Gå til innhold

hva er egentlig symptomene på tokosplasmose?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir dårlig. Litt som å være matforgiftet? Diare etc. Varer kanskje et døgn etter at du har fått smitten i deg... Tror ikke du merker mer til det, men prøver kan tas hos legen og de kan se om smitten er gammel eller fersk om du ikke har vært testet før...

Skrevet

Toxoplasmose

Toxoplasma er en encellet parasitt som har katter som hovedvert. Avføring fra katt kan inneholde toxoplasma-cyster som kan smitte mellomverter. En rekke varmblodige dyr, inklusive mennesket, kan være mellomvert. Uten besvær for dyret som er smittet, kan toxoplasma-parasitten slå seg ned i muskler og organer. Dermed blir kjøttet en smittekilde for mennesker dersom det spises uten foregående varmebehandling. I Norge gjelder dette særlig kjøtt fra sau..

Et menneske som får toxoplasmose, får som regel kun litt influensalignende symptomer - for eksempel et par dagers feber, litt vondt i hodet og muskelsmerter. De som en gang har hatt denne infeksjonen, blir immune mot ny smitte.

Men det er to viktige unntak: Toxoplasmose er meget farlig for fostre og mennesker med svært dårlig immunforsvar, for eksempel AIDS-pasienter og kreftpasienter som behandles med cellegift. Hvis en kvinne blir smittet mens hun er gravid, kan det i verste fall føre til abort, fosterskade eller medfødt infeksjon hos barnet som kan føre til øye- eller hjerneskader. En enkel blodprøve av den gravide kan avdekke om hun er smittet. Medisinsk behandling kan forhindre at skader oppstår. I Norge er det nå obligatorisk med slik blodprøvekontroll av gravide.

- Du blir ikke smittet av å klappe en katt. Men gravide bør ikke spise kjøtt som ikke er skikkelig varmebehandlet. Andre forholdsregler er å vaske grønnsaker og frukt skikkelig og holde seg unna avføring fra katt og arbeid med jord. Markens grøde kan også smitte, advarer Kruse.

Skrevet

Legen min sier at det ikke er obligatorisk å sjekke gravide for dette. Jeg var i Spania en uke for en stund siden, men han så ingen grunn til å teste meg likevel. Han sa at han aldri hadde opplevd at noen ble smittet i svangerskapet (han har vært lege i over 25 år) og mente at det var så sjelden at jeg ikke skulle være bekymret for slikt.

Skrevet

Har faktisk aldri hørt om noen obligatorisk blodprøve på toxoplasmose jeg heller, bare sakset litt fra helsenytt.no og det må nok vær en feil

Skrevet

Må si meg enig med deg jeg Gutsbestebarn jente+ frø, for jeg har 2 barn fra før og venter nå min 3. Og hver eneste gang har min lege tatt den prøven av meg fordi den er obligatorisk. Men kanskje det er noe nytt at de har gitt seg med det, men den ble tatt nå også for noen uker siden:-S

Skrevet

Blodprøven er ikke en del av den standard-blodprøven som blir tatt av gravide, nei. Jeg trodde det... Og endte opp med å måtte ta blodprøve TRE ganger før de skjønte at de skulle måle toxo-antistoffer også... :/ Jeg målte det pga jeg hadde et kattungekull hjemme i den perioden + jeg visste fra før at jeg var negativ. Det er jeg fremdeles. :)

Skrevet

Er ikkje serleg mange symptom på det. Kan vere som ein lett forkjølelse. Mao det er skjelden ein merkar at ein har det/har hatt det.

Eg har hatt det, og er derfor imun (praktisk å vekse opp på gard;P). Men eg visste ikkje at eg hadde hatt det før etter at eg hadde tatt blodprøve.

Trur ikkje blodprøve for å skjekke toksoplasmose er noko ein MÅ. Eg testa meg for det då vi tok den ordinær blodprøva. Jordmor snakka om at etter at eg hadde vore i utlandet (veke 12) burde eg kanskje ta og, for å vere sikker. Men sidan eg har antistoff så var det ikkje vits i.

Veldig greit å vete om ein har antistoff eller ikkje, så trenge ein ikkje bli så "hysterisk" som somme blir for alt:P

Skrevet

Jeg er immun (hadde katt når jeg var mindre). Tror det var standard å ta prøver for det før, men nå er det ikke det lenger- Noen leger har vel rett og slett bare fortsatt praksisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...