Gå til innhold

Dere som ikke er gift, men lever i et samboerforhold....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere barn sammen, venter eller prøver? Barn fra tidligere forhold? Felles gjeld? osv?

Har dere skrevet samboerkontrakt? Testamente?

Jeg og min samboer har akkurat kjøpt oss hus, han har en datter fra før og vi prøver å få barn sammen nå. Og da begynte jeg å tenke litt...

Jeg tror jo selvfølgelig at det alltid kommer til å være oss to, men statestikken viser jo at det ikke er så sikkert. Så man må jo være realistisk.....

Eller tenk hvis en av oss skulle gå bort....

Dette kan jo gi alvorlige konsekvenser økonomisk.

Hva har dere gjort eller tenkt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ting skjer jo, og selv om det gud forby skulle skje med deg er det godt aa ha tenkt gjennom det paa forhaand. Kanskje er dere heller ikke enige om hva som skal skje om en av dere skulle falle fra. Dette er grunnen til at jeg foretrekker ekteskap. Men hver sin smak og det er mange gode samboerkontrakter der ute.

Skrevet

Vi skal gifte oss (har ikke satt noe tid for det enda), men jeg tenker på frem til da....

Skrevet

Hei!

Gå inn på nettet og print ut en samboerkontrakt. Det er jo lurt å ha en til dere blir gift. Det er forferdelig hvis det skulle skje noe og og papirene ikke er i orden.

Skrevet

Jeg mener det at hvis dere er samboere og han dør så går alt han eier til barnet hans og ikke til deg/dere. Særbarn - er det det heter? Og at man da må ha en egen samboerkontrakt for at du skal få noe. Det viser seg at veldig mange ikke har råd til og kjøpe ut barnet fra f.eks huset. Trodde dette gjalt selv om dere har kjøpt hus sammen, men er jammen ikke sikker -leste om det her for ikke så lenge siden så det er tatt fra litt bak i hjernebarken ;)

Vi er samboere og skal kjøpe hus til vinteren. Kommer nok da til og tegne samboerkontrakt, testamente ol. Vi kommer også til og tegne livsforsikring og uføreforsikring - er bare 20år og det har liksom ikke vært så aktuelt. Men med et barn inne i bildet er det jo det syns jeg :) Vi har også planer om og gifte oss, men om det blir om 2år, 4år eller 7 år- det er vanskelig og si ;)

Skrevet

Hei..

Jeg er samboer, men skal gifte meg til neste år, så av den grunn har vi ikke skrevet samboerkontrakt. Men vi skal helt klart skrive en etter vi gifter oss. Da har vi også et felles barn. Vi har felles økonomi også.

Det er jo ingen i denne verden som tror at forholdet sitt kommer til å ta slutt der en står lykkelig forelsket, men statistikken viser jo noe annet. OG den viser noe enda mer skummelt: det er som regel alltid kvinnen det går ut over, økonomisk, når et forhold tar slutt! Så det er smart å skrive en kontrakt!!

Vi har i tillegg livsforsikring på hverandre i tilfelle en av oss skulle dø.

Skrevet

Vi er også samboere uten kontrakt (håper jo han vil fri etter at babyen er kommet da, he he) Vi har ingen barn fra før noen av oss.

Vi har inntil nylig bodd i min leilighet og kjørt min bil. (båten eier vi sammen) men nå har vi kjøpt rekkehus og ny bil sammen. Da vet vi hvor mye som er min egenkapital (og det er vesentlig mer enn hans del) og det skal jeg ha særeie på, (selv om vi også håper på å holde sammen ut livet) Vi har kun en muntlig avtale på det nå, men foreldrene hans og mine vet summen jeg spytter inn slik at jeg føler jeg er sikret ved et brudd. Dødsfall derimot har vi ikke forsikret oss mot enda, men det er planen slik at den som blir alene (evt) kan beholde hus og bil.

Skrevet

Vi har vært samboere lenge, og barnefødsler har forsinket gifteplanene våre litt. Han har et særkullsbarn fra før, og vi venter vårt andre felles barn nå. Har ikke skrevet samboerkontrakt siden det ligger i planene den nærmeste fremtiden å gifte oss. Håper vi får det til til neste år. Vi har felles boliggjeld, men den er ikke så fryktelig stor siden vi bor i en forholdsvis billig leilighet. Hadde nok klart å bo her alene hvis en av oss skulle falle fra også. Har ikke satt meg inn i reglene for rettigheter av ren latskap, men det er nok litt lurt å tenke på dersom man vet man skal være samboere noen år.

Skrevet

jeg har bebbis i magen og vi skrev samboerkontrakt med en gang vi flytta sammen....

