Limlamli Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 Vi er samboere med et felles barn, nr 2 var ikke planlagt å skulle komme så fort så far har hatt store problemer med å godta det. Vi har nok penger til å klare oss i hverdagen, men har ikke så mye utenom. Nå blir vi altså en til og vi har bare 3 soverom i huset. Siden det er 2timer til hjemplassen min, er mamma og pappa mye på besøk, å da bruker de være hele helgen. Derfor må vi ha soveplass til dem. Soverommene er veldig ulike i størrelse. Soveromme vårt er stort! Mens det som nå brukes som gjesterom er passe, og barneromme er lite. Jeg har derfor funnet ut at om vi pusser opp vårt soverom, så kan ungene dele det når babyn blir stor nok til det. (Det bør gå bra i mange år før de kommer på at de vil ha vært sitt) Vi kan ta i bruk gjesterommet, og barnerommet kan fungere som kombinert gjesterom å babyrom, til barna kan dele rom (en av ungene kan sove innpå til oss når vi har besøk) Men samboern min nekter. Det er bare tull, det er bare tull å bytte om på soverommene, vi kan bruke rommene som de er og at vi har ikke råd, sier han. Men rommet vårt har tak som går i bølger pga takplatene ikke er festet som de skal, og det er ingen foringer eller tettinger eller noe irundt vinduene, pga at samboer skifta til mindre vindu da han flytta dit og gidda ikke gjøre det ferdig. Blåser inn som bare det om vintern. Det er også en fæl mørk farge innpå der som gjør rommet trist og mørkt, og det er gammelt tregulv der som er pyton å vaske. Det er også en horribel farge på gjesterommet. Jeg har spurt litt irundt og funnet ut at prisen på å pusse opp romme vil bli 7-8000kr. Vi får tilbake på skatten og han får myyye feriepenger (vi skal ikke på ferie) så jeg mener det ville vært fornuftig å bruke noe av pengene på det. (vi vil sikkert få nesten 50.000kr utenom det vanlige i juni og juli) Så fikk jeg plutselig vite igår at han tenker ta seg opp lån for å kjøpe seg gravmaskin. Han har ikke sagt noe om det til meg, fikk vite det igjennom noen andre. Han har litt bruk for den hjemme for å grave opp kloakken, men det er alt. Skal leie den ut sier han, da tjener han penger på det. Men det er jo ingen garanti for at han får leid den ut, å det vil ta tid før han tjener penger på det. Så jeg sier at det har vi ikke råd til akkurat nå, med 2barn og meg i permisjon(skal ha bare 80% lønn) og tusner ekstra ut i måneden. Å vi har mye mer bruk for å få pussa opp romme å få fordelt dem annerledes til babyen kommer. Er jeg helt på jordet?? Er det bare tull å pusse opp rommet til 8000kr og bytte rommene? Er det bedre å ta opp lån på 150.000kr å kjøpe gravemaskin som vi KANSKJE vil tjene penger på?
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 2. juni 2008 #2 Skrevet 2. juni 2008 Hadde det vært min samboer som skulle ta opp et lån på 150 000 for og kjøpe gravemaskin skulle han fått sovet ute sammens med den gravemaskina si.. Og hvertfall om han ikke hadde diskutert det med meg først.. Hadde sikkert begynntas og pusse opp selv jeg om sambo hadde nekta slik din samboer gjør, men jeg hadde nekta og sovet i et rom som ikke var ordentlig isolert også jeg da (jeg er en frysepinne). Og om dere eier så vil jo huset/leiligheten stige i verdi om dere pusser opp litt da og isolerer ordentlig.. Helt sikkert mer en 8000 kr så da tjener dere jo på en måte på det om dere engang skal selge.. Og det trenger jo ikke pusses opp sånn kjempe fancy, som oftest holder det jo lenge med et strøk maling og litt små plukk.. Nei du er ikke urimelig men han er...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 Synes ikke du er urimelig som ønsker å pusse litt opp rundt deg,det er kjekt å ha det pent rundt seg. Det jeg ikke forstår er hvorfor du må ha et rom stående tomt til gjester. Hvorfor ikke pusse opp to koselige barnerom og når dere får besøk,så kan dere ta en slik god luftmadrass (koster vel en 500 kr)som er litt høy og god og ligge på,blåse den opp og la gjestene ligge på den og ta barnet inn til dere,mens de er der. Dette er bare en tanke fra meg,ønsker dere å ha et rom stående tomt for gjester,er det deres valg,ingen som kan si noe på det.At du vil pusse opp rommet dere sover i og gjøre det tett,det har jeg full forståelse for. Håper dere kommer til en enighet. Hvor stor blir alderforskjellen på barna?
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 Enig med Randi86 her.. Det er han som er urimelig, ikke du
daniel i magen Skrevet 2. juni 2008 #5 Skrevet 2. juni 2008 du er absolutt ikke helt på jordet,men samboeren din.hadde min mann prioritert slik så hadde jeg også reagert slik du gjør. det må jo være bedre og bruke penger på oppussing på et hus som trenger det. vi har også bare tre soverom.vårt er størst og de to andre er små.men,vi greier oss.men,når babyen kommer og han skal med tiden ha sitt eget rom så må nok han og storesøster dele rom når vi har gjester. og når barna deres blir så tette som de nå blir så er det ingen problem at de deler rom. jeg delte selv rom med søstera mi da jeg var lita. har ikke tatt skade av det. dere får ha lykke til
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Jeg synes du har en god plan! Det er godt og være ferdig med opp-pussing før baby kommer, og dere invisterer i deres egen eiendom. Jeg hadde tenkt akkurat likt som deg i hvertfall;) Vi har selv brukt mye penger på å pusse opp rom i leiligheten, bare sånn for å bli ferdig. før vi får barn.. Det blir ALDRI gjort hvis ikke. Så i sommer blir det stor-invisteringer i bil+veranda på utsiden.. Jeg er fornøyd med det;)
Limlamli Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. juni 2008 Det blir 2,5år mellom barna. Samme som meg og søstra mi, å vi ville faktisk ikke ha vært vårt rom før vi bli tenåringer vi. Lå innpå til hverandre uansett Enig i at det er domt å ha et rom stående tomt til gjester, men det rommet er så lite. Greit nok til en baby, men det er ingen plass for en unge å leike innpå der. Tenkte på at vi kunne ta det romme, men vi får ikke plass til senga innpå der... Så derfor tenkte jeg og bruke det som gjesterom, for gjestesenga er endel smalere enn vår. Så håper jeg at vi har fått råd til å bygge på huset den dagen de vil ha vært sitt... (Har spurt om det ikke går an å utvidet det lille romme, men det går ikke siden det er bærevegg mellom det store og det lille.) Godt å høre at jeg ikke er urimelig. Jeg vurderer å begynne å pusse opp uansett ja, pappa har lovet å hjelpe meg. Men så er det de pengene da. Får ikke råd til alt med bare de pengen jeg får tilbake. Men jeg har bestemt meg nå, skal iallefall prioritere å få mala romme å få tetta den veggen!! Tusen takk allesammen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå