Gå til innhold

Jentenavn - synspunkter anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har foreløpig ingen baby på vei, men må nok begynne å bearbeide sambo allerede, hehe :P

Hva synes dere om navne Ester/Esther? Med eller uten h? Og kanskje viktigst av alt - passer det til Sivert? Vi liker norske, enkle navn. Ikke dobbeltnavn...

Vi vil så gjerne kalle opp siden førstemann er kalt opp etter min oldefar. Esther var sambos oldemor, en god dame. Min bestefar, som mistet sin pappa Sivert da han var 18 år, begynte å gråte av glede da vi fortalte minstemanns navn :)

Alternativene i slektstreet er Astrid, Marit, Inga, Thea.. (og Nelly, Unni, Turid, Dagny... men eeehhh!).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller gått for Astrid eller Nelly. Kanskje Astrid passer bedre til Sivert enn Nelly, men det var de to jeg syns var noe fine av de du nevner :o)

Skrevet

Jeg syns Esther passer til Sivert. Ellers syns jeg Nelly er litt stilig og Thea er fint men vanlig.....

Skrevet

Sivert er et nydelig navn. Esther er for meg et navn jeg ikke ville brukt, synes ikke det er et kjempe fint navn og synes det passer best på ei gammel tante:-) Men hadde jeg kjent ei lita jente som het Esther hadde jeg sikkert sett annerledes på det:-) Gå for det navnet du liker du.

Thea synes jeg er et kjedelig navn, altfor mange som heter det, har aldri helt skjønt hvorfor...

Astrid og Marit er ok navn, de andre likte jkeg ikke...

Skrevet

Jeg ville gått for Thea.Syntes det passet bra til sivert:o)

Skrevet

Jeg likte kjempegodt (i likegyldig rekkefølge):

Ester/Ester

Astrid

Inga

Alle de er søte, fine og ordentlige navn, og de passer til Sivert.

Skrevet

Esther er fint, ja.

Av de andre alternativene likte jeg Dagny ;-)

Skrevet

Jeg liker ikke Esther, men ville ha skrevet det med H iallfall. Men det passer jo til Sivert - forsåvidt.

Ellers liker jeg veldig godt Astrid og Thea =)

Marit, Dagny og Inga er også ok navn.

Skrevet

Synes Esther er kjempe fint jeg. Passer fint til Sivert. Astrid er også fint-

Skrevet

liker det kjempegodt!!! med H

hadde valt det eller Inga

Skrevet

Liker absolutt ikke Ester, men Astrid er nydelig synes jeg :)

Skrevet

Tusen takk for mange svar :) Artig å se hvor forskjellig smak vi har! Er nå sånn at jeg vet av ei lita jente på noen mnd ved navn Esther, ei dame i 40-årene som heter det, også har vi denne oldemora da som ikke lever lenger. Så derfor har jeg sikkert lettere for å se for meg det på ei nyfødt jente også :)

Ja, Nelly er jo ikke akkurat vanlig i disse dager, og min tante og jeg satt i dag og funderte på dette at det egentlig er ganske spesielt. Nelly er forresten min bestemor, og min tantes mamma. Vi kom fram til at det sikkert kommer på moten igjen det også, men at det kanskje tar litt mer tid enn f.eks. Jenny som i hvertfall jeg oppfattet som kjerringnavn tidligere, men nå syns jeg det er tøft!

Thea er jeg enig i er blitt et poppisnavn, litt synd egentlig, for det er jo fint... Thea er mormors mormor, og mormor uttaler det litt annerledes enn jeg er vant med. Klarer ikke å forklare her hvordan ;)

Inga er mormors mamma, og jeg, min kusine Ingvild og min tante Inger er nok i utgangspunktet oppkalt etter henne, men siden det var et kjerringnavn på den tiden ble det aldri noe direkte oppkalling.

Samtidig så har jeg følelsen av at vi "burde" oppkalle fra sambos side denne gangen, siden Sivertnavnet kommer fra min side. På sambos side har vi da Esther, Astrid og Dagny.. og sikkert flere jeg ikke vet av :)

Jøss, så mye jeg skriver...mulig jeg har pratet for lite i dag!

Skrevet

Esther er fint, et familienavn i vår familie også, og søsteren het Nelly, som forøvrig også er veldig fint, så de var sikkert populære navn på den tiden.

Skrevet

Esther er fint, med eller uten h. Passer fint til Sivert, som er et ordentlig nydelig navn.

Nelly og Dagny er også veldig fine navn, synes jeg.

Skrevet

Esther er fint - det samme er Astrid ! Dere har ikke vurdert Signe da? syns det passer så fint til Sivert :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...