Gå til innhold

Ang. Engangsstønaden

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

har snakket med NAV sikkert 100 ganger nå, og får forskjellig svar hver gang.

Så nå forhører jeg meg med dere damer her:

Jeg har søkt om engangsstønad, men vet ikke om det kanksje er helt dødt løp.

Jeg har jobbet de siste 6 av 10 mnd, og hatt en ca bruttoinntekt i mnd på ca 7000,-. Er egentlig 100 % student med støtte fra lånekassen.

Greia er at jeg ikke skal ta ut permisjon, da min bedre halvdel skal ta ut alt han kan, jeg skal kun ha 3 uker før og 6 uker etter.

Hvordan funker dette?

Når jeg ikke skal ta ut permisjon kan jeg ha krav på engangsstønaden da, siden jeg likevel ikke skal få foreldrepenger?

Eller skal jeg få foreldrepenger i de 9 ukene jeg MÅ være ute i permisjon.

Har temin i midten av juli, og skal begynne på skolen igjen i midten av August.

Håper noen av dere forstår dette bedre enn meg - er så vanskelig når ikke NAV kan gi meg et ordentlig svar engang, da kompliserer ting seg syntes jeg!

TUSEN TAKK :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at jeg i utgangspunktet har tenkt å avslutte arbeidsforholdet mitt nå om tre uker da jeg skal gå ut i permisjon, men hvis jeg egentlig skal ha permisjonspenger for de 9 ukene så er det kanksje dumt å avslutte arbeidsforholdet fullstendig....

Skrevet

hum...vanskelig å svare på..men jeg vet ihvertfall at du IKKE kan få både engangstønad og foreldrepenger... Så for deg vil det vel lønne seg å ta ut engangstønad istedefor foreldrepenger i 9 uker? Det kan du velge selv så vidt jeg vet.. Du må regne på hva som lønner seg... om engangstøttebeøløpet er høyere enn det du vil få tilsammen i foreldrepenger vil det jo lønne seg å ta engangstøtten?

Permisjon har ingenting med engangstøtten å gjøre... Alle som ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger får den. Uavhengig om de tar permisjon eller ikke. Og de som vil kan velge å ta engangstøtte fremfor foreldrepenger om de ønsker. Men for de fleste lønner det seg selfølgelig ikke. (De som er i arbeid)

:) Lykke til..

Skrevet

jeg tviler litt på at du får engangstønad.. har du jobbet 6 av de 10 siste mnd så får du nok foreldrepenger hver mnd istede... du har hvertfall tjent opp retten din.. jeg ligger på ca 2000 mer enn deg i mnd. har akkurat jobbet 6 mnd nå og har tjent opp retten. for meg lønte det seg å få foreldrepenger.. men jeg vet ikke hvordan systemet er for deg da, disse kontorene, og smutthullene, er ikke lette gitt... ønsker deg lykke til...

Skrevet

Man kan velge om man vil bruke retten til permisjonspenger eller velge engangsstønad. Men hvis du velger engangsstønad, får ikke mannen din/pappan permisjon.

Skrevet

Hvorfor kan ikke min samboer få permisjon hvis jeg velger engangsstønaden? Hvis jeg velger foreldrepenger så får han jo de 29 ukene vi har planlagt?

Nå ble jeg forvirret her....

Skrevet

Tror det er sånn at du uansett får minimum det beløpet engangsstønaden er på. Dvs. hvis du ikke har opparbeidet deg så mye at du får minst 33000, så får du supplert det med engangsstønaden. Det du skal benytte deg av er smutthullet, ikke sant? Det står veldig mye om det på gravid og studentsiden.

Du får nok engangsstønad og fødselsstipend fra lånekassen, så kan samboeren din ta ut 29 uker med graderte foreldrepenger.

Skrevet

Det hun jippii over her sikkert sikter til, er at når man ikke har opparbeidet seg retten til foreldrepenger, så har ikke faren rett til permisjon. Det er der smutthullet kommer inn. Når du ikke tar permisjon fra studiene dine, oppstår det et behov for at noen tar seg av barnet, dermed får far likevel permisjon.

Skrevet

Ok, da skjønte jeg litt mer :-) Tusen takk mammalisa86. Ringte NAv for sikkerthetsskyld å ba dem sjekke det ut for meg. Fikk tlf fra de igår, at jeg kunne velge mellom engangsstønnaden eller foreldrepenger - og at nav kom til å velge det som ble mest lønnsomt for oss :-)

Ha en fiiin dag alle sammen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...