Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

- om det er vanlig å få mindre kontroll hos lege/jordmor med nr 2 enn med nr 1? var hos legen forrige torsdag og fikk beskjed om at jeg ikke fikk ny time til kontroll før etter ul som blir i uke 18, det høres jo veldig lite ut??

vurderer å bestille time til jordmor for ønsker tettere oppfølging!

er forresten 7+3 i dag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er mye bedre hos jordmor enn hos lege jeg da....Da kan du jo bare avtale kontroll med henne som du/dere synes passer:)

Skrevet

synes jeg og, gikk til jordmor forrige gang også, men den første kontrollen er jo hos legen.. jeg tror jeg skal bestille meg time hos jordmor :)

Skrevet

Mm. forrige gang gikk jeg kun til lege første kontroll, deretter bare jordmor...

Skrevet

Det er nye retningslinjer for kontroller som har kommet nylig... Det anbefales i utgangspunktet bare 8 kontroller så fremst man har et normalt svangerskap..

Uke 10-12 : ktr hos lege/jordmor

Uke 17-20 : UL

Uke 24: lege/jordmor

Uke 28 : lege jordmor

Uke 32 : lege/jordmor

Uke 36 : lege jordmor

Uke 38 : lege/jordmor

Uke 40 : lege/jordmor

Dette gjelder uansett om en er førstegangs eller flergangsfødende, men jeg vet at enkelte plasser (som f.eks Trondheim) hvor det er lav jordmordekning så blir førstegangsfødende prioritert og det er bortimot umulig å få kontroll dersom man er sent ute eller er 2.gangs fødende...

Skrevet

liker meg bedre hos jordmor enn hos lege :)

dessuten er det altfor lenge å vente til etter uke 18 med neste kontroll mener nå jeg :)

Skrevet

merkelig! virker som de trapper ned på alt av ordninger.

synes det er viktig med tett oppfølging for alle gravide, uansett om man er førstegangs- eller andregangs, men takk for at du svarte :)

Skrevet

Grunnen til at de har kuttet ned på antallet kontroller er vel at de ikke ønsker å "sykeliggjøre" friske gravide.. Er man frisk og har man et normalt svangerskap er det ikke "nødvendig" med flere enn 8 kontroller.. Og i tillegg er tanken at de som da HAR problemer i svangerskapet skal prioriteres (uavhengig av om de er førstegangs eller flergangsfødende) og de får da selvsagt flere kontroller alt etter behov... Mange reagerer på at det bare er tilsammen 3 kontroller (inkl UL) de første 24 ukene, men grunnen til dette er jo egentlig nokså logisk.. Dersom det skulle være noe galt er det jo ingenting de kan gjøre uansett.... Etter uke 23-24 vil de gjøre alt for å redde barnet derimot - derfor dette "skillet"..

Skrevet

Alt i alt handler det vel om ressursbruk - de ønsker å bruke ressursene der de trengs mest : altså til de gravide med unormale svangerskap... Så jeg tenker som så at jeg er heldig som "trenger" så få kontroller, for det betyr jo også at alt er bra med meg og babyen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...