Gå til innhold

hvorfor er det mange som "ser ned på" de som leier hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi leier nå, hadde planer om å kjøpe nå i sommer men har regnet litt på det...

i stedenfor å kjøpe en "billig" liten rekkehusleilighet e.l. som vi har råd til nå men vet at vi ikke kan bo i hele tiden da vi vil ha flere barn osv har vi valgt å leie her vi bor nå en stund til...

å kjøpe enebolig har vi lyst til etterhvert men da må vi ha litt bedre lønn enn i dag... vi har gode jobber og slikt i dag men ikke nok til en enebolig, da må vi belage oss på å jobbe mye mer overtid og det vil vi egentlig ikke når vi har småbarn.

leiekostnadene her vi bor nå, i en stor nyopppusset leilighet med kjempebeliggenhet o.l. er lavere enn rentekostnader og eiendomskatt om vi kjøper oss et hus i kommunen her... så det vi da skulle betalt i avdrag til oss selv på et lån har vi til overs nå også og setter på sparekonto.

vi føler at det er litt sånn at man helst skal kjøpe seg eget hus bare fordi at da eier man... vi kunne sikkert kjøpt oss et billig hus eller rekkehusleilighet bare for å eie noe men da hadde det ikke vært stort nok og vi hadde ikke hatt penger til å pusse opp osv... men om 2-3 år kan vi kanskje ha nok penger til å kjøpe det huset vi vil ha og som passer... så vi trives bedre med å leie her enn å kjøpe noe vi ikke vil ha nå og selge igjen...

hvorfor blir man sett ned på om man er gift og leier hus? vi har god plass til å ha 3-4 barn her vi leier nå og god leiekrontrakt og alt sånn.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at noen ser ned på dere som leier da? Det har jeg aldri tenkt over engang...

Eneste jeg tenker i forhold til å leie bolig er at det er litt usikkert (altså at man kan bli sagt opp å måtte flytte ut) Det er jo dumt når man har barn.

Skrevet

Aner ikke.. men merker det selv også

Nå kjøper vi enebolig i sommer.. på tross av at vi har lavvere inntekt enn vi noen gang kommer til å ha igjen..

Men vi bor derimot VELDIG(i mine øyne) trangt nå da.. Og jeg har et stort behov for å flytte herifra etter at familien vår telte 4 i januar

Skrevet

VI er litt i sanne situasjon som dere.. Jeg jobbet et sted i begynnelsen av svangerskapet, der gikk kontrakten ut mens jeg var gravid.. Og stillingen jeg hadde forsvant. Vi flyttet til nytt sted, var hjemme med sønnen til han var 18 mnd. Da begynte han i bhg og jeg begynte å søke på jobb.. Flyttet til et forholdsvis lite sted, hvor alle kjente alle - og hadde følelsen av at jobb fikk du pga bekjentskapet.. Så etter å ha vært jobbsøker i 6 mnd, kontaktet jeg nav. Spurte om dem hadde noen kurs til meg.. Det er nå 1,5 år siden. Og om noen uker ha jeg en ny utdannelse.

Vi ha leid der vi bor nå i 3 år, og vi stor trives. Kjempe stort der vi bor med 3 store soverom, stort kjøkken og stue. Pluss at det er kjempe topp uteplass hvor vi ha huskestativ, sandkasse og trampoline til gutten pluss utemøbler til oss selv.

Vi ha kikket på hus, for vi vil jo eie vårt eget etterhvert, men jeg ha en ting som jeg VIL ha når jeg skal kjøpe mitt (vårt) eget og det er hage. Derfor ha vi spart i disse tre årene slik at vi tilslutt kan kjøpe det huset vi vil. Nå ha vi bare intekten til samboern om ikke alfor lenge, så etter samtale med banken fant vi ut at vi skulle vente til jeg fikk meg ny jobb igjen. Vi kan kjøpe oss en liten knøtt leilighet, men det gidde vi ikke. Vi vil ha friheten vi har med hage..

Skrevet

vi bor bedre i denne leieleiligheten enn vi kunne klart økonomisk i et hus om vi hadde kjøpt... men hører stadig at vi må kjøpe oss hus slik at vi eier vårt eget og betaler ned til oss selv... det er jo det vi har regnet på og kommet fram til at er bare tull...

vi er ikke redde for å bli kastet ut, kjenner de vi leier hos godt og det er et eget hus på tunet som de kun har til utleie... og de har sagt vi kan leie så lenge vi vil og at de syns det er koselig med familie i huset her :)

vi har veldig lyst til å kjøpe for å følge strømmen og ikke føle oss sett ned på av venner o.l for vi er jo godt stilte med bra jobber og alt sånn der vi også, men samtidig er vi unge og vil ikke jobbe masse mer og gå glipp av familielivet for å få kjpt et hus med samme plass og standard som dette vi bor i nå når vi da ikke får mere penger til oss selv av å kjøpe....

Skrevet

Har flere venner jeg som leier, ser ikke ned på dem.....leide selv i flere år. Da var situasjonen slik at jeg ikke hadde noe valg da. Er ikke så overfladisk at jeg veier folk etter hva de eier og tjener. :-)

Her lønner det seg for de fleste å kjøpe siden prisene er greie, mens leieprisene er høye pga at det er press på utleieleiligheter....

Skrevet

Ja, dette er et merkelig fenomen. Vi opplever det samme som deg og gjør oss de samme tankene. Vi vurderer også på samme ¨måte som dere.

Det er litt merkelig dette, at i Norge er det så enorm status å "eie" (d.v.s banken eier i de fleste tilfellene boligen/deler av den i mange år).

"Man betaler til seg selv..." Ehh... hvor stor del av boliglånet er avdrag? Renter er jo kun leie hos banken (minus skattefradraget man får for renteutgifter, selvsagt). "Når man leier kaster man penger ut av vinduet". Vel, eneste forskjellen er vel at man sender pengene til en privat utleier istedet for til banken. En fordel kan selvsagt være at man får mes seg verdisstigning på å "eie", men i disse tider kan det også bety verdifall.

Vi opplever mange merkelige holdninger når det gjelder å leie, men når man går nærmere inn på regnestykket, er det ikke så mange som har motargumenter. Det eneste er selvsagt, som hun over nevner, at man ikke har samme tryggheten for stabilitet, da man kan bli nødt til å flytte. Dette gjelder også andre veien, men har frihet til å avslutte boforholdet uten å være avhengig av å selge først.

Det er iallefall interessant at det stort sett er i Norge det er sånn. Resten av Europa har et annet syn på å leie, og det er absolutt ikke vanlig at "alle" kjøper egne boliger.

De avgjørende argumentene for oss er økonomisk frihet og forutsigbarhet (mindre i boligutgifter nå og ingen uforutsette utgifter med bolig), mulighet til å kunne legge av det man ville betalt i avdrag til brukbar rente og det å kunne vente med å kjøpe til man finner og har råd til den boligen man vil etablere seg i (uten å betale store avgifter til staten og megler ved boligskifte.

I mine øyne er dere veldig fornuftige!! :o) Stol på at dere gjør et klokt valg, selv om man ofte får beskjed av omgivelsene om noe annet.

Men alt er jo prioritering og man har individuelle behov. Ikke noe negativt for de som kjøper, håper bare de ikke får for mange bekymringer med synkende boligmarked og stigende rente. Vi får nyte at vi slipper å tenke på det!

hehe.. må innrømme jeg ble litt engasjert her :o)

Skrevet

har tenkt på det enge og merker at det irriterer meg litt... er jo bare snakk om holdninger... vi vet at vi bor bedre her, både større og koseligerer på alle måter enn vi ville klert å kjøpe oss men alikevel så er det litt sånn der " dere er jo for bra stilt til å leie", er bare de dårlig stilte som leier... man blir sett ned på av å leie... holdninger holdninger....

blir så lei av å måtte forklare at om vi skal kjøpe så har vi akkurat like lite penger til overs i mnd og må bo dårligere og jobbe mer om vi skal ha samme standard som nå som igjen betyr mindre familietid...

merker jo selv at om det hadde vært lavere rente eller flere hus som var store nok og som var billige nok til at vi kunne pusset opp litt så hadde jeg gjerne ville kjøpt... men sånn er ikke markedet nå og så gidder ikke jeg å kjøpe hus bare for å kjøpe hus!

Skrevet

ja, gjør meg ofte noen tanker her i debatten om barnehage vs hjemme med barna, når folk argumenterer med økonomi og store utgifter, samtidig som de har kjøpt hus og ofte har to biler. Samtidig er det lavstatus å leie, selv om dette gir økonomisk frihet til prioritering.

Alt her i livet er vel prioritering, i større eller mindre grad. Man må bare stole på at de valg man tar er riktige for seg og sin familie. Hev dere over og finn argumenter når dere møter sånne kommentarer.

Kos dere videre i den store leieboligen :o)

Skrevet

Ser ikke ned på, for all del. Men forstår ikke folk som feks kjøper bil til oppmot millionen for lånte penger, men ikke tar seg råd til å kjøpe hus (man får jo kjempehus for samme summen på rett plass), og samtidig skylder på at de ikke har råd. Bilen er verdt en brøkdel om ti år, mens huset nok har økt i verdi på samme tid. Så av og til forstår jeg ikke prioriteringene til folk, men ser alikevel ikke ned på de.

Skrevet

Dette er et veldig norsk fenomen, i mange andre land er det mer vanlig å leie bolig.

Har en venninne som mener at alle de som har to inntekter og ikke kan kjøpe seg bolig MÅ være svartelista... Og hun er nok ikke alene om det;)

I mitt hode er det et valg man tar, og jeg dømmer ikke folk utfra akkurat det valget;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...