holmilla Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 hvis vannet ditt går, å hodet ikke har festet seg, kommer du til å springe rundt omkring eller legg deg ned å ringe ambulansen når tiden er inne?? det er så mange delte meninger rundt dette...
Krusemynthe Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 Jeg tror at alle får følge rådet de får fra sin jm eller sin lege. Det finnes ikke ETT riktig svar. Jm/lege som har fulgt deg gjennom sv.skapet er den eneste som kan si hva som er riktig for deg, ditt barn og deres forutsetninger.
trebarnsmamma84 Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 eg kjeme til å ringe jordmor i allefall....så tilkaller ho ambulansen....kjem nok til å legge meg ned,men det kjem vel kanskje litt an på kor eg er...om eg er på butikken med 2 unger er det vel kanskje litt tvilsomt men...er eg heime kjem eg nok til å gjere det...
Zabbi Skrevet 2. juni 2008 #5 Skrevet 2. juni 2008 kansje dumt spørsmål, men hvorfor ringe ambulanse? der jeg bor oppmuntres vi til å ta taxi hvis ingen kan kjøre oss... hvis vannet mitt hadde gått, hadde jeg tatt en telefon til føden uansett... kansje parkert meg i dusjen eller noe til det slutter å renne hvem vet...
holmilla Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. juni 2008 har fått høre at man ikke ska opp å gå å styre når vannet er gått, men legge deg ned å selvfølgelig ringe føden, hadde ikke akkurat planer om å ringe 113 hysterisk å rope å herregud vannet er gått:)
ballblom Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Dette er forskjellig fra sted til sted har jeg skjønt. Jeg fikk beskjed av jordmor om å legge meg flatt ned - enten jeg er hjemme, på butikken eller midt i gågata, for så å ringe 113. Men vet at andre har fått beskjed om å bare fortsette til riene starter. Hør med din jordmor for sikkerhetsskyld :-)
Dojamor Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 Hei! Dette varierer nok litt fra sykehus til sykehus, og litt hvordan baby ligger i magen. Forrige gang var ikke baby festet, men lå langt ned i bekkenet. Når vannet gikk (uten forvarsel og i en skikkelig "smell") ringte jeg føden og vi dro selv opp til sykehuset. Denne gangen ligger baby i tverrleie/skrå, og nå har jeg fått ganske streng beskjed om å legge meg rett ned (uansett hvor jeg er), og ringe 113 omgående. Det er jo fare for navlestrengfremfall de er redde for, så dette er som sagt veldig situasjonsbetinget. Selv om baby ikke er festet, så trenger ikke det å bety at du må legge deg ned:-) Men er dere usikre, så hør med jordmor:-) Hun vet både hva som "gjelder" på ditt fødested, samt hva som vil være best i akkurat din situasjon:-)) Lykke til alle sammen! :-))
☆ gullverdt <3 Skrevet 2. juni 2008 #9 Skrevet 2. juni 2008 hæ dette har jeg aldri hørt om... hvorfor skal en legge seg ned når vannet har gått..når hodet ikke er festet???hva er navlestrengfremfall...? er det bare meg som ikke har hørt om dette..?
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #10 Skrevet 2. juni 2008 Hvis hodet ikke er festet kan man risikere at navlestrengen kommer i klem mellom babyen og åpningen, den kan "stikke ut" på en måte. Hvis den blir presset flat så mister barnet oksygentilførselen. Tror det var slik i hvert fall
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 2. juni 2008 #11 Skrevet 2. juni 2008 Var på "fødsels kurs" forrige uke, og JM sa at du skulle legge deg ned å ringe 113 (AMK) å ikke styre på selv visst hodet ikke er festet, grunnet navlestrengen. Så sender di en ambulanse med JM som hadde med seg alt nødvendig utstyr som trengs for å ta imot en baby. Jeg velger å legge meg flat for den ja.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 2. juni 2008 #12 Skrevet 2. juni 2008 fikk en følelse av at de første som svarte ikke fikk med seg at hi skrev vist hodet ikke er festet!!! og vist hodet ikke er festet har jeg også hørt at man skal ta ambulanse, pga det med navlestrengen... men er man usikker kan man jo bare ringe føden og høre hva de mener... vet ikke om jeg hadde lagt meg flat ned i butikken, men hadde nok stått helt rolig og rint føden får og høre hva de mener, åja, sier de legg deg ned, vi sender ambulanse, ja da får jeg legge meg på gulvet på rema og vente da, hehe...
Flipper Skrevet 2. juni 2008 #13 Skrevet 2. juni 2008 Jeg fikk beskjed på sykehuset at hvis ikke hodet er festet, må du legge deg rett ned hvis vannet går. Samme hvor du befinner deg. Men er hodet festet kan du sprette rundt som du vil
Bubba75 Skrevet 2. juni 2008 #14 Skrevet 2. juni 2008 Hos meg forrige gang, startet fødselen med at vannet gikk og hodet hadde ikke festet seg. Ringte føden og fikk beskjed om å komme ned. Tok taxi. Var aldri snakk om sykebil da hvertfall. Måtte ligge på sykehuset, men det var ikke tegn til krisestemning.
Gåsevåse Skrevet 2. juni 2008 #15 Skrevet 2. juni 2008 Det som er farlig er jo at nevlestrengen kan falle ut, men dette skjer jo ikke hvis man ikke har åpning. Hvis man ikke har hatt rier tror jeg ikke det er så stor sannsynlighet for at men har åpning.. Og hvis hodet samtidig har festet seg er det enda mindre sannsynlighet for at navlestrengen kommer i klem. Så hvis man vet at hodet har festet seg og i tillegg ikke har begynt å få rier er det ikke nødvendig å ringe ambulanse.
Maaaamy. Skrevet 2. juni 2008 #16 Skrevet 2. juni 2008 det kommer vel litt an på hvor langt fra sykehuset en bor. Her er "reglene" slik at om en har mer enn en time har en rett på sykebil når det er fødsel på gang. Min første fødsel startet med ganske kraftig blødning og 4 min mellom riene. Når jeg kom i bilen, halvveis til sykehuset, var det 2 min.. Sambo kjørte meg. Denne gangen ble jeg rådet til at jeg i hvertfall burde vurdere ambulanse uansett.... (ganske traumatisk fødsel sist) Ellers fikk jeg beskjed nå som sist, at jeg kunne godt ta det med ro og ikke springe rundt når vannet gikk og hodet ikke var festet. Det skulle ikke lenger være sånn at en trengte legge seg ned, men hun synes det var greit å si til sine pasienter at en skulle ta det med ro, og ikke styre og finne på alt mulig annet. Hun synes det var en "billig" forhåndsregel en kunne ta....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå