Anonym bruker Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 de som sitter å tigger på hvert gatehjørne i de fleste storbyer. så temaet på nyhetene og ble inspirert til å starte en debatt om det. Klarer ikke helt bestemme meg selv hva jeg synes, kanskje jeg kan få tips og andre synspunkter fra noen der ute? tenker litt hva dere synes, og hva dere mener bør gjøres for å løse "probemet"?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 eg syns dei er skummle å utroli ekkle.. men eg er ikke vane med tiggere, så blir litt skremt når eg tar turen til byer (da spes Oslo) eg vet egentlig ikke helt hva eg skal mene om tiggere.. er synd på noen å noen kan godt bare sitte der.. er litt om hvorfor dei sitter å tigger penger..
Thula Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 Jeg skiller sterkt mellom norske tiggere og "innvandringstiggere", dvs. de som kommer flokkende til Norge hvert år for å spille instrumenter og leke invalide for å suge penger ut av oss. Jeg gir gjerne til norske tiggere, har jeg så får de, men jeg blånekter å gi til innvandringstiggerne. Det er dødsfrekt å gjøre det til en sommerjobb å komme her og slenge på våre gatehjørner for så å dra hjem igjen med masse lommepenger når sommeren er slutt. Aner ikke hva som kan gjøres for å løse problemet. Må legge til at jeg synes Megafon-salg er et kjempebra tiltak for narkomane og andre vanskeligstilte. Det gir dem en selvfølelse for å faktisk ha noe å selge og ikke bare tigge, samtidig som det faktisk er et produkt som er verdt å ha. Vi kjøper alltid Megafon, særlig mannen min er opptatt av det, siden han er fengselsbetjent og gjerne "kjenner" mannen som står og selger.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2008 #5 Skrevet 2. juni 2008 jeg gir aldri jeg heller, men lurer på hva du synes bør gjøres med det.. synes du det er greit at andre gir f.eks.. og miljøet vokser, eller burde noe gjøres.. tiltak ol? synes enkelte er ubehagelige jeg og, men klarer ikke helt å dømme fordet, noen gjør det hvertfall fordi de må.. men jeg skulle ønske kommunene tok tak i det.. og satt igang tiltak.. det er jo ikke trivelig for noen at mennesker sitter på hvert gatehjørne og tigger HI
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Så lenge de bare sitter der, og ikke maser, er de ikke i veien for meg. Har til og med gitt en tier i blant. Men en gang ble jeg forfulgt av en tigger i Oslo, han gikk etter meg nedover halve Karl-Johan og der fikk jeg heldigvis gitt beskjed til en politimann. I Stavanger, der jeg bor, er det også store problemer med tiggere. En stund satt det små, tynne barn overalt med disse koppene, og flere ganger syntes jeg så synd på dem at jeg nesten ville gi dem noe, men har heldigvis sjelden kontanter på meg. Disse viste seg å være ansatt av en bande fra Øst-Europa som tjente seg søkkrike på å utnytte små barn.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Thula hva er megafon? jeg siktet igrunn mest til de utenlandske tiggerne.. det er veldig mye sjeldnere jeg ser norske tiggere hvertfall (kanskje jeg ikke ser da, men mitt intrykk), og har et helt annen holdning til de narkomane som står å selger blader for å gjøre en innsats hvertfall.. tenkte igrunn mest på disse som kommer til norge spes om somrene.. har litt likt syn som deg, men føler jeg blir dømt om jeg "roper" det ut om du skjønner.. aner ikke hva som bør gjøres jeg heller..
Thula Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 Megafon er et slags gateblad, en måte for dem å tjene seg penger til det de trenger i stedet for å bare tigge eller gjøre kriminelle handlinger. Jeg gikk forbi to tiggere for et par år siden. En gammel norsk alkis og en utenlansk tigger. Han gamle norske var helt på gråten i stemmen og ropte sinna til han andre, han fikk jo ikke inn noen penger når utlendingen satt der og utlendingen spilte dessuten dårlig på et eller annet instrument, slik at han tiltrakk seg all oppmerksomheten. Kanskje teit av meg, men jeg synes så synd på han gamle norske alkisen som satt der og nesten gråt av fortvilelse fordi noen hadde kommet og tatt plassen hans.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2008 #9 Skrevet 2. juni 2008 ja jeg er faktisk så frekk at jeg heller ville hjulpet de tiggerne vi har i norge, enn de som kommer hit.. jeg synes det er spesielt ubehagelig at de roper ting, ang utseende og kropp ol.. mange nå som har kommet med sånne halv-engelske kommentarer siden jeg er gravid.. for å få oppmerksomheten min osv.. og at de rister med koppene hele tiden..dessuten synes jeg de er mye mer frekke... og ikke minst blir jeg provosert når de sitter å røyker samtidig.. hvorfor bruke pengene på røyk hvis de har sååå dårlig råd? jeg høres nok ganske fordomsfull ut nå, desverre.. men men så flott at de har et blad de kan selge, ser ikke på de på samme måte.. det står respekt av at de faktisk prøver å "jobbe" for å komme seg oppover!! HI
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2008 #10 Skrevet 2. juni 2008 Jeg gir ikke til tiggere. Kan kjøpe byavisa (hva den nå heter) av narkomane eller andre norske uteliggere som selger den. Det gir dem jo et liten intekt men de gjør jo også jobben for å selge. Norske som tigger irriterer meg ikke heller, jeg gir ikke til dem men de er ikke plagsomme. Alle disse andre damene på hver gatehjørne og hver bussholde plass irriterer meg grenseløst. De er på deg hele tiden, helt oppi ansiktet ditt til tider. Og de består jo mest av to fosjellige typer, enten de som har bakmenn som sammler inn alle pengene de tjener når kvelden kommer. Eller de som faktisk har et hjem i det landet de kommer fra men tjener mye mer på å tigge her en å faktisk jobbe i sitt eget land. Og det er tydeligvis at de tjener bra for det blir jo bare flere og flere av dem for hvert år nå. Værste var i fjor når de hadde skaffet roser og solgte dem en og en til en utrolig dyr pris. Måtte redde en gammel dame som var helt på gråten stakkars. 3 av dem som presset på henne en rose med vær så god slik at hun trodde hun skulle få den og deretter startet opp for de skulle ha pengene sine.............. Og ga seg ikke heller. Jeg gikk bort tok rosen ut av hånden til damen og ga den tilbake med en klar beskjed til dem at de skulle la ho være. Den gammle damen var så taknemmelig stakkars. Opplevd den der i Spania og Hellas, hvor de døtter på ungene armbånd som nesten er umulig å ta av og skal ha penger etterpå og slikt. Men det var første gang jeg har opplevd at de har gjort slikt i Norge.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2008 #11 Skrevet 2. juni 2008 det blir jeg og ufattelig provosert av... når de sier "værsegod" og så ber de om penger etterpå.. først så ydmyke, så utrolig frekke etterpå.. var vitne til en sånn epiosde selv en gang.. men denne gamle dama klikket tilbake, og fortalte akkurat hva hun synes om det! hehe, måtte le litt.. der fikk de.. og det værste er jo at rosene er stjelt også.. i syden opplevde jeg en gang at det satt et lite barn, kanskje 5-6 år, med blodsprengte øyne, og pjuskete hår og klær, i shoppinggaten i hellas hvor vi var. på andre siden av gaten i 2. etasje sto bestemoren og kjeftet og brukte kropsspråk.. slik jeg tolket det var gutten sliten, mens bestemoren pushet på og kjeftet.. VÆRSTE jeg ser er når voksne utnytter barn for å tjene penger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå