izabel Skrevet 1. juni 2008 #1 Skrevet 1. juni 2008 Er selv 11 dager over termin og ser ut til å måtte bli satt i gang...Gruer meg litt, så det hadde värt godt å lest litt om hvilke erfaringer andre sitter med som psykisk forberedelse...
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 1. juni 2008 #2 Skrevet 1. juni 2008 Hei. Jeg ble satt i gang med min første. Jeg skulle på kontroll 10 dager før termin og jeg hadde hatt antyding til svangerskapsforgifting i en mnd ,så de bestemte seg for og sette meg i gang.Dette var kl 12 00 på formidagen. Ble sendt opp på fødeavd og fikk gele opp i kjeden ,fikk så fikk jeg beskjed om at det tok 6 timer før den begynte og virke og at jeg kunne gå meg et par turer rundt på sykehuset for og få den til og virke. Kl 18.00 akuratt 6 timer senere fikk jeg rier . Når kl var 20.30 spurte jeg om jeg kunne få dra hjem en tur for det var kjedelig på avd og riene var ikke så sterke.Dro hjem ,med beskjed om at jeg måtte komme tilbake senest kl 08.00 .Var hjemme til kl var 0130 .Da orket jeg ikke og være hjemme lenger for riene hadde tatt seg opp.Kl 11 .00 kom de og sa at jeg skulle få fødestue og riefremkallende drypp.Men ,jeg ble liggedes og vente og vente og vente ,de kom innom en gang i blant og sa.det er snart din tur .... De hadde hatt to hastefødsler så jeg hadde blitt satt på vent. Jeg fikk fødestue kl 19 og ble satt på drypp og fikk lyst gass .Riene kom tettere og var vondere .Kl 21 fikk jeg epidural og fra kl 21.30 til kl 23.30 gikk jeg fra 3 cm åpning til 10 cm ,full åpning. Lå så med press rier i 11/2 time for jeg var så sliten og de ville at babyen skulle komme så langt ned som mulig ,så jeg ikke ble helt utslitt på slutten ,når jeg skulle presse .Han ble født 01.30 på natten etter 30 min pressing. Jeg hadde en flott fødsel og er super flink jordmor og måtte bare sy 3 sting, Men den var en lang fødsel. Håper jeg ikke har skremt deg nå og håper du får en flott fødsel . Lykke til. Hvilket sykehus skal du føde på? Jeg fødte på ullevål og var veldig fornøyd.
Edelweis Skrevet 1. juni 2008 #3 Skrevet 1. juni 2008 jeg var 14 dager over min egen termin inn på overtidskontroll. dette var den 27 oktober. jeg hadde mens termin 13 oktober. i følge UL skulle jeg ikke føde før 1 november, men det kunne ikke stemme i følge mine beregninger. jeg var lei og deppa og hadde gått med harde kynnere og maserier i en mnd nå. jeg var inne på Ul hvor JM ( som ikke var så blid) mente at jenta i magen var så liten. men at om jeg var så lei og deprimert, så måtte de bare sette meg i gang. for slik kunne jeg ikke gå. jeg fikk da beskjed om at det ikke kom til å bli noen dans på roser, og ikke kom jeg til å føde den dagen heller. og ofte endte i gangsatte fødsler med hasteks. jeg mente det bare fikk briste og bære. kl 12 fikk jeg min første modningspille. fikk ei fødestue og måtte ligge rolig i en time så pilla ikke datt ut. etter det gikk vi litt rundt og bare slappa av på rommet. kl 18 fikk jeg en ny pille og måtte ligge en time til. når kl ble 19.30 skulle vi til tv stua å se på hotel cesar. men til min store skuffelse var det finale i skal vi danse i stedet. så vi gikk tilbake til rommet vårt og la oss i dobbel senga jeg og sambo. mamma satt i en lenestol å strikket på klærne til lille jenta. kl 20.30 sa det "knepp" i magen min, og jeg hadde jo hørt så mye om denne lyden og sa til mamma, "jeg tror vannet mitt gik" skal si det ble fart på sambo som fløy utav senga, for han så for seg at hele senga skulle bli oversvømt, hehe.. jeg fikk reist meg opp og vannet fosset ut. kl 21.00 kom første rie, JM var tilstede på rommet da, og sa at jeg fikk bare vente å se litt hvordan det gikk. men jeg tomla meg oppi senga å la meg for å vente på den laaaaange reisen de sa jeg skulle gjennom. men lang ble den ikke. neste rie kom med en gang og registreringen hviste at jeg hadde ca 30 sek pause mellom hver rie. .. kl 22.00 kom mamma tilbake(hadde vært hjemme og dusja og div*) og jeg sa til henne at jeg måtte presse.. hu sa " er du tullette, du må ikke presse nå, da revner du" men jeg mååååååå, svarte jeg. JM stakk hodet inn akkurat da, å sa at hu skulle sjekke, og til min store lettelse så var det bare å presse. så jeg pressa 5-6 press og ute var hu kl 22.42. 4120 g og 53 cm lang. 37 cm rundt hodet. noe jeg mener ikke er en liten unge. jeg synes jeg hadde en kjempe fin fødsel, og gleder meg til neste gang. synes ikke det var noe forferdelig å bli satt i gang på den måten=) håper det går like fort denne gangen også=)
izabel Skrevet 1. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2008 Takk jenter, dette hjelper virkelig! Er det flere som vil dele sin historie?
izabel Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2008 Da har jeg värt på overtidskontroll og fikk vite at jeg skal settes igang på onsdag...gruer meg, men forsöker å forberede meg mentalt, så om flere vil dele sin historie hadde det värt kjemepeflott!
Randis Skrevet 2. juni 2008 #6 Skrevet 2. juni 2008 Ble lagt inn i uke 37 pga. mistanke om svangerskapsforgiftning. UL viste en alt for liten baby. De satte igang fødsel med tablett. kl.16. og ny tablett etter noen timer. Fikk masse rier, men ingen åpning. Pulsen min og babyen sin gikk ned for hver rie. Ble ks kl kvart på seks om morgenen. Minstemann var ute etter 15 min etter legen var på rommet mitt å sa han ville ha ks. Synes å huske at riene var hakke vondere ved satt igang enn vanlig fødsel, men det trenger ikke å stemme. Man glemmer jo i etterkant. Alt gikk greitt og fort. Synes ikke det var så ille som de sa det kunne være. Lykke til med fødselen. Blir godt å få møte den vesle.
Gulp Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Jeg ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning. Fikk første modningspille fredag, 2 til på lørdag, og 1 på søndag før det skjedde noe. De pillene syns jeg kjentes ut som menssmerter, men smertene ble sterkere på søndags ettermiddag, og klokka 21 ble jeg trillet inn på føden. 01,26 var gutten ute, en uke før termin:) Synes ikke det var noe ille å bli satt i gang, da er man jo på sykehuset, og vet at nå skal noe skje....Men tok jo etpar døgn før kroppen ville reagere, så tydeligvis hadde han ikke tenkt seg ut med det første. Men når det først skjedde noe, gikk det jo veldig fort:) Har bare gode minner fra fødselen.
Nå kommer nr. tre Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 Jeg har blitt satt i gang med begge mine jenter. Et sammendrag blir ca. slik: Den første fødselen tok 10 timer, da fikk jeg i tilegg drypp. Brukte lystgass, og fikk to nåler i ryggen og satt meg opp. Dette virket supert. Andre gang tok fødselen 4 1/5 time. Denne gangen trengte jeg ikke drypp. Fra 6 cm til hun var født tok det 50 min. Har bare positve erfaringer med å bli satt i gang. Blir vel igangsetting nå også med tredje, og gruer ikke for det. Men det hadde vært artig om det hadde startet av seg selv, bare for å kjenne og vite hvordan det er i forhold.... Lykke til 1
izabel Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 3. juni 2008 Det er det jeg har fått vite også, at om man ikke er moden kan det fort ta tre dager...Ble strippet i går, men merket ikke noe i natt, så det ser nok ut til at kroppen min trenger litt ekstra hormoner og hjelp ja... Bare en dag igjen til jeg blir satt igang nå...Og da er det godt å höre at du har gode minner fra födselen!
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #10 Skrevet 3. juni 2008 Ble satt i gang på termindagen pga sv.skapsforgiftning. Fikk gele i skjeden kl. 11. Måtte ligge 1 time på registrering. Riene begynte allerede mens jeg lå til registrering. Lå til observasjon til kl. 01, fikk da fødestue, kl. 17 hadde jeg 8-9 cm, men bekkenet mitt var for smalt for hodet hans. Kl. 17.44 ble gutten født med ks. Tok en del timer, ja. Synes det var veldig intensivt, riene gikk i ett. Men nå har jeg ingen fødsel som har startet av seg selv å sammenligne med. Lykke til i morgen
izabel Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 3. juni 2008 Er også redd for at bekkenet mitt er for smalt, da min mor hadde hastekeisersnitt...höres ikke göy ut, men premien får man jo uansett... Lurer fält på om riene vil komme igang raskt med meg også, har jo hört om de som bruker tre fire dager....
izabel Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 3. juni 2008 er det forresten noen med erfaring fra igangsettelse på A-hus?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå