Gå til innhold

Første legetime i uke 12... sent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ringte legen i dag, har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Sa det og hun sa jeg kunne ringe tilbake senere, siden første kontroll ikke var før i uke 12. Også holdt det med de testene jeg hadde kjøpt på apoteket.

Er dette vanlig? Når har dere første time?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

merkelig ting å si.. jeg har tatt test på apoteket, men er i uke 4 og har vært hos legen og tatt alle blodprøver idag.uke 12 synes jeg var vel sent. forrige gang var jeg først ved uke 9 for da hadde jeg ikke anledning før selv.

Skrevet

Synes det var litt sent jeg også. hmm... men hva skal jeg si da, når jeg ringer på nytt??. hehe. Noe jeg kan argumentere med?

Skrevet

Jeg vet ikke, er det ikke vanlig å ha første kontroll mellom uke 8-12?:)

Skrevet

noen flere?

Skrevet

Det vanlige er mellom uke 10 og 12. Vet ikke om det er fordi det er så vanlig å miste de første 3 mnd, eller hvorfor, men det er det de sier er vanlig iallfall.

Skrevet

Vanlig å få time mellom uke 8-12 da er den største faren for å miste over.

Jeg var på min første kontroll på fredag og var da 12 uker og 3 dager.

Så jeg syntes ikke det er sent i det hele tatt,,,

Skrevet

jeg synes også dette ble litt sent, da jeg ringte å bestilte time hos fastlegen min fikk jeg beskjed om at første sv.skapskontroll skal være før uke 10, jeg hadde min i uke 7

Skrevet

Jeg løp rett til legen da jeg hadde testet meg, fordi jeg hadde lest et sted at det skulle man. Men det hadde jeg nok ikke trengt. De tok bare en ny urinprøve for å dobbeltsjekke at jeg faktisk var gravid, og så fikk jeg time til legen senere. Jeg skal inn litt før uke 12 pga legens sommerferie. Pratet 5 min med damen på kontoret og fikk med meg en bok om svangerskapet. Og det var det! Jeg er fullstendig grønn og kunne tenkt meg litt mer omsorg i begynnelsen, men det er kanskje det man har nettet til ; )

Skrevet

jeg har min første time i 9+6. synes det var helt greit egentlig, for da har jeg måttet lære meg å slappe av og bli vandt til tanken i mellomtiden:)

Skrevet

Det er ganske normalt, men de fleste leger gir deg time før om du ønsker det.

Legen min har ikke tatt noen ekstra graviditetstest på meg i noen av svangerskapene fordi x antall cb er like godt som de testene de har.

I forrige sv.skap var jeg inne på første kontroll i uke 8 fordi jeg egentlig hadde time for noe annet også tok hun en sv.skaps kontroll med det samme.

I dette sv.skapet hadde jeg første time i uke 6 men det var for å ta ut spiralen (ble ikke laget helsekort ol. pga farene for sa). Så den første skikkelige kontrollen blir på fredag og da er jeg 12+4.

Det er jo egentlig ikke noe de kan sjekke før i uke 12, og Cb-testene er fullverdige tester, så de her ikke behov for å teste utover dem.

Skrevet

Synes det hørtes litt sent ut, var hos legen idag og da er jeg nøyaktig 7 uker på vei, har fått ny kontroll om 5 uker, og da skulle det bestilles Ul

Skrevet

Jeg fikk bestilt ultralyd da jeg var der denne uka og idag er det 4+5 på vei. Er jo en reell fare for å miste de første 12 ukene, men synes helt klart vi har krav på å få en kontrolltime før dette. Mulig de ulike byene praktiserer ting annerledes, men jeg er iallefall veldig glad jeg har fått vært hos legen. De sjekket ikke om jeg var gravid, men de testet en haug med blodprøver..aner ikke hva.. fikk også tatt toksoplasmosetest siden jeg har jobbet så mye i hagen med jord...

Har neste kontrolltime om 30.juni, da er jeg vel ca8 uker på vei.. ergo har jeg to timer før uke 12. (og jeg har kun ett normalt svangerskap bak meg fra før.)

Skrevet

Jeg skal ha min første legetime i begynnelsen av juli, og vil da være ca 12 uker på vei.

Første svangerskapet var jeg hos legen i uke 6-7 tror jeg, men det var fordi jeg faktisk ikke visste hvor langt jeg var på vei.

Skrevet

Jeg har hørt at det er vanlig med første kontroll mellom uke 9 og 12. Grunnen er nok at da er faren for spontanabort mindre. Jeg hadde selv en spontanabort for 4 måneder siden. Da var jeg i uke 9. Jeg hadde hatt legetime i uke 6 eller sju, og fått utdelt helsekort for gravide, bestilt fødeplass og bestilt ultralyd. Det ble ekstra tungt for meg da jeg dagen etter utskrapning fikk brev i posten om at jeg hadde fått fødeplass og ultralydtime... Da ble tapet enda større på en måte! Så nå i ettertid tenker jeg at det er lurt å vente. Jeg er gravid igjen nå, 11 uker på vei, og i dag var jeg på en tidlig UL og fikk se et lite bankende hjerte, og noen fine sprell fra armer og ben. Så nå skal jeg bestille meg legetime :o) Har vært hos legen et par ganger allerede og tatt blodtrykk og noen blodprøver pga at jeg var så dårlig og besvimte på jobb, men har ikke bestilt fødeplass, fått helsekort eller levert noen urinprøver enda :o)

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Tror det er ganske vanlig med første time mellom 10-12 uker. Var på min første sjekk i dag hos jordmor 12+5, og fikk svar på blodprøver fra forrige uke. Nå får man bare 8 kontroller så hun ville spare de til slutten hvor vi trenger de mest sa hun. Så nå blir det ikke noe kontroll før jeg skal på ul på sykehuset rundt uke 18. Men jeg hadde bestilt meg privat ul i uke 7-8 pga jeg mista i ma sist gang. Så for min egen del så føltes det bedre.

Skrevet

Fikk legetime når jeg er 14 uker på vei jeg, pga ferie på legekontoret. Syns det var sent jeg.

Skrevet

Det er som andre sier, helt vanlig! Graviditetstestene man får kjøpt er akkurat like sikker som det de tester med på laben på legesenteret.

Jeg fikk egentlig time til første kontrollen da jeg var 11+0, men jeg var bortreist da så jeg fikk time noen dager tidligere. Men siden jeg kom inn før jeg var over 12 uker så måtte jeg tilbake og ta alle blodprøvene - sykehuset her (Ahus) ønsker ikke å analysere prøvene før man er over 12 uker. Jeg antar det er pga faren for SA, disse prøvene koster visstnok endel penger.

...ikke er det så mye spennende som skjer på første kontrollen heller... Utfylling av helsekort, veiing, sjekking av urinprøve og litt småpjatt: det er absolutt ingenting som ikke kan vente til man er rundt 12 uker på vei.

Skrevet

Enig med Eline...

Skrevet

Jeg fikk time hos legen med engang jeg sa at jeg var gravid, bare et par dager etter faktisk. Da var tilfeldigvis jordmor også på jobb, så jeg fikk komme rett inn til henne:) Tok alle slags tester og fikk bestilt time til tidlig UL. Nå skal det jo sies at jeg hadde mistet en gang før dette, så kan være derfor. Dessverre mistet jeg den gangen også, men fikk beskjed av jordmor om at jeg skulle ringe med engang jeg var gravid igjen, noe jeg er nå, så vi kunne ta nye tester og bestille enda en ny UL. Nå skal jeg til jordmor imorgen, og satser på jeg får UL senere i uka, eller begynnelsen av neste. Håper på å se et bankende hjerte da, og at alt går bra!:)

Men jeg er enig med flere her inne, om at første legetime i uke 12 er altfor sent.. Er jo så mange som er bekymret for SA eller MA, særlig etter å ha vært her inne på barnimagen, eller andre liknende nettsider, at bare skulle mangle at vi har "krav" på å komme både til tidligere kontroll, og å få en tidlig UL for å se at det virkelig er noe der inne...:)

Skrevet

I første svangerskap hadde jeg første time da jeg var mellom 10-11 uker på vei, nå fikk jeg time når jeg er 12 uke på vei. Vanlig prosedyre her ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...