Gå til innhold

Hodet ikke festet = lenge til fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var på kontroll hos jordmoren forrige onsdag ( 37+5 ) hadde ikke hodet til gutten festet seg, og han ligger fremdeles HØYT i magen - så høyt at jordmoren skjønte at jeg har innmari vondt i ribbeina, for han er så godt plassert der oppe. Betyr det at jeg bør innstille meg på overtid, eller kan fødselen fremdeles være rundt hjørnet? Er nå 38+3 og må innrømme at jeg går å håper på at han skal komme snart, både fordi jeg er utålmodig og fordi jeg har mye vondter. Jordmoren sa forresten også at jeg ikke skal forvente at han vil feste seg før terminen nå. Noen som har erfaringer på dette omerådet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det ingen fast regel - Med min første sto magen høyt, og hodet var ikke festet på kontroll dagen før termin. Våknet om morgenen termindagen med vannavgang (rikelig, siden hodet ikke var festet), og fødte noen timer etterpå. Det hele var uproblematisk og fint. Mao, jordmors utsagn om at jeg nok måtte belage meg på overtid, holdt ikke stikk. Lykke til :-)

Skrevet

Tror ikke det har noe å si, hos meg har ikke hodet festet seg de to siste gangene og magen har ikke sunket.

Skrevet

Jeg har erfaringer men tror ikke du vil høre om dem :P Sier ikke dette for å skremme deg, men du kan jo vite om det hvertfall:

For to år siden, da jeg skulle ha gutten min, lå han høyt i magen hele tiden, var 4.gangs da, og han kom aldri ned i bekkenet. Han "lå høyt" med hodet frem til han ble født. Dette fordi han hadde surret seg inn i navlestrengen og "hang igjen" der inne. :S To ganger rundt halsen hadde han den!! Da jeg kom inn på sykehuset den 13. dagen over termin, skulle jeg settes i gang. Lå med rieregistrator. Ved hver rie gikk babyens hjertelyd ned, blodtilførselen hans ble stoppet ved hver rie. Det gikk bra tilslutt hvertfall, da babyen skulle ut, holdt jm hånda si mellom halsen og navlestrengen, så han fikk nok oksygen.

Forteller dette fordi du kan jo være obs på det da. Dette er sikkert ikke tilfelle på deg, men kan være nyttig å vite.

Men du, det er jo 2 uker til termin, myyye kan skje på såpass tid =)

Lykke til hvertfall.

Skrevet

Om hodet er festet eller ei har ingen ting å si for når man føder.

Forrige gang festet hodet seg aldri og hun lå høyt, jeg fødte før termin.

Hos ei venninde festet hodet seg tidlig, og hun fødte 14 dager over termin.

Skrevet

Tusen takk for at dere deler erfaringer - både positive og negative :-) Krysser fingrene for at babygutten kanskje vil ut litt før termin, men er selvfølgelig klar over at det fort kan bli overtid også..

Jeg skal til legen om én uke, og skal da lufte bekymringer for dette med navlestrengen - for sikkerhetsskyld, så takk for at du fortalte om det, selv om det naturligvis ikke var noe hyggelig å høre. Godt å høre at det gikk bra for dere da, selv om dere sikkert sitter igjen med skrekk av den dårlige erfaringen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...