AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 1. juni 2008 #1 Skrevet 1. juni 2008 Har egentlig alltid tenkt at 2 år mellom er perfekt. Det er det mellom meg og min søster og mannen min og hans bror.. Men nå nærmer snuppa seg jo året, og det vil da bety at vi snart burde begynne å prøve igjen.. Føler meg aldeles ikke klar for det, men fornuften sier at det er bra for snuppa mi... Hva synes dere er fin alder mellom søsken? Blir det karakterisert som tett med 2 år mellom?
nungo Skrevet 1. juni 2008 #2 Skrevet 1. juni 2008 Tja - tror hver aldersforksjell har sine fordeler og ulemper. Jeg også ønsket to relativt tette, men slik ble det ikke, da jeg mistet to etter hverandre. Nå har vi endelig fått andremann men det ble altså 4 år mellom de to jentene våre. Foreløpig går det veldig bra; jeg var red de ikkr skulle få så mye glede av hverandre, men det har de! Og det er jo en fordel at eldsteman klarer det meste selv. Men som sagt, fordeler og ulemper er det jo uansett. Mitt peoeng var vel helelr at det ikeka ltid går som man ønsker/planlegger :-)
Gjest Skrevet 1. juni 2008 #3 Skrevet 1. juni 2008 Det er helt sikkert fint når de blir litt større, men tror ganske slitsomt når du har en nyfødt og ei på to år. To bleieunger og hun på 2 skjønner jo ikke så mye ennå sånn i forhold til omsorg du må gi den nyfødte. Men de vil jo ha veldig mye glede av hverandre etterhvert. Har en venninne som har en nyfødt og ei på 2,5 år. Hun var nå enig i påstanden: en er som ingen, to er som ti..hehe... Hun ble nemlig rimelig irritert når jeg nevnte det når hun fortsatt hadde bare en. De sier at 4 år mellom er ideelt, for da har førstemann funnet sin plass i familien, lite sjalusi, og passe selvstendig.
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 1. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2008 Så 4 år er ideelt , ja.. Hadde passet bedre med hva jeg føler akkurat nå, men likevel...litt lenge kanskje.. Vet selvsagt at ikke alt går som man planlegger, og vet ikke om vi er så heldige å få nr to en gang, men en får bare prøve.. Får tenke litt mer på hva jeg synes er minimums avstand..så får vi bare se hvor lang tid det tar.. Flere som har fått nr. 1 lett som en plett og "slitt" med nr. 2?
maisel Skrevet 1. juni 2008 #5 Skrevet 1. juni 2008 hos oss er det ganske nøyaktig tre år mellom guttene.. og det syns jeg er en veldig fin og grei aldersforskjell. han største skjønner mer og er veldig flink til å hjelpe til og forstår hvis mamma må gi lillegutt pupp ol. fremfor å leke med han akkurat da. han er også veldig beskyttende overfor lillebroren sin.. vet mer om hva som er rett og galt.. og har derfor aldri gjort broren sin noe. men no går vi aldri fra de i et rom alene da, for vi kan selvsagt ikke stole hundre prosent på han. vi fikk nr 1 på første forsøk, og vi var like heldige med nr 2. kun en menstruasjon etter at hormonspiralen var tatt ut før egget var festet. vi var kjempe heldige.
betty74 Skrevet 1. juni 2008 #6 Skrevet 1. juni 2008 I mitt syn er 2 år mellom barna TETT!! Så er det også 6 år mellom mine to... he he. Sier ikke du skal vente 6 år slik jeg gjorde, men hvis du ikke er helt klar for en til nå, bude du kanskje vente litt? Det blir nok et par hektiske år med så tette barn, så man må være litt klar for det! Det er fordeler og ulemper med alt, men den perfekte aldersforskjellen for deg er den du selv velger utfra kapasitet og ønsker.
de tre bukkenebruse Skrevet 1. juni 2008 #7 Skrevet 1. juni 2008 vi ahr 3 år mellom og det synest vi er helt perfekt=) ( vi ønsket tidligere men det går ikke alltid slik man vil desverre=( ) vi begynnte i juli ble gravid i september,mistet i oktober, ventet en måned (anbefaling fra legen) begynnte igjen i desember og ble gravid i mars=) vi har ikke hatt noe sjalusi på fra den største på den minste,det var litt i begynnelsen at han var litt sur på meg,men det er/var jo forståelig hehe...
mai mammaen til to Skrevet 1. juni 2008 #8 Skrevet 1. juni 2008 jeg har to år og en dag mellom mine. nå er minsten bare 3 uker. men det går veldig greit. men eg anbefaler barnehage til eldste noen timer om mdagen. snuppa sin bhg er i streik nå og det har vært en kjekk men utrolig slitsom uke.. men hun er veldig snill mot lillebroren. har blitt veldig trassig da men det kan jo ha med alderen å gjøre... at det er to bleie barn syns eg ikke er noe problrm..
grolla Skrevet 1. juni 2008 #9 Skrevet 1. juni 2008 Ser jo at det er mange fordeler med to tette, men vi valgte å vente noen år. Det ble til slutt seks år, og det er vi egentlig veldig glade for. Fordelene med å vente lenge, er at du virkelig kan kose deg med babyen begge gangene. Eldstemann forstår mye av det som skjer, og hjelper gjerne til. Selvfølgelig sjalusi her i gården også, men vi kan snakke om det. Jeg har virkelig hatt glede av å skjemme bort storebror på alle måter, og føler nå at jeg har god tid til å skjemme bort neste mann også. Så vet du litt om det å ha litt avstand i mellom dem! :-)
FerdigFødaForAlltid Skrevet 1. juni 2008 #10 Skrevet 1. juni 2008 Vi har 2 år og 7 mnd mellom eldste og midterste, og 2 år og 10 mnd, ned til nestemann som nå er 4 mnd. De er altså 5 og et halvt, 3 år og 4 mnd, og jeg må si at det har gått over all forventning! Det gikk faktisk bedre med de to med kortest mellomrom, fordi eldstemann skjønte ikke så mye av det, og dermed ble det mindre sjalusi. Alt er individuelt, og det kommer nok veldig an på hva slags unge du har i utgangspunktet; om han/hun er høyt og lavt til enhver tid, eller om det er en roligere unge osv. Hvis ikke du føler deg klar, så synes jeg du skal vente!
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 1. juni 2008 #11 Skrevet 1. juni 2008 Jeg har 20 mnd mellom mine 2 og synest det går fint.Ingen problem med 2 bleie unger.Må bare handle inn flere bleier.hehe. Jeg vil ha nr 3 om ca 2 år.Da blir dem 4,2 og nyfødt.hehe.Så skal jeg ikke ha flere. Min bror har 4 år mellom hver unge (3 stykker), så eldte er 12 år og yngste 4 år nå..Og 4 år mellom dem er som et helvete, dem er alle på forskjellige planeter og alderen blir for stor til at dem leker sammen osv.dette pga at eldste er jente,midten gutt og yngste jente..Så det var ikke å anbefale.hehe Tror det er litt hva en er innstilt på.Tror begge deler har sine fordeler og ulemper.. Du bør gjøre det du føler er rett for dere og hva du føler deg klar for:) Lykke til.
2hærligegutter Skrevet 1. juni 2008 #12 Skrevet 1. juni 2008 Jeg har 5,5 år mellom mine (ikke det som var planen) og det e veldig greit når det gjelder sjalusi, og han er flink til å passe på (han begynner på skolen i høst). Men det tar nok laaaaang tid før de har glede av hverandre som kompiser, da vil de nok være voksne, men det er mye hjelp og det er lettere for han å forstå hvorfor jeg ikke kan hjelpe han.
skulle så ønske... Skrevet 1. juni 2008 #13 Skrevet 1. juni 2008 Jeg har nesten to år mellom mine. (mangler to dager) Og dette går kjempe fint. Storesøster gled rett inn i rollen sin som storesøster da babyen kom til verden. Vi har vært heldig og sluppet unna sjalusien for hun er rett og slett bare stolt. Men klart det krever sitt og, for det kan jo være hektisk til tider. En eller to bleieunger synes ikke jeg gjør noe. Lykke til uansett;)
brummemamma- Skrevet 1. juni 2008 #14 Skrevet 1. juni 2008 Vi har bare en da, men synes tror det er vanskelig med noen fasit på dette spørsmålet- de fleste er jo ganske fornøyde med de ungene de har og da er det vanskelig å ønske noe anderledes. Har man to tette tar man arbeidet og synes det er bra at tidlig kan leke sammen, er det 4 år er man glad den største er selvstendig )
fox`y Skrevet 1. juni 2008 #15 Skrevet 1. juni 2008 Det er 2 år og 3 dager mellom mine gutter:) syns d er tett nokk jeg. velger å vente til minste er 3 år før jeg begynner å tenke på 3 mann tror jeg. Men er en fin alder mellom de da:) litt stress og slit i starten men d blir bedre når rutinene kommer i orden..masse glede me å ha de så tett..
gutt07 & jente09 Skrevet 1. juni 2008 #16 Skrevet 1. juni 2008 Har en baby på 7 mnd og prøver på en til Ønsker to tette. Har ei søster som har nesten 5 år mellom, og det funker ikke for å si det sånn... Stor forskjell på hva man ønsker da...
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 1. juni 2008 #17 Skrevet 1. juni 2008 Er også på tenkestadiet når det gjelder barn nr. 2, ikke lenge igjen hvis det skal bli 2 år imellom. Gleder meg i ene øyeblikket og blir småkvalm bare ved tanken i neste. Tenker det kan være fint med to forholdsvis tette (rundt 2-3år), og ønsker vi en tredjemann kan det være et litt større sprang. Da har de eldste hverandre og er så store at de har føling på hva som er rett og galt. Har dessuten lyst til å få barna før enn jeg nærmer meg 40. Er 28 nå. Det er 3,5 år mellom meg og mellomste søstra mi, 13 år mellom meg og yngste. Vi eldste hadde hverandre på ferier og sånt, men kom ikke så nærme hverandre før enn hun var i slutten av tenårene. Hun yngste har hatt 4 "foreldre" og ikke så mye søsken.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 2. juni 2008 #18 Skrevet 2. juni 2008 Det er vel ikke såå tett med 2 år mellom, men man må jo kjenne at en er klar for de utfordringene som følger med ) Det er 2 år mellom mine yngste, og det er veldig travelt, da storebror er valdig aktiv om dagen, og er høyt, og lavt ) Tulla på 13 uker krever jo mye, da det er mest amming, stell, og kos hun vil ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå