Gå til innhold

Noen gode, sunne matoppskrifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen gode og sunne matoppskrifter å dele med dere?

Sliter veldig med middagene for tiden da vi har hatt liten tid, jeg er på slankern og min mann har en meget spesiell helsesituasjon.

Pga min manns helsesituasjon går ikke sterk/krydret mat, meksikansk eller "våt" mat som suppe og lapskaus...

Kunne godt tenkt meg tips til hva en kan gjøre for å få mer spennende poteter...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Om de er så spennende vet ikke jeg men jeg har i hvertfall noen forskjellige måter jeg lager poteter på:

Passer best på grillen:

Vaske og dele opp poteter i båter eller skiver, legges på folie sammen med små buketter av brokkolig og skiver/staver av gulerot. Krydre med det du vil (gjerne bare salt og pepper) creme fresh og litt olivenolje. Pakk det hele sammen og rist litt så det blander seg.

Legges på grillen...Praktisk med poteter og grønnsaker i ett.

Ellers så kan du lage råstekte poteter; vaske og dele opp (båter eller skiver) i en ildfast form tar du olivenolje og krydder, blander sammen og har oppi potetene og blander det rundt. Inni ovnen på 225-250 `C.

Her er en god og frisk salat:

Salat med avocado og mango

Hjertesalat (4-6 stk.)

1 mango

2 avocado (litt harde)

1 grillet Kylling

Ca. 2 ss Sesamolje

Litt peanøttolje

Koriander

Del opp salat, mango og avocado i passe biter og blandes sammen.

Ta skinnet av kyllingen og del opp i biter, og bland dette i.

Hell over oljen og koriander og bland godt.

Her var iallefall noe.....

Skrevet

Lag bakt potet med f.eks hvitløkssmør til, lag hasselbakte poteter eller potetbåter med skall. Du finner mange oppskrifter på nett hvis du søker på poteter eller retter med poteter.

Skrevet

En kjapp pastarett som jeg ofte havner på (er mer enn nok til oss to):

1 eske hakkede tomater (fra Ica 500g)

1 boks skivet champignon

1 pakke bacon

Evt løk, paprika, squash, aubergine og andre grønnsaker du vil ha oppi.

Grønn pesto

Pepper

Pasta av det slaget du vil ha.

Del baconet opp i små biter og stek det, legges på en tallerken. Stek campignonen (og evt andre grønnsaker) lett i baconfettet. Ha hakkede tomater, bacon og champignon i en kjele. Varm opp. Bland i grønn pesto etter smak og ha i litt pepper. NB-jeg pleier aldri å salte ekstra siden det blir salt nok med baconet... Serveres med kokt pasta og en frisk salat.

Skrevet

Her er en av rettene jeg lager litt for ofte. Er avhengig av sunt kosthold pga masse allergier osv, og sååå utrolig lei av å finne på mat. Dette er iallefall sunt og enkelt

1 pose frosne grønnsakser, wok grønnsaker alt ettersom hva dere liker

2 kyllingfileter evnt fiskefilet av laks el.

soyasaus

krydder

Kyllingfileten deles i biter og stek alt sammen og tilsett soyasaus og krydder. serveres med ris og går megaraskt;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...