Gå til innhold

Noen som har gode rå mot såre brystvorter? u/T

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Smør på aloe vera gel. Prøv å lufttørke, men husk i alle fall at du ikke må ha ammeinnlegg av papir fordi dette kleber seg fast...og veldig(!) vondt og rive av etterpå...:(

Skrevet

venninna mi fødte for snart 3 uker siden.

hun ble så sår på brystvortene sine når hun ammet at hun mistet huden der til og med.

hun prøvde brystvorte krem (kjøpt på apoteket) lufttørket masse, men det funket ikke.

tilslutt kjøpte hun "skjell" på apoteket.. til 179 kroner..

noen timer etterpå hadde hun ikke vondt i det hele tatt og det var ikke vondt å amme lenger. huden kom tilbake etter et par dager og.

skjellene gjør at ingenting kommer inntil når du har på bh osv.

den samler opp melken inni skjellene (du må selvfølgelig tømme de endel ganger, men hva gjør man ikke for å slippe å ha vondt?)

de har en myk del inni så når du har melkespreng så kjenner du det ikke fordi skjellene "presser" ut melk når det blir for mye..

Skrevet

Jeg har nettopp hatt to uker praksis på barsel, så jeg har lært litt om dette.. først av alt må du ikke smøre puppene med noe som ikke kan spises.. PureLan er en god krem som vi brukte mye på avdelinga, og jeg synes den ga resultater... en annen ting du kan gjøre er å handmelke før du starter ammingen og "smøre" melka utover brystvorta.. Det er sikkert vondt, men det myker opp huden.. En annen ting du kan tenke på er at grunnen til at man blir sår er at barnet suger feil.. det er viktig at barnet gaper skikkelig og får mest mulig av det brune inni munnen.. det hjelper også å forme puppen litt den veien barnet har munnen/likt med barnets munn.. Om du skjønner hva jeg mener =)

Håper jeg kunne hjelpe deg litt, og at jeg ikke tråkket deg på tærne.. =)

Lykke til =)

Skrevet

Skjellene bør du forresten unngå så langt du greier.. det blir en litt annen sugeteknikk for barnet, og krever ofte en del tålmodighet for å vennes av med. Blir det riktig ille, bør du heller oppsøke helsestasjonen eller en barselpoliklinikk =)

Skrevet

Hei. Takker for råd. Ja, tar litt feil når hu suger, men vil ikke ta annerledes..... prøver hardt)

Skrevet

*Trude & Tias*

Skjellene skal man ikke unngå, for de har ingenting med barnet å gjøre at all. Det er faktiske skjell...

Det er brystskjold man skal styre unna...

Skrevet

åh sorry, jeg blanda =p my bad =)

Skrevet

heng dem til tørk:))lufttørke og purelan hjalp her..

Skrevet

Jeg fikk det forøvrig noe bedre når jeg greide å få henne mett nok til at hun kun hadde en våkning på natten. Brukte da PureLan og Medela sine innlegg slik at salven fikk koset seg litt skikkelig.

Det hjalp MASSE. (men er litt ømt ennå dog)

Skrevet

nå mente ikke jeg de ordentlige skjellene da.

de er av plast. så har de den "myke plasten" som er i brystpumper innerst.

de kan ikke suges på men tas bort når barnet skal amme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...