Isilra Skrevet 2. juni 2008 #1 Skrevet 2. juni 2008 For noen uker siden oppdaget jeg en bitteliten kul i brystet. Jeg skulle til legen min for noe annet, og hun kjente da på den. Sa at antakeligvis var det bare en melkekjertel siden jeg også hadde melk i brystet da, men at jeg skulle følge med på den og om den vokste. Så da lurer jeg nå på om.. hvis det er en melkekjertel, blir den da borte etterhvert? Skal den kun merkes om man har melk (altså borte etter amming?). Den er der i hvertfall fortsatt, og blir ikke borte etter amming. Jeg innbilder meg at den har blitt noe større, men jeg er ikke sikker. Kan godt bare være at jeg bare innbilder meg.. Når evt bør en ta kontakt med lege på ny? Husker jo aldri å stille sånne spørsmål når jeg faktisk ER hos legen.. Alle spørsmålene kommer etterpå - typisk.
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #2 Skrevet 2. juni 2008 Her vanlig å ha kuler i brystet, men man skal følge med på dem. Er det en melkekjertel så er det ok mulig den forsvinner igjen av seg selv ja. Selv har jeg en kul som har vokst( den er forholdsvis stor, ca som en sviske, ujevn, hard, pluss en brystvorte som har forsvunnet inn i brystet så jeg skal på mammografi, ultralyd og ta en biopsi av kulen nå på torsdag. Hadde andre små kuler i det andre brystet som legen ikke bekymra seg over siden de var nesten helt rundte, jevne og litt mykere, typisk for melkekjertler.
Isilra Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2008 Uff, det hørtes skummelt ut..! Lykke til til deg! "Kulen" min kjennes nesten flat ut og kjennes ut som at den sitter fast i ettellerannet.. Vokste din fort? Men takk for svar, ble litt mer beroliget nå Bare litt usikker på hvor mye den skal evt vokse, eller hvor lenge man skal gå før man sjekker den igjen. Er det vanlig at de blir så store som din før man trenger å bekymre seg?
Gjest Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 Du skal sjekke 1 gang hver mnd....bør gå såpass tid for å kunne merke forskjell. Du kan godt måle kulen når du kjenner den og noter det du kjenner i ei notisbok så har du det til neste mnd. Usikker på hvor lang tid min har vokst, slutta å amme for 6mnd sia...og brystvorta forsvant inn for ca 4 mnd sia. De fleste har litt kuler i brystene, 9 av 10 er helt ufarlige.
Isilra Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2008 Og mens jeg er i gang.. Jeg har endel kreft i familien, men ikke så mye brystkreft som jeg vet om, men hudkreft blant annet og 2 av mine besteforeldre døde av kreft - vil det da si at jeg har større sjanse for å få all slags mulig kreft, eller kun den type kreft om de andre i min familie har? (har ikke så mye kontakt med den store slekta, så er litt usikker på hva slags kreft alle har hatt..)
Isilra Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. juni 2008 Ok, takk Er vel over 1 mnd siden jeg var der sist, men da kan jeg jo prøve å måle og følge med i 1 mnd til framover. Takk for tips Er det tegn på noe skummelt at brystvorta forsvinner inn? (jeg har 1 som var innover før jeg begynte med amming, så antar at den vil gå inn igjen når jeg er ferdig med ammingen, men det er vel normalt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå