Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 Er det frekt å forsøke å tjene penger på ei brukt barnevogn? En av de toppsyke anonyme la ut et innlegg om det, og fikk et helt klakkør-korps med seg på at ja, det var skikkelig frekt og burde vært forbudt - det var faktisk en "ukultur", ble det sagt - egentlig overrasende at de i det hele tatt kunne ordet, mulig det var en skrivefeil. Men hei, om det er frekt å ta så høy pris man kan få for bruktvarer så er vel den logiske konsekvens at det å tjene penger er frekt, og det er jo trivelig antikapitalistisk. En velfungerende bytteøkonomi, jeg klipper ditt hår mot at du gir meg mat, har jo vært forsøkt før... men noe sier meg at Annie egentlig ikke er kledd i laser og leker hippiekollektiv; innlegg av den typen skriker "skattepengene mine" så høyt at man nesten ikke kan høre noe annet. Er saken at man helst bør gi bort ting gratis? Eller er det slik at det bare er ALLE ANDRE som bør gi bort ting gratis? Eller er det bare utrolig vanskelig å forstå at det er helt helt helt helt frivillig å kjøpe?
KaMa Skrevet 2. juni 2008 #2 Skrevet 2. juni 2008 Jeg tror den eneste sosiale akseptable måten å gjøre ting på er å pælme det du ikke bruker, og alltid bruke helt nytt. Ved å selge noe brukt, signaliserer du at du trenger penger. Ved å kjøpe noe brukt signaliserer du at du ikke har så mye penger. Alle skal egentlig ha mye penger og være en del av forbrukersamfunnet. Tror jeg. Helt uten å ha lest innlegget du referer til.
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 Du har et poeng, kanskje til og med det er hovedpoenget: det er pinlig å skulle forholde seg til penger i det hele tatt, for man skal bare ha dem og bruke dem, og mine barn fortjener bare det beste, og alt nytt. Og de fattige bør da ha skam i livet, de skal da ikke sette opp prisene for å tjene penger.
Patetica fåkksi Skrevet 2. juni 2008 #5 Skrevet 2. juni 2008 Det er som du sier; det er faktisk frivillig å kjøpe. En annen ting som jeg konstant henger meg opp i, er de norske Syyydenfarerne som tar med seg 45 norske bleier til Spania "fordi bleiene koster jo nesten femti kroner mer i Syden!". Flyreise og hotell er bare barnematen sammenligna med disse svindyre bleiene.
prekæs Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Det er ikke frekt å tjene penger, men har jo skjønt at det sitter noen på disse sidene og hauser opp prisene på brukt tøy og vogner. En sånn massehjernevasking om hva ting er verdt. Samtidig er det æsj og kvalmt å bruke loppemarked og bruktbutikker...hvor man gjerne får disse tingene til en brøkdel av det man krever på finn (og her inne). Samtidig blir det forsvart med at "vi er for gjenbruk", "sparer penger", "tenker på mijø", "bla, bla, bla". Kjøpte forresten en ny vogn til halv pris til minsten. Damen i butikken sa at jeg kune ta det samme da jeg solgte den. Hallo... jeg lurer vel ikke på noen en brukt vogn til samme pris som jeg ga for den. Sleip og griskt mener jeg.
piano♫ Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Markedet regulerer seg jo selv. Om man priser for høyt, får man ikke solgt. Skjønner ikke hva det er å hisse seg opp over.
*1+1=2 små* Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 man skal jo ikke selge noe brukt til samme prisen som man kjøpte det nytt for!! Altså man skal jo ikke TJENE på å lure folk. Når det er sagt, så er jeg enig i det piano over meg sier: de får ikke solgt det til den prisen
prekæs Skrevet 2. juni 2008 #9 Skrevet 2. juni 2008 Jeg tror ikke markedet regulerer seg selv bestandig, Her inne kan man til stadighet lese at "å ja, 600,- er kjempebillig for en brukt reima" Lett å gå på da. Jeg vet man kan få tak i tilsvarende for en drøy hundrings. Men det er klart. Folk må betale det de vil.
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 2. juni 2008 #10 Skrevet 2. juni 2008 Hvorfor ikke selge til samme pris om folk er villige til å betale det? Er fremdeles ingen tvang å kjøpe, og folk kan også sjekke nyprisen så mye de bare lyster. Hadde jeg kjøpt til halvpris, men ny vare, hadde jeg ikke hatt en eneste liten minikval med å selge til samme pris.
prekæs Skrevet 2. juni 2008 #11 Skrevet 2. juni 2008 Jeg følte litt på det å selge til samme pris. Fordi at massevis av folk her i området vet at denne butikken hadde kjempeutsalg ett par ganger i året. Da var det køer av ivrige kjøpere som fikk billige vogner. Har vel den følelsen at de fleste regnet med at man hadde kjøpt vognen sin der. Ikke var jeg så veldig fornøyd med vognen heller. Kjøperen var veldig fornøyd.
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 2. juni 2008 #12 Skrevet 2. juni 2008 Men det var jo fortsatt frivillig å kjøpe, og markedets eneste vogn var det neppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå