Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 Får altså en høstbaby i begynnelsen av oktober.. Jeg reagerer selv på en del ull, huden puster dårlig og jeg får utlsett og klør.. Så lurte på om dette er noe man MÅ bruke til babyen, eller om bomullsbodyer etterfulgt av gode, varme klær er ok å bruke? Har faktisk bare kjøpt langerma bomulls-bodyer til den lille.
noje Skrevet 2. juni 2008 #2 Skrevet 2. juni 2008 En må selvfølgelig ikke ha ull! Jenta mi på 10 år hadde lite ull, men har jammen holdt varmen, og vært frisk og rask for det. Vi er litt hysteriske med dette ull-greia....
2008 og 2012 Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 Jeg har ikke tenkt å kjøpe ull, i hvert fall ikke når det gjelder klær man har rett på huden, som bodyer, strømpebukser, sparkebukser osv. Selv kan jeg ikke tenke meg å gå med ull, syns det stikker og klør og får fort eksem. Får helt vondt av å tenke på å kle på babyen ull... Så her blir det bomull
Chezka Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 Nei, kjære vene.....dette hysteriet rundt ulltøy er en mote. Da jeg fikk min datter for 21 år siden var det ingen som brukte ull på babyene, det var bomullstrøyer og bukser. Da ungene begynte å være ute var det strikka ullbukser og gensere - ikke noe fleece engang. Som utedresser var det vanlige bobledresser og bevernylon - vi hadde jo aldri hørt om Reima (var vel ikke oppfunnet tenker jeg). Våre barn var like mye - ja kanskje mer - ute å lekte som barn i dag, og var ikke kaldere eller sykere enn unger nå. Jeg sier IKKE at ull er tull, men det er absolutt ikke helt nødvendig slik som man kan få inntrykk av om man hører på dagens småbarnsmødre.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2008 Så kjempeflott og høre det da;) Ble litt bekymra for hvor mye bodyer og slikt jeg har kjøpt som er i vanlig bomull, hehe.. Greit å få brukt det;) Da blir det ikke ull så sant vi ikke skal på skitur, hehe.. Noe som er lite sannsynlig! Vil heller kjøpe en god vognpose og dress baby kan ha på.
Lotta med novembergutt Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Man MÅ ikke ha ull, nei Men det sies jo at det er det beste ... Jeg får novemberbaby og kommer til å kjøpe de fleste bodyer og strømpiser i ull - så får heldraktene heller være i bommull. Men man får jo kjøpt plagg der innsiden er i myk bommul og utsiden i ull - uten at det er doble lag. De er kjempefine. Vet at bl.a. Cubus har noe sånt
Myra Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Det er som mange sier blitt litt mote. Et argument er at hvis barnet svetter blir ikke ull så klamt som bomull. Bomull blir lettere klamt og kaldt, mens ull transporterer fuktighet bort fra huden. Synes dette blir mer aktuelt når barna er ute lenge av gangen eller er på tur. Har ikke brukt mye ull på min gutt og han har ikke lidd noen nød. Nå finnes det jo mange gode ullprodukter som ikke skal klø. Ullfrotte og ullfleece og har nostebarn.no noen blandingprodukter med silke tror jeg.
monabea Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 Jeg vet at nøstebarn har en del klær i blanding av ull og silke som skal være veldig gode. Man får ikke sånn typisk "ull-følelse" når man tar på dem, så jeg tror ikke de klør. Det som er veldig positivt med ull er at det puster, sånn at huden ikke blir kald selv om man blir svett/våt. Jeg hører at mange, ihvertfall sånn i starten, synes det er vanskelig å regulere klær i forhold til temperatur, og det kan være lett for at den lille blir litt varm og klam.
Ullbærta Skrevet 2. juni 2008 #9 Skrevet 2. juni 2008 Hei - jeg får også høstbaby, i begynnelsen av september. Førstemann fikk vi for snart to siden. Har aldri brukt mye ull selv, og hadde ikke tenkt på hva vi skulle bruke på lillesnuppa, men svaret ga seg veldig fort selv. Vi hadde noe bomullsklær og noe ullklær, og så veldig fort at hun var mer tilfreds i ullklærne. Hun ble fort klam i bomull, og sov lengre i strekk med ull på seg. Så for vår del var det ikke noe vi bestemte oss for, vi så bare hva hun var mest komfortabel med. Hun bruker sutt og sikler ganske mye på grunn av det, og da er det også veldig greit at hun har ull på seg, for den kan ta opp mye fuktighet uten å føles våt, og varmer selv om den er våt, i motsetning til bomull som føles kald med en gang den blir våt. Barnhagepersonalet der snuppa går er veldig klare på at de ser at ungene har det best i ull, både fordi det puster godt, kan ta mye fuktighet og fordi det er så glatt at bevegeligheten ikke hindres selv med flere lag med ull. Fleece og bomull kommer slik de erfarer det ikke like bra ut på det området. Trives babyen fint i bomull er det jo flott, men babyer er nok forskjellige akkurat som oss voksne så det er kanskje like greit å ikke kjøpe inn så mye på forhånd og heller se hva som faktisk blir mest brukt etterhvert.
Rascal_4.11<3 Skrevet 2. juni 2008 #10 Skrevet 2. juni 2008 Jeg venter min 1.nå og også fått intrykk av at man MÅ bruke ull står jo på alle kjøpelistene overalt, men de jeg har snakket med av venner som har små barn har ikke brukt det og ungene deres er da friske og raske selv etter en kald vinter Men fikk tak i en nesten full pose med bodyer ogstrømpebukser i kjempe myk tynn kløfri ull fra ett opphørssalg for 100kr, kjøpte det mest fordi det var på salg
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 2. juni 2008 ja er nettopp dette jeg også har hørt.. At man må ha det. Men hvis man har en god vognpose og en god dress så må vel det kunne være godt nok;) Når man blir større blir det noe annet, fordi da er man ute og leker så mye, men man er jo ikke det det første året eller to, så drøyer den nok litt jeg;) Skal nok klare å holde varmen i min lille for det om, hehe.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 2. juni 2008 #12 Skrevet 2. juni 2008 Jeg synes ull er fantastisk! Det varmer godt om vinteren og er også fint resten av året, spesielt dersom man kjøper en ull/silkeblandling. Det geniale med ull er at dersom man blir våt så trekker ikke ullen til seg fuktigheten på samme måte som bomull og man blir ikke kald. Jeg venter en liten en i november og den skal definitivf ha masse ulltøy!
Nina_J Skrevet 2. juni 2008 #13 Skrevet 2. juni 2008 Jeg begynte ikke med ull til sønnen min før han begynte i barnehagen, der de var mye ute om vinteren. Hadde ikke noe ull til han som baby nei Men nå bruker han mye ull om vinteren da. Kløfri ull selvsagt! Det finnes
Ullbærta Skrevet 2. juni 2008 #14 Skrevet 2. juni 2008 Er jo egentlig når ungene er små at det er viktigst med ull - i og med at den regulerer temperaturen så bra. Når de blir større kan de jo si fra om de er for kalde eller varme.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 2. juni 2008 Synes ikke det et nødvendig før de begynner i barnehagen;) Man er jo ikke så mye ute i begynnelsen og da har man jo vogn med varme i. Er bare å kjenne etter at h*n ikke blir for varm/kald.
Mummimamma;-) Skrevet 2. juni 2008 #16 Skrevet 2. juni 2008 Nei, du må ikke det, men dersom det er veldig kaldt kan du kanskje kjøpe de som har bomull innvendig og ull utvendig?
Mrs. Bouquet Skrevet 2. juni 2008 #17 Skrevet 2. juni 2008 Jeg reagerer også på ull, og det er ren pining å ha det rett mot kroppen. Kjøpte en del ull/silke til jenta mi før hun ble født på nøstebarn, men var så redd for at hun skulle synes det var ubehagelig så det ble ikke brukt mange gangene. Selv får jeg gåsehud og fryser eller jeg blir svett og varm i kinna når jeg bruker ullklær, også ullgensere jeg har utenpå andre klær, så ull er ikke spesielt varmeregulernde for min del. Er glad vi lever i en tid der det finnes gode alternativer.
HegeAE Skrevet 2. juni 2008 #18 Skrevet 2. juni 2008 Sjølv bruker eg mykje ull om vinteren. Og på varme netter med ein ullbody på seg. Dattera mi sov mykje betre da enn med bomullsbody. Ein vart ikkje klam som ein gjer med bomull. Men, det finnes og ein god del superundertøy som kan erstatte ull for dei som ikkje tåler ull. Men, kvar det finnes, er eg litt usikker på. Veit at det finnes 2-delte sett for litt eldre barn i barnehagealderen.
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #19 Skrevet 2. juni 2008 Man MÅ ikke bruke ull nei men siden babyene er så dårlige på å regulere varmen selv kan de fort bli gjennomvåte av svette hvis de blir litt varme,, sånn sett er ulltøy supert! Jeg får novemberbaby denne gangen og skal stort sett bare ha bodyer og strømpiser i ull, også kjøper jeg pene dresser osv i velour som han/hun kan ha over. Snuppa mi bruker KUN ull når hun er i barnehagen om vinteren, klart det er bedre å ha ull på enn å bli gjennomvåt av svette og ulla stikker ikke nå lenger, snuppa har masse deilige ullplagg..
Mrs. Bouquet Skrevet 2. juni 2008 #20 Skrevet 2. juni 2008 Når en ikke tåler ull som meg så stikker nok ulla selv om den er aldri så myk.
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #21 Skrevet 2. juni 2008 Og jeg ser at noen tror det er fordi de ikke skal fryse, det har jo ikke noe med det å gjøre. Selvfølgelig kan man bli like varm med flere lag bommull! Men det er når man blir svett at bomullen ikke duger til noe som helst
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #22 Skrevet 2. juni 2008 Jamen da er det jo fordi DU ikke tåler ull om man ikke er allergisk mot ull så stikker den ikke..
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 2. juni 2008 #23 Skrevet 2. juni 2008 Her venter vi med ull til bhg tid, venter mitt andre novemberbarn og hadde aldri bruk for ull når hun var så liten. Minstejenta mi ble født i juli og da var det hvertfall ikke ull. Er jo ikke noe problem å følge med på om ungen er varm eller kald når de er så små, også kler man av eller på etter dette. Og får dere en gulepunge som min førstefødte skal jeg love det blir dyrt å holde seg bare til ull, ikke noe mening med det. I bhg er det mye vanskeligere å følge med på dem...og en unge på 1 - 2 år sier sjelden fra om de er varme, kalde eller våte. Da er det trygt å ha ull på dem, da er men noe sikrere på at de er godt kledd på kalde dager.
Chantelle Skrevet 2. juni 2008 #24 Skrevet 2. juni 2008 jeg skal ikke ha ull til min lille knopp som kommer i desember før det blir tid for barnehage. Fant ut med nr1 at det ikke var nødvendig siden små babyer er mest nedpakka i vognposer i vogna. MEN når det blir barnehagetid så skal jeg ha ull. Har ei jente på 3 år som er fryktelig varm av seg, og hun syns det er deilig med ullklær innerst, fleece og så en dress som ikke er så tykk ytterst. Mye mer mobil er hun også... går ikke rundt som ei stappa pølse.
... <3 ... Skrevet 2. juni 2008 #25 Skrevet 2. juni 2008 Min brukte aldri ull. Barneeksemhud har heller ikke godt av ull på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå