Gå til innhold

Når kan man fortelle om graviditeten til andre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei:) Jeg har tatt to graviditetstester allererede.. begge var positive:) Men jeg venter ikke mens før om en ukes tid. Trodde ikke at en slik test virket så tidlig?? men er man positiv, så er man vel positiv?? Uansett.. spørsmålet mitt er når kan man fortelle dette til andre?? Vet man kanskje bør vente til uke 12, men det er jo så lenge å vente til:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ikke tenkt å fortelle det til familien før rundt uke 12.. tror jeg kommer til å si det til noen venner og kanskje jobben før det altså.. men for din del ville jeg ihvertfall venta til etter ikm!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med at graviditetstestene er så følsomme at de kan oppdage graviditet en uke før IKM, er at risikoen for en tidlig abort er faktisk ganske stor.

 

Før var ikke kvinner sikre på at de var gravide før de hoppet over sin andre mensperiode - og da var de jo 8 uker på vei. Og da er jo risikoen for abort betydelig mindre (selv om den er ganske høy frem til uke 12).

 

Jeg er selv 4+4 på vei, det vil si at jeg hadde IKM for mindre enn en uke siden. Jeg velger å ikke fortelle det til noen på lang tid ennå.

 

Jeg har nemlig opplevd å miste et foster i abort, og det er ikke morsomt å skulle fortelle alle om dette. Nå vil jeg kun fortelle om graviditeten til mine aller nærmeste som jeg uansett vil dele en abort med (og som jeg er helt sikker på at klarer å holde kjeft og ikke sladre...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også veldig lyst å fortelle folk at jeg er gravid, men siden jeg absolutt ikke har noen tegn til graviditet er jeg liksom så usikker på om hvordan dette går så jeg har derfor valgt å ikke si noe til andre enn ei nær venninne som jeg deler alt med uannsett..vil jo trenge ei å prate med om noe skjer...

 

Er 4 +5 på vei. Forteller det på jobb etter sommerferien tenkte jeg.. dvs tidlig i august. da er jeg drøye tre mnd på vei. Familien må nok få vite det i sommer for vi skal på tur til Italia og det bli nok vel avslørende at jeg ikke drikker vin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en test er postiv så er man vel gravid?? vet det er stor fare for spontan abort:( Men man håper jo på det beste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man må føle litt på det med å fortelle det selv. Jeg kommer til å vente så lenge jeg klarer med og fortelle bestforeldre og annen familie det, men har allerede fortalt jobben og en del venniner det, samt søsteren min. Det er både for å få forståelse for symptomer osv og bare den gleden og fortelle det. Jeg har mistet ved tidlig SA før og da har jeg ikke fortalt det til flere enn et par venninner og den følelsen av og være lei seg, men ikke kunne forkare noen hvorfor og prøve og skjuledet er værre en at folk få vite det sett fra mitt stå sted. Men som sagt, du må selv føle på det hva du mener er rett for deg:) Lykke til, så fr vi håpe det går bra med oss begge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fortalte det faktisk til sjefen min idag.. men det var mest fordi jeg og han har snakket mye om hvilke oppgaver jeg skal ha fremover og siden jeg snart skal ut i permisjon likevel, er det ikke vits å starte på masse nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...