Gå til innhold

ang forlenget perm etter mamma perm...(langt ;P )

Anbefalte innlegg

Skrevet

er nå i mamma permisjon å permisjonen går ut 15 oktober ca..

jobber på sentralbordet på taxi sentralen...men det er 1 times kjøretid til jobb for meg pluss at det er turnus jobbing..

så jeg hadde ønsket å tatt et års permisjon til etter min mamma permisjon går ut..men skal jobbe dette året men et annet sted...

er det forresten lov å jobbe et annet sted når jeg tar sånn permisjon etter mamma perm min?

å jeg har vel i grunn krav på dette året etter mamma perm har jeg ikke?

sendte forrige uke søknad til jobben om forlengelse et år etter min permisjon går ut...fikk brev i går med avslag..skrev at d ikke var vanlig praksis på jobben å derfor fikk jeg avslag... men slik jeg har skjønt så kan han vel ikke nekte meg det?

å grunnen til at jeg vil ha det ene året med perm er fordi det er snakk om å flytte sentralen tilbake hit slik at det tar meg 10 min å kjøre til jobb..å da har jeg krav på dagstillingen som blir oprettet...så hvis jeg da har perm får jeg jo et år til med ansinitet så ingen andre plutselig har krav på jobben min liksom...

men hva skal jeg si til sjefen min da? må jo ringe han i morgen...

må jo vite at jeg har helt rett før jeg sier noe...

sååå... har jeg rett til denne permisjonen og kan jeg jobbe et annet sted det året jeg har perm?

tuuusen takk for svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I henhold til arbeidsmiljøloven paragraf 12.5 har du følgende rettigheter:

§ 12-5. Foreldrepermisjon

(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

Dette er lovfestet. Men jeg tror ikke du har lov til å ha en annen jobb i den perioden du har permisjon. Du kan søke om det, men de må ikke ta hensyn til det.

Du får bare henvise til arbeidsmiljøloven og høre hva han tenker...Dersom dere har en hovetillitsvalgt ville jeg snakket med vedkommende før det.

Skrevet

Hei!

Du har krav på 1 års perm utover svangerskapspermisjonen.

Det kan ikke arb.giveren din nekte deg.

Du kan også jobbe en annen plass. Det skal jeg gjøre.

Men, det trenger du ikke å fortelle til arb.giver. Det er ikke så lurt å legge det til grunn for 1 års ekstra perm. Ikke at du ikke kan og får lov, men bare la vær med å si det da de ikke har noe med det.

For å være helt sikker på dette, så vil jeg anbefale deg å ringe arb.tilsynet før du ringer sjefen din.

Lykke til!

Skrevet

har tolket det slik jeg også at jeg ha rett på det..

nei har i grunn ikke tenkt å si jeg skal jobbe et annet sted men det finner han fort ut for jeg skal kjøre drosje i stedenfor å sitte på sentralen ;P hehe

men kan man bare ringe arbeidstilsynet å spørre om sånt?

Skrevet

dytter..finner jo ingen tlf nr på arbeidstilsynet d går ann å ringe jeg...

Skrevet

Hei :-)

Du har rett på ett års ulønnet permisjon (muligens det er lenger også) for "omsorg for barn", dette kan ikke arbeidsgiver nekte deg. Det de dog kan nekte deg er å jobbe for noen andre i mellomtiden. Grunnlaget for permisjonen du søker/og har krav på er jo at du skal være sammen med barnet ditt. På min jobb (stor IA bedrift) står det med store bokstaver at det ikke er lov å jobbe hos andre i denne tiden, dette er noe jeg tror er gjeldende for alle.

Lykke til uansett :-)

Skrevet

Angående ikke jobbe hos andre, hva med hvit dagmamma (selvstendig)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...