Gå til innhold

Alene hjemme og er snart 5 år!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min forteller her at han er hjemme alene når pappa skal handle på butikken, med beskjed om å ikke gå ut og ikke røre noen ting.

Greit butikken er 200 meter fra der han bor og det tar nok kanskje maks 10 min de fleste ganger men hva den gangen køen er lang og det går mye lenger?? Men det gjør det ikke rett. Så når vi nå skulle handle så kunne jo han være alene hjemme mens vi handlet for det er jo greit hos pappa!!!

Faen altså.. han blir 5 om 2 mnd...

Hva synest dere om denne saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vanskelig å si, kommer jo ann på hvor flink gutten er til å passe seg selv.

min eldste sønn var hjemme alene før han var fem, jeg var til naboen ca 200 m unna. men han har alltid likt å få tid alene hjemme, å er veldig flink til å ikke gjøre ting han vet han ikke får lov til.

vi bor på bygda da, så ingen fare for trafikk o.l der vi bodde da.

nå bor vi i sentrum, å må si jeg er usikker på om jeg hadde tort det samme da..

Skrevet

Njash, noen helgehandel utfører man ikke på den måten. Men ser egentlig ikke noe galt i å stikke på butikken en kort stund for å kjøpe noe. Men ikke uten at barnet selv samtykker og sier det er OK. Så så lenge sønnen synes det er greit... Og man kjenner jo sine barn såpass at man vet om sjansen er stor for at de skal finne på noen sprell... Da går det jo ikke, såklart.

Tror tom det kan være bra for noen barn jeg, hjelper stort på selvfølelsen deres.

Og kommer den relga om alt som kan skje... Lær ungen å ringe for sikkerhets skyld, og dra ut evt "skumle" kontakter... Små barn har reddet voksne ut av brennende hus før...

Skrevet

HI her.

De har akkurat flyttet til et nytt byggefelt, motorveien er rett ved siden av huset.

Og jeg mener at dette ikke er forsvarlig.

Han er flink til å passe seg selv, MEN en vet aldri når det fandenivoldske tar over og sprell skal gjøres. Han skjønner ikke alltid konsekvensene av det han gjør selv, og kan fleipe men det blir mer alvor utav det enn han tror selv. Som f.eks å klatre inni bilen å late som han kjører, hadde nøklene stått i hadde han nok prøvd å starte, selv om en har forklart hvor falig det kan være.

Skrevet

Hei

Har en sønn som er omtrent like gammel som din, han bli 5 i sept.

Og må si meg helt enig med deg!

Vi bor på bygda, med to naboer utenom skogen og tar rundt 2 min å kjøre til butikken.

Hadde ALDRI forlatt han alene hjemme, lengste jeg går ifra han, er til postkassen...

Finnes grenser for hvor tidlig de skal klare seg selv altså...

Og ting kan plutselig skje, som kan være vanskelig for en liten en å håndtere...

Pappaen bor litt mer sentralt, på et ganske stort byggefelt, med kort vei til butikken... kanskje 5 min å gå...

hadde dette skjedd der, hadde jeg tatt en alvorlig prat med han altså...

Skrevet

Anonyme 18.05

Godt å høre at noen er enige med meg, jeg synest dette er fryktelig vanskelig. Og dette med å ta opp med faren, det går ikke ann på en skikkelig måte da mine spørsmål blir tatt som anklager uansett hvordan jeg stiller dem.

Det er fort gjort å gå til butikken for far men hva om noe hender han? Hvordan skal det da gå med minsten på snart 5 år som sitter hjemme å venter på pappa? Og hva om noe hender han som er hjemme?

Jeg kjenner jeg blir fryktelig nærvøs for å sende han innover for tiden, det dukker opp bare mer og mer som gjør meg nærvøs å usikker for mitt barns sikkerhet hos pappa.

Skrevet

Jeg er totalt enig med hovedinnlegger. Jeg har ei som blir 5 i desember, og ikke i min villeste fantasi om jeg ville latt henne være alene hjemme. Den tanken har da virkelig ikke slått meg en gang...

Om så bare i 10 minutter. Mye kan skje på 10 minutter.

Skrevet

HI her igjen.

Tips om hvordan ta opp dette med BF uten at det skal være anklagende taes i mot med takk!!

Skrevet

Kan du ikke bare si at du synes det er vanskelig at han lar gutten være alene hjemme mens han er ute og handler? At du ønsker at han tar med seg gutten, fordi du synes det er for tidlig...

Ang andre svar her. Jeg svarte som nr 2. Er jo ikke snakk om at han skal klare seg og klare seg så veldig mye alene. Er jo ikke slik at far blir så lenge borte at han må lage seg mat f.eks., det er unødvendig. Må han tisse, greier han nok å slenge ut snoppen og tisse i skåla. og tørke seg etterpå. Men hver må se an barnet sitt om det er modent nok til å takle å være hjemme alene uten å finne på noe sprell. Det er jo veldig individuelt. Våre to hadde ikke tort d, rett å slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...