Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde min første time hos jordmor i uke 25.

Da hadde jeg ringt jordmor 2 ganger før, for å få time. Begge gangene fikk jeg beskjed om å komme tilbake for første gang rundt uke 24... Grunnen til jeg ringte den andre gangen var at jeg hadde blødninger, men da anbefalte hun meg å ringe sykehuset for en kontroll der...

Da jeg endelig fikk komme i 25 uke, så fikk jeg neste time hos henne i uke 37 !! Hun skal ha ferie de ukene jeg er rundt uke 32...

Føler at jeg blir litt dårlig oppfulgt, hva syntest dere ?

Bor i en kommune der det bare er en jordmor, så kan ikke få noen andre heller..

Hvor ofte går dere andre hos jordmor ? Dette er mitt andre barn..

Føler ikke det er det samme å gå til lege, han har liksom aldri tid...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er desverre slik om sommeren når de har ferie. Kommer fra en liten by jeg, og her har vi også bare en jordmor som vi kan gå til. Men jeg fikk time uka før hun skulle ut i ferie heldigvis, men bestilte for 2 uker siden da jeg var på kontroll. Går til lege annenhver gang;) Går du ikke til lege annenhver gang slik at du kan få oppfølging fra ham?

Skrevet

Jeg går til lege ca hver 3 uke, men dete er bare for sykmeldingen sin del..

Har bekkenløsning, og jobber i en barnehage. Dårlig kombinasjon...

Men å skrive ut sykemelding er egentlig det eneste han gjør..

Føler meg ikke i slag for tiden, og da jeg var til lege på fredag fortalte jeg han dette, men han mente det måtte være for jeg gikk på pollen medisin nå. Tok bt og blodprosent, alt såg bra ut...

Men i hilke uker er det svangerskaps kontroll, dvs ta mål av magen, lytte til hjertelyd osv ?

Har bare en utfylling på det kortet mitt jeg, og det er fra uke 25...

Skrevet

Jeg går en gang i mnd. annenhver gang til lege og jordmor. Var hos jordmor for første gang i uke 20 og da begynte hun å måle mage osv.. Men det er nok helt individuelt når man blir målt osv. Tror ikke det er noen spesielle uker. Det er ettersom når man er på kontroller;) Så jeg skal ikke til jordmor før i midten av juli igjen. Tror ikke du skal bekymre deg for å ikke få nok kontroller;) Hva som skjer hos legen osv. neste gang ander jeg ikke. Det er jo definetivt mest koselig hos jordmor.

Skrevet

Eg går ikke til jordmor i det hele tatt.. Legen min sa han henviste alle gravide til jordmor 1 gang, og i dag skal eg på svangerskapskontroll så blir spennende å se.

Var første gang hos lege i uke 8 og skal for 2. gang i dag 24+5.

Det er ikke så mange kontroller nå som det var tidligere, så tror ikke du blir dårlig oppfulgt sånn etter hva som er vanlig iallefall.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som du blir dårlig fulgt opp. Hva med å kontakte fastlegen din for uke 32-ukerskontrollen? Jeg går annenhver gang til fastlege og jordmor, og fordi jeg gjerne vil ha to meninger om ting. Gjorde det i mitt første svangerskap også - veldig bra. Har så langt bare vært på en kontroll i uke 11, den neste er i uke 16, deretter i uke 21. Det ser ut til at det ligger på hver 5. uke hos meg, det har det gjort de to første gangene også.

Skrevet

Jeg går bare til jordmor for svangerskapskontroller og hun setter meg opp til kontroll hver 4.uke. så da går jeg tydeligvis ofte. er 2.gangs fødende også. synes det et godt med hyppige kontroller:)

Skrevet

Info om legebesøk. Når gå til fastlege og når gå til Jordmor?

Friske, gravide kvinner får som hovedregel tilbud om 8 kontroller, ultralyd inkludert. Disse kontrollene er omtrent slik fordelt utover svangerskapet:

1. kontroll; uke 8-12

2. ultralydkontroll; uke 17-19

3. kontroll; uke 24

4. kontroll; uke 28

5. kontroll; uke 32

6. kontroll; uke 36

7. kontroll; uke 38

8. kontroll; uke 40

(Dette programmet er laget som en veileder, og ikke som en regel)

Du kan selv velge om du ønsker å gå til jordmor eller lege, eller annenhver gang hos hver.

Skrevet

hei, jeg var hos legen første gang i uke 8, så uke 12,16, 20,24. neste legetime er i uke 32 pga ferien til legen. er veldig fornøyd med oppfølgingen jeg får. dette er mitt andre barn.

Skrevet

Saa trist at ikke legen din kan gi deg tilfredstillende oppfolging. Noen mulighet til aa bytte fastlege slik at du foler at dette behovet blir dekket gjennom ham? Jeg gaar ikke til lege, kun til jordmor og hun er i folge meg en smule overivrig. Kunne godt vaert hos henne skjeldnere og det er jo et luksus problem.

Skrevet

Dette har staten faktisk laget retningslinjer på. Da jeg var hos fastlegen min første gang fikk jeg utdelt en oversikt over ca tidspunkt for de forskjellige kontrollene. Mener å huske man som førstegangsfødende skal ha 8 kontroller. Se på side 33 i dette dokumentet fra helsedirektoratet: http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00002/IS-1179_2674a.pdf

Skrevet

Mulig det er forskjell fra by til by, tettsted til tettsted...Om man er førstegangs eller annengangs.. Jeg bestilte min første jordmor time i dag. (Er 14 uker på vei) Hun sa at jeg egentlig ikke fikk time før jeg var 24 uker på vei. Men så snakket vi litt og siden dette er mitt første barn fikk jeg time neste fredag:) Jeg er heldigvis så heldig at jeg har en fantastisk fastlege. Som alltid tar seg god tid.

Skrevet

Jeg var hos legen i uke 11, så uke 14(14+6) hos jordmor, lege uke 18(18+6) så i slutten av hver mnd er jeg til kontroll.. Legen min videreutdanner seg, så han har vikar. Veldig ung lege, tror kanskje det er turnus lege som ikke har så veldig greie å på graviditet. Han klarte ikke å måle hvor livmora lå, og brukte 10 min på å finne det han trodde var hjertelyd, men istedet min puls. Han er en smule ubrukelig så jeg er glad jeg drar til jordmor annenhver gang. Da får jeg hvertfall ordentlig svar.. Dumt at det skal være sånn at man ikke blir ordentlig fulgt opp.. Virker som det er store forskjeller fra sted til sted...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...