Ida - mamma til 2 søte små Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 Jeg og min samboer skal prøve for første gang om kun få dager.. Ca en uke etter dette skal jeg på sommeravslutning med jobben. Og da hører det naturlig nok med en liten fest. Man vet jo ikke etter så få dager om man er blitt befruktet.. Er det noe fare å drikke (med måte) da? Jeg vet ryktene begynner å spre seg om jeg "plutselig" måtte være sjåfør denne kvelden.. Hva ville dere gjort i liknende tilfeller?
kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 2. juni 2008 #2 Skrevet 2. juni 2008 Gjør sikkert ingenting, men har lest at det kan minke sjansene når man drikker å røyker under prøving, men har hørt om maaange som har gjort det å fortsatt blitt gravid...vi har prøvd bare i 2 mnd nå men jeg begynte å holde meg unna alkohol for tre mnd siden ca så for meg er det ikke mistenksomt om jeg ikke drikker en gang..har liksom vent alle med det til nå...hehe...men drikker ikke bare pga det her altså..har bare fått litt avsmak..skulle jeg bli gravid nå så er det eneste jeg kommer til å slite med er utdrikkningslaget mitt...skal gifte meg 30 august..men men det tar i som det kommer,,hihi..
Ida - mamma til 2 søte små Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2008 Men kan det være skadelig allerede så tidlig?
kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 nei ikke skadelig for det kommende barn men minke sjansene for at du blir gravid tenkte jg på hvis det ikke allerede sitter en spire der...men det gjelder bare noen da...tror jeg:)
meg & to små vampyrer Skrevet 3. juni 2008 #5 Skrevet 3. juni 2008 Jeg vil av prinsipp holde meg unna alkohol mellom EL og IKM: Fordi man ikke vet hvor mye alkohol som er for mye for den lille. Og det er bevist at det ikke er en sammenheng mellom stor alkoholmengde konsumert og skader på barnet, at det er alkohol konsumert kan noen ganger være nok. I tillegg hadde jeg nok blitt veldig trist om noe skulle skje og jeg visste at jeg hadde drukket alkohol i svangerskapet, om du skjønner. Derfor har jeg vært avholden mellom EL og IKM tidligere og gjør nok det når vi nå skal prøve igjen også.
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 Jeg har akkurat samme problemet som deg. Skal faktisk prøve å finne en unnskyldning, eller ihvertfall ikke drikke mer enn en øl. Det er selvfølgelig veldig liten sjanse for at noe går galt, men personlig vil jeg ikke ta sjanse med dette. I mitt forrige svangerskap drakk jeg litt før jeg visste at jeg var gravid. Dette plaget meg veldig og jeg var bekymret lenge, derfor vil jeg unngå den følelsen nå.
Underveis --> Skrevet 3. juni 2008 #7 Skrevet 3. juni 2008 Jeg synes det er stor forskjell på flatfylla og det å nyte et par glass vin i godt selskap og til maten. Jeg elsker vin, men er aldri "på fylla" og jeg har ingen intensjoner om å kutte ut mitt moderate alkoholforbruk i prøveperioden. Jeg har til og med tatt men en sigarett i ny og ne nå i sommervarmen. Jeg tenker som så at det er antakelig like skadelig å ta en tur i eksosen i byen, eller å bo i byen, som å både røyke og drikke. Jeg lever et sunt liv ellers, med mye aktivitet og spiser sjelden eller aldri søtsaker. Drikker sunne smoothies hver dag og har et sunt sinn ellers. Bare fordi vi vet at noe KAN være skadelig i store mengder, er det ikke dermed sagt at det i det hele tatt er skadelig i små mengder. Dersom jeg skulle bli gravid, så er det selvsagt at jeg holder meg til de rådene som er mtp kosthold o.l., men frem til da lever jeg livet som jeg alltid gjør. Alt med måte, er mitt motto!
Ida - mamma til 2 søte små Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. juni 2008 Hmm.. Uff, er ikke lett dette. Tror løsningen jeg faller på er ett par glass vin eller cider, og heller å la de glassene bli drøye :-). Eller "at jeg skal kjøre langt tidlig neste morgen, så da vil det være dumt å drikke kvelden i foveien". Orker ikke at ryktene skal svirre før det er noen grunn for det! Og tro meg, det gjør de lett!
scoobydo Skrevet 3. juni 2008 #9 Skrevet 3. juni 2008 heihei.... jeg gjør som andre over her... drikker ikke mellom EL og IKM! Hadde en bra fest på lørdag, og testet positivt for EL i dag.. så da blir det ikke noe alkohol på et par uker... forrige gang jeg ble gravid var det ikke planlagt, og jeg drakk en del de første ukene av svangerskapet... Før jeg testet positivt.. fikk beskjed med legen om at det ikke var noe farlig for fosteret... Jeg mistet i Ma i uke 10, og denne gangen har jeg bestemt meg for å holde meg unna. Nå vet jeg jo at det er sjans for at jeg er gravid... alle mine venner visste at jeg var gravid, og har ikke lagt noe skjul på at vi prøver igjen... så jeg slipper heldgivis å finne på unnskyldninger.... Ellers finnes det jo alkoholfrivin, vask en vanlig vinflaske og tøm over
meg & to små vampyrer Skrevet 3. juni 2008 #10 Skrevet 3. juni 2008 Men poenget er at det ikke er MENGDEN alkohol som avgjør om det skader! Et glass kan være nok.
påtjukken Skrevet 3. juni 2008 #11 Skrevet 3. juni 2008 eg kommer til å leve som normalt mens me prøver, men tar det jo selfølgelig med måte. hadde eg vært i den situasjonen så hadde eg no tatt ei cider eller noe sånt.. du drikker veldig lite, samtidig som du slipper ryktene. eg vil ikkje at noen skal vite at vi prøver, så eg kommer til å ta meg ei cider om me skal noe med venner:)
Engodmagefølelse Skrevet 3. juni 2008 #12 Skrevet 3. juni 2008 Du kan jo si at du går på antibiotika da. Da kan man ikke drikke. Tror folk kanskje kjøper den litt lettere enn sjåfør-unnskyldningen. Jeg har hørt at det ikke har så mye å si så tidlig, men ville gjort som nevnt hvis jeg følte meg usikker på en eventuell graviditet.
Underveis --> Skrevet 3. juni 2008 #13 Skrevet 3. juni 2008 Jeg har all respekt for de som velger å være avholds, om det så er for perioder i livet, eller hele livet. Det jeg misliker er når folk kommer med propaganda og feilinformasjon. Det er ikke riktig at det ikke er mengden som avgjør hvor skadelig det er! Vis meg en forskningsrapport som sier dette! I så fall vil det være like skadelig å ta en kakestykke som inneholder en skje med rom, som å styrte nedpå en flaske vodka. Men så er jeg akademiker og har kanskje et høyere krav til bevis enn andre. For meg er det snakk om et prinsipp dette med å komme med riktig informasjon, selv om man gjerne skulle ønske at bevisene sa noe annet.
Mamma og lillegutt Skrevet 3. juni 2008 #14 Skrevet 3. juni 2008 Hei, Jeg kom hjem fra sommerfest med jobben nå. Kjørte bil denne gangen, min unnskyldning var at jeg skulle "unngå fyllesyke" på jobb i morgen, samt at de "4 glassene" med vin var ikke så viktig i kveld. De kunne jeg ta til helgen. Føler du at du ikke kan bruke den unnskyldningen, hva med å ta ett glass vin eller to under middagen, og så drikke Munkholm etter det? Ev.kan du spørre om bartenderen kan mikse en alkoholfri drink. Tror ikke det er så mange som legger merke til det som du tror. Har flere venninner som tok seg en øl i mellom el og ikm, og som det har gått bra med. Tror det er like viktig at du klarer og slappe av, og ikke hele tiden går å tenker på at du skal bli gravid. Håper du får en strålende sommerfest!
Ida - mamma til 2 søte små Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 4. juni 2008 Takk for mange gode råd. Tror jeg er blitt litt mer enig med meg selv om hvordan jeg skal løse dette! :-)
Beccis Skrevet 4. juni 2008 #16 Skrevet 4. juni 2008 Jeg holder meg også som prinsipp unna alkohol mellom el og tr. I helga tok jeg den tomme ølboksen til typen også fylte jeg vann på denne utover kvelden. Ingen som la merke til noen ting...he he:) Det er jo bare å lese det som f.eks står her: http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/forebyggende_helse/svangerskap_og_alkohol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå