Gå til innhold

Når skal man kjenne daglig spark i magen?


Thressa83

Anbefalte innlegg

Er litt beskymret,er i uke 22 og har bare kjent litt bevegelse og litt spark men er noen dager i mellom jeg kjenner det...noen andre som har d samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fra uke 28 bør vi følge med på at fosteret sparker daglig, står det i min gravid bok jeg fikk av legen :)

 

Kjenner ikke liv hver dag jeg heller, men det blir det sikkert en forandring på når beibien vokser seg litt større

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes bra ut:-) ja e heldigvis ennda nån uker til uke 28,får bare vente i spenning til man kjenner mer liv utpå magen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gleder meg til samboeren kan begynne å kjenne..Han har kjent det 1 gang, da satt vi i et fly..Men når jeg merker de små dultene på innsiden å skal til å si ifra til han at han må komme å kjenne, da blir det rolig der inne...Så det blir gøy når det blir mere liv å sterkere spark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

Tror det er ganske forskjelling fra kvinne til kvinne, og fra graviditet til graviditet.

Selv har jeg kjent liv siden uke 18, da var det mer som bevegelser, kjendte at han snudde seg,

Nå er jeg i uke 21, og kjenner spark/bevegelse hver dag, men styrken er forskjellig, ettersom min lille snur seg ganske ofte..

 

Tror ikke du trenger å være bekymret, kan hende at den lille din ligger å sparker inn mot ryggen, kan da være vanskelig å kjenne,,,:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er veldig forskjellig når man kjenner det, er man første gangs fødende kjenner man det ofte senere enn flergangsfødende. Selv har jeg alle tre gangene kjent spark fra uke 15-16 og liv en stund før det. Altså ingen grunn til bekymring! Derimot senere i svangerskapet skal man kjenne liv hver dag, gjør man ikke det ta snarest kontakt med lege, man er da ikke hysterisk! Har opplevd å ikke kjenne liv i uke 36, tok ultralyd å fikk den vonde beskjeden om at sønnen min var død...Dette er ikke til skremsel men en påminnelse om at man må ta kontakt hvis man ikke kjenner liv sent i svangerskapet, de fleste tar kontakt med legen/jordmor å finner ut at alt er i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i boken jeg fikk av legen står det at man skal kjenne daglig spark etter uke 24 og man skal kjenne minst 10 spark i løpet av to timer som man vet at barnet er aktivt. kjenner man mindre så skal man kontakte lege heller en gang for mye enn en gang for lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente bevegelse fra 18. uke men ordentlig 'sparking' kjente jeg fra 20.uke. Nå sparker han hver dag, særlig etter jeg har spist noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morkakens plassering har også innvirkning på hvor godt man kjenner spark. Liggerr den foran er den litt dempende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjent babyens bevegelser fra uke 17 (16+3-4 eller noe sånn). I uken etterpå kjente jeg tydlige spark, pappaen kjente det like etterpå. Så jeg har kjent daglige spark fra uke 18, i de siste par-tre ukene har det vært full aktivitet hele tiden. Er nå 22+5. Men, dette varierer fra kvinne til kvinne, og svangerskap til svangerskap. Så det er vel igrunn ingen fasitsvar på det.

I min bok jeg fikk av legen står det at etter uke 28 skal man kjenne daglige bevegelser, men jeg fikk beskjed av jordmoren og ta kontakt med føden etter uke 24 dersom jeg merket forandringer i fosteraktiviten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for førstgangs fødene er det vanlig kjenne de første spark og bevegelser mellom 18-22 uker. Og det blir mer etterhvert, men det er lett for når det blir stille at en redd for at det er noe gale, men babyer sover mye i magen, så ikke uro deg. Det er ikke før i uke 28 at en skal kunne telle så og så mange spark om dagen. Du har god tid til den tid, selv er jeg i uke 24 no og babyen sparker masse no, men hun er også stille mye av dagen. Hun våkner om natten når jeg skal prøve å sove ser det ut som, vi er ikke helt i samme rytme!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok veldig fra person til person. Jeg er førstegangs, men kjente liv tidlig, og har kjent liv daglig i over en måned nå (er 21+1). Jeg snakket med jordmor om dette, og hun sa at jeg måtte ta kontakt hvis jeg ikke kjente liv en dag. Jeg har jo tross alt kjent daglig liv lenge, og begynner å kjenne barnets vaner. Uansett tid på døgnet var det bare å ringe.

 

Det er jo stor variasjon når man kjenner liv for første gang, og liv hver dag. Det er mye som spiller inn der - morkakens plassering, vekt, barnets aktivitet etc. Jeg har også lest at det ikke før i uke 28 man SKAL kjenne liv hver dag, uansett. Man må vel også se det i sammenheng med når man begynner å kjenne liv, og når man begynner å kjenne daglig liv? Siden det er så stor variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente spark hver dag fra uke 19,har kjent hver dag siden det. Men de er jo mye kraftigere å tydeligere nå. Jeg er 23+5.

 

Legene på sykehuset sa og til meg att jeg måtte ta kontakt hvis jeg ikke kjente liv hver dag...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjent spark i magen siden uke 17 ca. En uke etter kjente samboeren min at barnet sparket/beveget seg. Har kjent daglige spark siden, med noen få unntak:) Ser også bevegelsene tydelig på utsiden av magen.

Herlig følelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente litt sporadisk i et par veker fram til veke 18/19... Dei siste vekene har eg berre merka meir og meir, og kjenner no liv og bevegelse daglig. Og til og med utenpå magen :)

Samboeren var litt fortvila fordi han ikkje kunne kjenne det, uansett om eg sa i fra "no kan du kjenne!". Dei to små stoppa alltid da... Hehe...

Men her om kvelden kjente han det han også! Og han vart så glad! Låg med handa på mage i ein halvtme og berre kjente... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjent liv siden rundt uke 11/12, er andregangs, legen min kjnte spark i uke 6 og ble kjempesjokka... har kjent masse spark, men ikke alltid hver dag, jeg fikk vite på ul at jeg har morkaka liggende på fremre vegg s derfor kan det gå litt tid mellom de sparkene jeg kjenner.. Det er ganske utrolig at snuppa har sparka igjennom morkaka og magen siden uke 16:p men men, håper ikke hu blir SÅÅÅ sterk i beina, da sparker hu seg vel vei ut sjøl, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig mye liv i magen. det er nesten litt ubehagelig til tider. er 24 uker. Har kjent liv i flere mnd, men først nå i den siste mnd som jeg kjenner stadig økning i aktivitet og styrke. Nå ser jeg sparkene utenpå magen, og kjenner veldig godt når fosteret snur på seg. Han eller hun som ligger i magen min er veldig aktiv og det går nesten i ett. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i uke 25 å har kjent spark vær dag de siste 2 ukene. men i dag har det vært dødt som i graven. merker jo jeg blir litt bekymret men får bare håpe det ikke er no galt. har kjent at magen har blitt hard et par ganger i dag, men det har vel kansje ikke no med om det er liv i magen å gjøre eller ikke...... noen som vet noe om dette? er det vanlig at en kjenner spark daglig, å plutselig en dag er det så å si stille.???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjente noen små dult fra uke 15,men ikke daglig. Begynte å kjenne det mye kraftigere i uke 19 og da daglig etter det. Min sambo har kjent spark utvendig i 1 en uke nå. Er 22 fullgåtte i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Virre vapp :)

 

Tror nok ikke det er noe å bekymre seg for... Jeg er selv i uke 27 nå og venter tvillinger... d er ikke hver dag de er like aktive... De har fortsatt litt tomleplass i magen og snur seg relativt ofte, slik at jeg kan kjenne hvor rompa/hodet er. Av og til ligger de med armer og ben inn mot ryggen og da er det svært vanskelig å kjenne spark. Det jeg gjør da er å drikke noe kaldt, spise is, drikke noe varmt, bevege meg litt fort slik at pulsen min stiger eller spise noe søtt. Da blir d futt i dem. Men hvis det går over 1 døgn og du ikke har kjent noe til barnet ditt bør du kontakte jordmor/sykehus/lege. Sier ikke at det er noe feil selv da, men greit å få d sjekket ut :) Du kan jo også bare ta en tlf til fødeavd å forklare din bekymring, så har nok de råd for det :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...