Gå til innhold

Hva er deres holdninger i forhold til samfunnets kvinneideal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man ser f.eks. en reklame for hudprodukter, klær, undertøy osv. så tenker man ikke over at kvinnene i reklamene er nærmest perfekte utseendemessig.

Det samme med filmer. Det er liksom helt naturlig at kvinnene ser bra ut, er cellulittfrie, kjærlighetshåndtakfrie, har struttepupper som ikke henger osv. osv.

Men hva om dere hadde sett en reklame hvor det var en average woman som reklamerte for produktene?

En undertøysreklame hvor det faktisk var litt hud på utsiden av bh'en, som jo er helt normalt med mindre man er størrelse ingenting. Trenger ikke være overvektig for å få bulker av bh'en.

Hadde dere reagert? Hadde dere tenkt over at de hadde brukt en annen kvinne enn "normalen"?

Og hvis dere hadde sett en film hvor hovedpersonen var en vanlig kvinne, helt normal i utseende, ikke hverken pen eller mindre pen, hadde dere da reagert? Hvis hun hadde litt ekstra på kroppen, pupper som oss vanlige dødelige og bein som ikke var to meter lange. Hadde dere reagert fordi hovedpersonen ikke var pen nok? Eller hadde dere ikke tenkt over det (som jo burde være det beste, da det er trist om man reagerer på at personene ikke er bra nok.) Tenker dere at hun burde vært penere, og passer dermed ikke i filmen?

Eller tenker dere at "Oi, hun var ikke så pen som jeg hadde trodd, men det gjør ingenting."

Litt rare formuleringer, men regner med dere tar poenget.

I korte trekk: Reagerer dere hvis dere ser skuespillere som ikke er så pene som "standarden tilsier", syns dere det er bra eller ikke bra, eller tenker dere ikke over det i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reagerer ikke om jeg ser en modell eller skuespiller som JEG ikke synes er så pen, tenker som oftest at det er sikert mange andre som har en annen mening enn meg :) sånn er det jo med alt.

Det er mange av de "hotteste" kjendisene jeg ikke synes er særlig pene, men det er jo tydeligvis mange andre som synes det.

Noen ganger så synes jeg det er ufattelig vakkert å ikke være perfekt :)

Perfeksjon kan lett bli litt kjedelig, men såklart jeg synes det er ok å se på virkelig pene damer og menn også ;)

Skrevet

Jeg vil helt klart reagere om jeg hadde sett reklame eller film hvor hovedpersonen var ei eller en med helt normalt utseende og bulker utenfor bh`en...

MEN jeg hadde reagert positivt. Endelig har de skjønt at verden ikke består av modeller og kvinner uten celulitter. Er ikke slik det fungerer. De aller fleste av oss er "normale", med smilehull både her og der. kviser som popper ut..

Det er en grunn til at jeg elsker den Dove reklamen hvor de bruker kvinner med litt "kjøtt".. :)

Skrevet

dove gikk jo ut med reklamer der de liksom brukte normale mennesker, fordi produktene var til normale mennesker. de hadde suksess med de reklamene.

men generelt sett så er det naturlig og anta at pen dama selger mer en normal dame.

forøvrig plukker jeg stort sett ut filmer ved og se på bildene også lese bakpå. så sansynligheten for at jeg plukker ut en film med en pen dame på er stor.

Skrevet

En god skuespiller er en skuespiller med karisma. Klart det er en fordel å se ok ut, men de aller fleste oppegående mennesker er klar over at retusjering, make up og styling gjør underverker. "Vanlige" mennesker ser også helt smashing ut når de blir stylet fra topp til tå :o)

Ang. BH-reklame: ja, jeg hadde reagert dersom damen i reklamen hadde bulker og valker. Dette pga at dersom man finner riktig BH, blir man ikke bulkete. Det er ikke så god reklame for fabrikanten å reklamere for produktene sine når det ser ut som om de ikke passer...

Alle ønsker å drømme seg bort, reklame og film er en måte å gjøre det på;o)

Skrevet

Men slik kommer det nok aldri til å bli :) Det vil bli verre i fremtiden tror jeg. Med tanke på kroppshysteri og utseende..

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Det værste jeg ser er disse folka på tv-shop som har de trente og perfelte kroppene..så står de og reklamerer for disse treningsapparatene!!! Det er rett og slett motbydelig...tenk på de naive overvektige som faktisk tror at de for slike kropper...lureri!!

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

altså de som er naive..som faktisk tror det funker, de finnes faktisk!

sier ikke at alle er naive:-)

Skrevet

Men en ting jeg lurer litt på,, hvorfor må man ha litt ekstra her eller der, cellulitter osv for å være en "ekte kvinne"?

Det er så mye snakk om at ekte kvinner ser ikke sånn og sånn ut, men hva med de som ikke har valker eller cellulitter da?

Skrevet

Jeg vet godt at alle disse perfekte menneskene er retursjerte, men merker godt at det gir negative effekter på selvbildet likevel. jeg er ikke en fan av tynnhet, men synes sunne kropper er vakre.

Hadde reagert svært positivt om reklamene ga et lite hint av virkelighetens kropper. Savner et sunt skjønnhetsideal.

Skrevet

Jeg reagerer som deg, Min nydelige Milla.

Men det er det jeg syns er så trist. At vi reagerer.

For det burde IKKE være sånn. Det burde være helt normalt og naturlig.

Det er virkelig ikke rart at mange normale pene mennesker går rundt med selvtilliten trampet ned under skoene. Fokuset blir jo bare verre og verre.

Skrevet

Synes det er ti tusen ganger verre at det kun er kvinner i reklamer for vaskemiddel. Det er mye mer kvinneundertrykkende enn vakre modeller..

Skrevet

Nei nei nei mami, det er ikke det jeg mener:-)

Man må ikke ha valker og cellulitter for å være ekte kvinne, men man er ikke mindre kvinne når man har det.

Det er like naturlig og normalt å ha det som å ikke ha det.

Dum og deilig, jeg mener ikke svææære valker og sånn:-P

Men jeg f.eks. som bruker 65 i bh'er rundt. Jeg kan ikke bruke 70, de er ALT for store. Og det er ufattelig irriterende. Men jeg får en liten bulk når jeg bruker riktige bh'er, nettopp fordi jeg ikke har huden sleiket fast på kroppen. Har litt ekstra både her og der.

Jeg får reklameblader fra Bravissimo, og de har nydelige modeller. Men nesten alle har litt hud stikkende ut over trusekanten. Da mener jeg ikke valker og sånn, men at strikken går bittelitt inn, skjønner?

Og jeg syns det er flott! Det ser ikke dumt ut, det ser naturlig ut.

Skrevet

Jeg driter i idealer, og jeg ser langt fra ut som noen bikinimodell! Det er mennesker som gir seg selv lav selvtillit ved å tro at modeller ser sånn ut irl.

Dersom man er avslappet med seg selv, bryr man seg ikke om bilder og filmstjerner:o)

Skrevet

Nei jeg sier ikke at du mener det :) men etter å ha irritert meg over utsagn om dette mange ganger her inne måtte jeg bare spørre..

Kom på det når jeg leste innlegget ditt bare ;)

Skrevet

Ofte nok bare sminke og kirurgi som gjør kvinner perfekte. Pamela Anderson og Cameron Diaz er slett ikke pene uten sminke.

Damer over 40 som bruker botox, da er de rynkefri men har ikke nok mimmik igjen.

Nei, jeg prøver å se ok ut, men skal ikke overdrive. Har hverken ork eller penger for å se perfekt ut, og mannen min er litt spesiell for å være mann. Han tenker bedre enn han kan se.

Skrevet

dum og deilig, du har pm:-)

Skrevet

Hvorfor er den Dove-reklamen så bra og hva er spesielt med kvinnene i den?

Skrevet

Bare for å være litt frekk, så må jeg si at mange av damene her inne er med på å lage dårlige kvinneideal. Mange streber etter det "perfekte" hele tiden; slanking, enormt fokus på utseende og det "perfekte" hjem og den perfekte mann osv. Det er egentlig ikke galt i seg selv, men da kan man ikke klage over at samfunnets deal er så ille. Man setter standarden selv...

Skrevet

Ja du har forsåvidt rett i det.

Men det kommer vel av at nettopp samfunnet legger opp til at man _må_ være perfekt på alle områder for å være vellykket.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Det jeg har reagert på er at det er veldig stor forskjell på variasjonen av kvinnekropper og mannskropper hos skuespillere. De fleste damer er enten noramalvektige eller undervektige, og så finnes det noen som er veldig overvektige, og da er jo hele poenget med at de er med at de er store. Så tv gjenspeiler jo ikke hvordan samfunnet er, for det er jo mange prosent som er litt og moderat overvektige. Menn derimot er mer varierte, og selv om man er overvektig kan man få en hovedrolle der det ikke er så stor fokus på vekta. Musikkvideoer må være et primeksempel på sånne...mennene som synger er overvektige og har på masse klær og er kule, mens alle damene er under- eller normalvektige og danser rundt i bikini og er der bare for å se fine ut.

Det finnes selvsagt unntak, men jeg synes ikke de er så mange. Poengløst å nevne Ugly Betty for poenget med henne er jo at hun ser helt motsatt ut av alle i moteverden, da er det fokus på at hun ikke ser modellaktig ut.

Men nå har jeg ikke tid til å skrive mer, selv om jeg har mer på hjertet!:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...