Gå til innhold

Ang dette med bakovervendt / forovervendt bilsete... (sorry, litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi er 4 mnd, hun trenger jo ikke nytt sete helt enda men hun er ganske stor så tenkte å kjøpe det i sommer, hun må vel bytte på senhøsten en gang sikkert. Jeg har sjekket ut mange tester ang dette å lest mye om det å de anbefaler jo absolutt bakovervendt. Jeg vil ha snuppa bakover så lenge det går. Men det jeg lurer på, er det vanlig at de blir bilsyke av å sitte bakovervendt etterhvert?? Noen ganger snur jeg meg bak til snuppa for å gi henne smokken å sånn, mens sambo kjørere selvsagt. Jeg blir kvalm å svimmel med en gang jeg. Må være helt forferdelig å sitte den veien, men hun vet jo ikke om noe annet så det er sikkert ikke slik for henne. Hun liker å kjøre bil, hadde vel sagt i fra om hun ikke satt godt.

Men det som er, er at vi må kjøpe to bilseter, vi har to biler, jeg jobber skift så når snuppa skal i bhg å jeg på jobb må vi ha to seter.. Tenkte på å kjøpe maxi cosi mobi, den er jo kun bakovervendt. Er kanskje smartere å kjøpe seter som kan være begge retninger? Kjedelig hvis snuppa blir bilsyk etterhvert å vi må kjøpe to nye seter som er forovervendt!=)

Hva er deres erfaringer, ble barna bilsyke???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår sønn har to bilseter. Ene står kun bakovervendt, det andre står fremovervendt, pga flytting fra bil til bil, inn og ut. Dette ble enklere å feste for de som ikke er godt kjent med å feste bilstoler bakovervendt og kanskje gjør det en gang i jubelåret. Derfor valgte jeg fremovervendt som bilsete nr. 2, for følte det ble sikrere. Ser jo nå at han foretrekker den stolen som er forovervendt, men han aksepterer helt greit å sitte bakovervendt, vi har heldigvis aldri hatt problemer med bilsyke på han. Han i midten satt bakovervendt, men måtte snues relativt raskt pga bilsyke. Han blir bilsyk den dag i dag.... Han er i skolealder.

Skrevet

Snuppa satt bakover til hun var litt over 3 år og ble aldri bilsyk. Mener faktisk å ha lest noe om at blir barna bilsyke så er det ett fett hvilken vei de sitter..

Skrevet

Datteren vår har blitt bilsyk et par ganger mens hun satt bakovervendt.. Når er hun over 4 og sitter forovervendt (har gjort det en stund altså). Vi merker _ingen_ forskjell på bilsyken fra hun satt bakover før:)

Selv blir jeg ganske bilsyk fremdeles, og det forverres hvis jeg ser ned i bilen, snur meg til siden/bakover osv.

Et barn forstår ikke nytten av å fokusere på et punkt langt borte, eller klarer å forberede kroppen på hvilken vei bilen kommer til å svinge bare ved å se på veien. Jeg vil derfor tro at nytten av å sitte forovervendt pga bilsyke ikke blir veldig mye større før barna er eldre... Og da sitter de jo som regel riktig vei likevel:)

Skrevet

Vi kjøpte sete som kan være begge retninger pga at vi var redd for bilsyke. Og ja: han blir bilsyk, men hadde sannsynligvis blitt det uansett retning på bilsetet. Bilsetet har hele tiden stått bakovervendt. Stopper heller bilen dersom han blir bilsyk. Og: heller vaske klær og setetrekk noen ganger enn å snu setet (det har hendt at vi ikke har stoppet raskt nok). Så for vår del, kunne vi like godt hatt et sete som ikke kan vendes...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...