Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...babyen er helt umulig å få til å sove på kveldene? Når man har fulgt alle råd (faste rutiner, kveldsstell, amming på soverom hvor det er mørkt og kjølig og til slutt en kosestund før babyen blir lagt i senga), men ingenting ser ut til å fungere? Når leggingen innebærer et minimum av to timer med konstant skriking, gjerne mer? Når babyen blir enda mer hysterisk av å bli løftet opp og forsøkt trøstet?

Vi prøver å innføre leggerutiner og lære vår 4mnd gamle baby å sovne selv, men hittil ser det ikke ut til å fungere. Vi sitter ved siden av sengen og holder han i hånden, stryker han på kinnet og over håret og plukker han opp når han skriker (hvilket han gjør hele tiden). Men når han blir plukket opp skriker han gjerne enda kraftigere, og ofte tar det en halvtime med byssing og kosing før han er så rolig at vi kan legge han tilbake i sengen. Allerede før han "lander" på madrassen har gråten startet igjen og vi får en ny runde med trøsting. Har prøvd alt fra byssing, sang og å ligge å holde rundt han for å få han rolig igjen. Har også prøvd å la han ligge inntil oss i vår seng for å se om han da sovner, men han blir like sint når vi prøver det. Nå er vi ganske så utslitte og begynner å miste troen på at dette vil gå. Trenger all den hjelp vi kan få!

Og ja, vi har prøvd både smokk og koseklut/sutteklut uten at han vil ha noen av delene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sliter med det samme på dattern vår på 3,5 måneder. Jeg orker ikke skrik og leven, så hun får sovne ved puppen før jeg legger henne for kvelden. Hun har til nå ikke tatt smokken, det har vært full nekt. Har prøvd alle mulige typer. Men plutselig tok hun den forrige helg allikevel. Og etter det har den sittet :) Så prøv gjerne litt innimellom selvom han ikke vil ha den nå.

Har forøvrig prøvd å legge en klut over øynene/ansiktet hennes når hun skal sove, det funker innimellom.

Hun har ALDRI sovnet av seg selv, og jeg er ikke villig til å ta den fighten med henne helt enda. Så her puppes hun i søvn en stund til. Har hørt flere si at ting til gå lettere av seg selv etterhvert.

Good luck :)

Skrevet

det er som å lese om knøttet vårt:) Prøvde det samme som dere da han var 4 mnd uten hell, måtte bare gi opp- 2-3 uker senere prøvde vi på nytt og da gikk det utrolig glatt. Fortsatt skriking og han trenger smokk og koseklut og kanskje at vi stryker han over ansiktet, men han sovner iløpet av 10 minutter...

Lykke til, det løser seg helt sikkert:)

Skrevet

Jeg foreslår "hysj-metoden", det var sånn vi fikk vår jente til å sovne av seg selv (men da var hun 8 måneder). Gi han kveldspupp i et mørkt og stille rom. Pass på å få opp en rap, syng en liten nattasang mens du gjør det. Legg han ned i senga, kanskje litt på siden (en åpenbaring for oss da vi begynte med det, men her er jo unger forskjellige). Hold han nede med et rolig, fast grep (du finner ut selv på hvilken måte som passer dere best). Hvis (når) han begynner å gråte, hysjer du høyt (så du overdøver han), til gråten stilner, og hysjer gradvis mykere til han er helt rolig. Hold i han en god stund før du slipper forsiktig. Bli hos han til han sovner. Det er lov å ta han opp og roe han ned hvis det trengs (vår bombesikre metode var å holde henne opp mot skulderen og ta noen dype knebøy).

Det viktigste er at du selv har bestemt deg for at det skal fungere. Her måtte pappaen ta leggingen de første nettene vi begynte med dette opplegget, for jeg var for 'svak i troen' - men det funket, med minimalt av gråt. Jenta vår var akkurat som du beskriver, ble illsint hver gang vi prøvde å legge henne ned i våken tilstand. Jeg tror de blir så fortvila fordi instinktet forteller dem at det er farlig å ligge alene (og det var det jo i sin tid), og vi må få overbevist dem om at det er trygt.

Hvis dette ikke funker for dere, og hvis han sovner ved puppen og det lar seg gjøre å legge han over i egen seng da uten at han våkner, ville jeg spart meg selv styret og ammet han i søvn litt til. Ammet snuppa i søvn i 8 måneder og det tok bare to dager å venne oss av med det, da vi var klare for det alle mann.

Lykke til!

Skrevet

Hysj-metoden har forøvrig vi også prøvd. Funker innimellom, og noen ganger ikke. Men anbefaler heller den enn Ferber

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...