Twintipp og himmelblå Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 Eller er det bare vi som reagerer på det? Vi leide ut til ei jente nå for halvannen mnd. siden, og nå ser vi det står et navn til på postkassen. Tror det er to som bor der. Vi leide i hovedsak ut til henne for at hun var enslig. Sambo er usikker på hva som stod i kontrakten. Hadde dere sagt noe? Synes vedkommende kunne informert oss. I.o.m at vi bor i samme hus mener jeg.
~sjiraff~ Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 Husker en tråd om dette for en tid tilbake. Står visstnok noe i husleieloven om dette. Noe med at familie kunne flytte inn lovlig, men ellers var det noen andre regler som gjaldt.
♥ Celines mamma ♥ Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 Dere har sikkert koip av kontrakten, så jeg ville sett hva som stod der. Jeg ville også spurt leieboeren hvem denne andre personen er; si dere ser et ekstra navn på postkassen. Er jo greit å vite hvem som bor i huset da.
Gjest -<<- Skrevet 2. juni 2008 #5 Skrevet 2. juni 2008 Hun har lov å skaffe seg samboer så mye hun lyster og ingen opplysningsplikt. Det ville selvsagt være en hyggelig gest å si fra, men ikke noe hun er pliktig til. Om vedkommende som bor der ikke er samboer/familiemedlem av opprinnelig leier, skal dere godkjenne det. Dere må riktignok ha veldig gode grunner for ikke å gå med på det.
Gjest Odin ♥ Tiril_min♥ Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Ja helt klart frekt! De skal spørre om lov til sånt.. Dere har retten på deres side til å feks øke husleien. Da e leide en leilighet så spurte e eieren om det var greit..da skulle han tenke på det. Var greit til slutt men skulle ha litt mer i husleie..
Twintipp og himmelblå Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. juni 2008 Det er ei venninne tror jeg. Ikke at de bråker eller noe stakkar, men greit å vite hvem vi har i huset synes nå vi. Og siden de er studenter må ikke vi godkjenne hustegningen? eller noe for at de skal kunne søke om bortebo stipend?
Gjest -<<- Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 Bare om de går på videregående - i hvert fall mener jeg å huske at de bad om bekreftelse da. Det gjeldende er husleieloven; "Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det." Dere kan dermed klage på at hun ikke har bedt om godkjenning, men dere må antagelig godkjenne at hun bor der - med mindre dere da kommer opp med en "saklig grunn," som at hun er dømt for innbrudd e.l. =) Og de kan selvsagt insistere på at de er samboere og dermed ha loven på sin side.
Twintipp og himmelblå Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. juni 2008 Ok, tusen hjertelig takk for svar pila! Det var veldig snilt av deg:o)) Vi skal ikke nekte noe altså, men mener det burde være på sin plass og underrette oss som faktisk bor i samme hus, hvem som bor her. Klem
najs Skrevet 2. juni 2008 #10 Skrevet 2. juni 2008 Det er jo alikevel henne som har ansvaret hvis noe skulle skje med leiligheten, klager osv. Jeg hadde ikke reagert på det, for jeg leier ut leiligheten min og har dermed ikke noe med hvordan de som leier gjør det så lenge alt virker greit.
Twintipp og himmelblå Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 2. juni 2008 Vi bor i samme hus da. Hun leier kjelleren her. Greit å vite hvem som har tilgang til nøkler o.l. og sånn.
Meg + 2 prinsesser Skrevet 2. juni 2008 #12 Skrevet 2. juni 2008 Det er jo ikke snakk om å bo i samme hus, dere eier jo huset for pokkærn! Greit at de kanskje har lov til det, men hva med folkeskikk liksom? Jeg hadde gått ned og snakket med dem. Som du sier, du vet jo ingenting om denne personen. Og ja, det synes jeg rett og slett var jævlig frekt gjort!
Twintipp og himmelblå Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 2. juni 2008 For pokkærn, hæ hæ hæ)) Ja, jeg sender mannen på slike oppdrag;-) Han som er litt irritert da, eller mest pga. det. Men, det er i hovedsak pga. nøkler og slikt da.
Gjest irismor Skrevet 2. juni 2008 #14 Skrevet 2. juni 2008 Er strøm inkludert i husleien? Hvis ja så passer det seg vel å sette opp husleien en smule. Mer strømforbruk når det er 2. Og som andre sier greit å vite hvem som bor i huset man eier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå