Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 12+1 uker gravid. Idag har jeg vært på hjemmebesøk i forbindelse med jobben, og kom til et hjem med mange katter og tilsynelatende dårlig renhold... Jeg satt meg ned på sofaen og snakket med brukeren, men rørte ellers ingenting. Katten kom bort til meg og smøg seg inntil skinnleggen min...Kan jeg ha blitt smittet av toksoplasmose?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er bare en måte og finne utav det på =) Gå til legen.

Skrevet

tror ikke du skal være bekymret for smitte. Det skal mye til at katten har smittet deg..det er avføringen til kattene som er farlig. Er vistnok noen egg i avføringen som er smittekilden, og katter er jo heldigvis renslige dyr.

Jeg har katt selv, og legen min har sagt at jeg bør unngå å skifte kattedoen, ellers ingen fare.

Skrevet

Tror nok det er veldig liten sjanse for det! Jeg har hatt katter hele livet, har tre nå (hadde åtte inkludert et kattungekull i 1tri!), og er dyrlege. Jeg har ikke klart å bli smittet på snart 28 år!

Den eneste teoretiske muligheten for at du skal ha kunne bli smittet i dette tilfellet, slik jeg ser det, er hvis det tilfeldigvis var (gammel) katteavføring på sofaen der du satt, at du fikk den på fingrene, ikke vasket deg på hendene etterpå, og i ettertid fikk dette i munnen. OG at katten som denne avføringen stammet fra var smittet av toxo for første gang i sitt liv, og at dette skjedde i den korte (noen få uker) perioden katten var smittsom.

Det er vel alt i alt ikke særlig sannsynlig, tror du vel? At katten smøg seg inntil skinnleggen din, har overhode ikke noe å si. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...