Skrevet

Heihei! Vi har et barn på vei som kommer i begynnelsen av oktober:) Vi har felles gjeld, fordi vi kjøpte oss leilighet for ca. 2 ås siden, så halvparten av lånet står på meg og omvendt. Men han betaler lånet fra sin konto, men jeg betaler mesteparten av regningene som kommer + mat. Har i grunnen ikke tenkt så mye med dette ang. dødsfall osv. hvis det skulle ramme en av oss.. Men hadde vi kjøpt hus ville lånet vært betydelig mye større, så da måtte vi jo ha gjort noe med det. De sier at det letteste er faktisk å gifte seg, men det blir liksom feil når man kanskje ikke vil det enda. Så jeg vet faktisk ikke, kom en liten tankevekker nå, hehe...Akkurat det med om forholdet kommer til å vare, er det ingen som vet. Men bare vær flink og jobbe med saken, slik at forholdet bevares. Vi kan ikke gjøre mer enn vårt beste.

Skrevet

Noe av det viktigste vi gjorde etter vi fikk barn og felles gjeld (hus):

* gjeldsforsikring (hvis en av oss faller i fra må vi ikke selge huset for å overleve)

Vet at rettighetene for samboere med felles adresse de siste 2-3årene har økt betraktelig for noen år siden. Finnes helt sikkert en del info om dette på nettet.

Skrevet

Han 1 barn fra før.

Vi venter en og har hus sammen.

Vi har dessverre ikke rota oss til den der samboerkontrakten, men skal gjøre det. (vi skal og gifte oss, bare ikke med en gang)

Felles økonomi.

Men vi har livsforsikring som utbetales i hverandres navn hvis en av oss skulle falle fra!

Skrevet

Vi er samboere, flytta sammen for ett år siden! Vi skrev samboerkontrakt før vi flytta sammen, og så har vi forsikring som utbetales til den andre hvis noe skulle skje med oss... Vi venter nå vårt første barn tidlig i januar, og vi syntes begge det er greit å ha alt sånnt i orden fra starten av, ellers blir det bare skjøvet lenger og lenger unna. Og alltids greit å ha, bare sånn i tilfelle! Tar tre minutter å sette opp, og gir masse trygghet i all framtid :) Ingenting å krangle om når man allerede har bestemt å skrevet under! Liker tryggheten vi! Har også felles økonomi, så det er fryktelig greit å være enige å vite den andres ståsted helt fra starten - så slapp vi ubehagelige overraskelser når det gjelder ståsted. Spesiellt viktig nå som vi skal ha bebis :) Forresten kan du be banken din om et utkast, de har sånne standardkontrakter som er fryktelig greie :) Men det er jo bare vår mening! Lykke til med prøvinga :0)

Skrevet

Vi er samboere med felles gjeld og hus. Han har ett barn fra før, vi venter vårt nr 2. Vi skal gifte oss - men tenker stadig på at hvis noe skulle skje med en av oss hadde det ikke vært så greit for den andre.

Uansett testamente så kan man ikke testamentere bort mer enn 1/3, livsarvingene har krav på 2/3.

Vi har faktisk vurdert å bare gifte oss på tinghuset bare for å få de juridiske rettighetene på plass, men ikke si noe til familie og så gifte oss på "ordentlig" senere når forholdene ligger til rette for det....

Skrevet

Vi er samboere med felles barn, har ei jente sammen og venter jente nr to..

Ikke noe felles lån men vi betaler på det sammen fordet om..

Har heller ikke tegna samboer kontrakt men skal få ordna div. slike ting når nr to er født..

Skrevet

Hei!

Vi kjøpte oss hus for 1 og et halvt år siden. Han har 1 barn fra før, vi har 1 gutt sammen og en til på vei. Vi har felles gjeld (står 50/50) har gjeldsforsikring (og mange andre gode forsikringer), har skrevet samboerkontrakt og gjensidig testamente. Men uansett hva vi testamenterer og skriver til hverandre nå når vi er samboere så kommer vi ikke så godt utav det som om vi skulle vært gifte. Så det blir nok ekteskap etterhvert... :-)

Skrevet

Vi venter barn. Vi har ikke noen skriftlige avtaler, men nå som vi skal ha baby, må vi bare ordne testamente + samboerkontrakt. Samboeren min HATER papirting, og vil helst ikke planlegge noe som helst... *sukk* men dette må han bare finne seg i. Det handler jo om å sikre hverandre - og ikke minst barnet - i tilfelle noe skulle skje. Vi har ikke felles eiendeler, men vi kommer til å kjøpe ny bil (sammen? enda ikke avklart) snart, og med tiden må vi vel kjøpe et eget sted å bo. Mao ingen felles gjeld enda. Ingen av oss har barn fra før.

Skrevet

Glemte å skrive at vi begge har livs- og uføreforsikringer, men ingen av dem er beregnet på at man har noen å forsørge (ble tegnet mens vi var single & uten bim), dvs lave utbetalinger ved død. Det må vi nok også gjøre noe med.

Skrevet

Godt å høre at det er flere som ikke er så kjappe med å få papirene i orden! ;)

Men nå har jeg bestemt meg for at det skal bli orden. Det er jeg som ordner med slike ting her i gården, så da får jeg bare gjøre det.

Men trenger man advokat for at samboerkontrakten skal være rettslig gyldig? Og med testamentet?

Vi har også livs-og uføresforsikringer som ble skrevet da vi var single, så da må vi vel ordne opp i det og!

Vi må sikkre oss!! Gud forby, men man vet aldri når noe kan skje!

Skrevet

Vi er samboere. Jeg har en datter fra før - altså min livsarving. Også venter vi vårt første felles barn i sommer. Da blir han både min og min samboers livsarving. Om jeg skulle falle fra, er vi enige muntlig om at min datter må sitte i uskifte med min samboer. Men vi har ikke skrevet noe testamente eller samboerkontrakt enda. Den ligger klar, men man tenker jo ikke slik at det er lurt å fylle den ut NÅ. Vi har felles gjeldsforsikring som vi tegnet sammen da vi kjøpte boligen vår sammen. Vi har felles gjeld og eier like mye. Om en av oss dør, får gjenlevende utbetalt en mill. Om en av oss blir ufør, får vedkommende dekt lønn og et engangsbeløp på 600 000.

I vår samboerkontrakt er vi enige om at hvis en av oss er utro, må vedkommende bare føre alt vi eier over på den andre, ta klærne sine og gå. Her må man skrive ned hva man betegner som utroskap også og det må nok kunne bevises at vedkommende har vært utro om det skal holde i retten. Om vi går fra hverandre på vanlig måte, gjelder 50/50 deling av det vi eier. Alt vi har har vi opparbeidet i fellesskap, så det er bare å dele likt for vår del.

Skrevet

Vi er samboere. Han har ett barn fra før, vi har ett felles og en på vei. Vi har kjøpt hus og har felles gjeld.

Vi har skrevet samboerkontrakt (i tilfelle vi går fra hverandre) og testamente (tilfelles dødsfall), i tillegg har vi gjensidig livsforsikring (dersom det skulle skje at en av oss falt fra må den andre ikke selge huset). Men det er sånne ting som man helst ikke vil tenke på.

Jeg kjenner at jeg likevel skulle ønske vi hadde vært gift. Da har man likevel flere rettigheter. Men vi får vel se :)

Skrevet

Ja, jeg fyller alle "krav" du stiller over.

Samboer med en mann som har en datter fra tidligere, vi har et felles barn og et til på vei like rundt hjørnet.

Jeg vil anbefale følgende:

Gå inn på dine penger www.dinepenger.no og print ut standard samboerkontrakt der som dere kan fylle ut.

Skriv testamente mot hverandre, slik at du har arverett på den fire 1/3 som hans barn ikke arver. Du kan nemling ikke sitte i uskiftet bo mot hans særkullsbarn dersom det (gud forby) skulle skje han noe.

Dersom dere får felles barn må dere skrive et testamente som også tar dette emd i regningen - dette finner du også på www.dinepenger.no.

Lag livsforsikring opp mot hverandre der du begunstiger han og han begunstiger deg.

Sørg for at felles huslån går fra en felles brukskonto som dere begge overfører penger til. Det hjelper ikke å eie huset felles dersom nedbetaling på gjeld kun går fra den enest konto.

Man skal ikke være paranoid, men sikre seg at dersom dere går fra hverandre eller en av dere faller bort så skal ihvertfall det økonomiske være i orden slik at man ikke får unødvendige problemer å stri med.

:o)

Skrevet

Rent juridisk, som samboende par med barn, vil automatisk alt gå til barna hvis en av dere faller fra. Dette deles likt mellom barna.

Dere kan skrive et gjensidig testament. Da går 2/3 til barna som pliktdelsarv, og dette kan man ikke komme utenom som samboende (muligheter for uskifte med arv som ikke går til særkullsbarn i ekteskap). All arv til barn deles likt hvis det ikke er skrevet testament om annet. Dette selv om det er særkullsbarn inne i bilde.

Den siste 1/3 går til den gjenlevende samboeren dersom det er skrevet gjensidig testament. Hvis man da i tillegg har gjeldsforsikring, så er det større mulighet for at den gjenlevende skal klare seg økonomisk dersom den ene faller fra.

Samboerkontrakt er det også greit å ha.

Som gift med gjensidig testament, blir mye som over. Men man har automatisk arverett som ektefelle. Den viktigste forskjellen er likevel at man som ektefelle kan sitte i uskifte. Det vil si at arveoppgjøret ikke blir foretatt før dere begge er borte eller den gjenlevende gifter seg på ny eller ønsker å foreta arveoppgjør. Unntaket er når avdøde har barn med en annen partner. Da må disse barna få arven sin med en gang med mindre de samtykker til utsatt arveoppgjør. På den måten er det større mulighet for gjenlevende å beholde bolig osv.

Med andre ord:

Samboerkontrakt, gjeldsforsikring og gjensidig testament.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...