helt utrolig spør du meg..men en må tydligvis ha rett på stipend i 6 mnd. før de tre ukene før termin når en får fødselsstipend. veldig strenge regler på dette.
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #14 Skrevet 3. juni 2008 Men når sommarferien kjem inn i bildet, blir det månadane før og etter sommarferien som blir rekna då? februar, mars, april, mai, august og september? Har fått stipend sidan august 2005, foruten om sommarferiane. Eg har og krav på stipend når eg skal gå vg3, sjølv om eg tar eit friår først. Lån har eg aldri hatt.
Sjokoladebanan Skrevet 3. juni 2008 #15 Skrevet 3. juni 2008 sommerferien inkluderer i disse månedene, hvis du har gått på skole før sommerferien, og har mere utdanning igjen etter permisjonen som du har... jeg selv går ut i permisjon til høsten.. jeg var jo heldig med terminen i ogmed at jeg har termin 9ene august, og skola begynner på igjen 11 august. jeg får deltid da så jeg får ikke så mye som fulltid, men har pratet med lånekassen, og først leverte jeg søknad om stipend og lån som vanlig... noterte at jeg skulle ha barn i løpet av skoleåret... fikk svar på søknaden bare noen dager etterpå (ble helt skjokkert) så fikk jeg et brev fra dem at de så jeg ventet barn og at når beibien var født skulle jeg sende inn søknad om fødselstipend,fødselsattest på beibien og permisjonsbekreftelse fra skolen. tror kansje at du som går på videregående, og går fulltid har rett på en 8-9000 i stipend... er ikke helt sikker da, men mener jeg leste noe sånt på nettsidene deres. hvor du bor henne vet jeg ikke om de legger vekt på, kan hende du får mindre penger om du bor hjemme til foreldrene dine da... men er usikker på det.. ønsker deg hvertfall lykke til videre :-)
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #16 Skrevet 3. juni 2008 Tusen takk for svar til dokke alle!! Var å snakka med folk på skulen, fekk bekrefta skuleplass, og leverte søknad om permisjon frå skuleåret. Kontordama hadde heldigvis ein del peiling, og ringde opptakskontoret for å høyre kva blankett ho skulle gi meg. Så ser ut som om eg får fødselsstipend! *lykkeleg!*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå