Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på snart 3 mnd som vi har problemer med å få til å sovne. De første fem ukene sov han bra i egen seng, men etter det vil han kun sove i vår seng. Eneste måte å få han til å sovne på kvelden på er ved å amme han i vår seng, for så å bare la han ligge der (flytter vi på han så våkner han). Har skjedd en gang at han sovnet i sin egen seng ved bruk av smokk og koseteppe (han vil egentlig ikke ha smokk), da sov han lenger enn han gjør i vår seng før han våknet igjen.

Noen tips til hvordan vi kan få han til å finne søvnen selv i egen seng?? Begyner å bli lei av å måtte legge meg samtidig som han hver kveld.... :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår "hysj-metoden", det var sånn vi fikk vår jente til å sovne av seg selv (men da var hun 8 måneder). Gi han kveldspupp i et mørkt og stille rom. Pass på å få opp en rap, syng en liten nattasang mens du gjør det. Legg han ned i senga, kanskje litt på siden (en åpenbaring for oss da vi begynte med det, men her er jo unger forskjellige). Hold han nede med et rolig, fast grep (du finner ut selv på hvilken måte som passer dere best). Hvis (når) han begynner å gråte, hysjer du høyt (så du overdøver han), til gråten stilner, og hysjer gradvis mykere til han er helt rolig. Hold i han en god stund før du slipper forsiktig. Bli hos han til han sovner. Det er lov å ta han opp og roe han ned hvis det trengs (vår bombesikre metode var å holde henne opp mot skulderen og ta noen dype knebøy).

Det viktigste er at du selv har bestemt deg for at det skal fungere. Her måtte pappaen ta leggingen de første nettene vi begynte med dette opplegget, for jeg var for 'svak i troen' - men det funket, med minimalt av gråt. Jenta vår ble illsint hver gang vi prøvde å legge henne ned i våken tilstand. Jeg tror de blir så fortvila fordi instinktet forteller dem at det er farlig å ligge alene (og det var det jo i sin tid), og vi må få overbevist dem om at det er trygt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...