Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå holder vi på å fylle ut permisjonspapirene. Både samboer og jeg har fine jobber som vi trives godt i og begge har lyst til å tilbringe tid med babyen. Vi tenker å dele slik: jeg blir hjemme i 6 måneder, så kjører vi tidskonto i 2-3 måneder og så tar samboer ut resten mens jeg går ut i full jobb.

Tror det blir en bra løsning og lurer på om andre har erfaring med denne modellen eller tanker rundt dette.

Er litt redd for å gå tilbake i jobb for tidlig, men vil jo gjerne være fleksibel i forhold til samboers ønske om å være hjemme med barnet også. Dette er mitt første barn og min samboers nr 3.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes slett ikke det høres ut som noen dum løsning. Jeg tenkte selv omtrent slik når jeg fikk mitt første barn. (At det ikke ble gjennomført slik hadde andre årsaker, samtidig er jeg glad i dag for at jeg ble lengre hjemme...)

Det eneste jeg tenker på er at når du sier at du skal være hjemme i 6 mnd - mener du da til babyen er seks mnd, eller seks mnd fra permisjonsstart, slik at babyen er ca fem mnd når du begynner å jobbe. Uansett er det ikke sikkert at babyen har begynt å spise noe særlig med fast føde når du begynner å jobbe, og om du ammer - og ønsker å gjøre det en stund - kan det bli litt trøblete. Det KAN gå helt greit med pumping og ammepauser (du har rett på det så lenge du ammer, selv om pappaen er hjemme, men kan noen ganger være vanskelig å få til pga reisevei, arbeidstype og slikt), men det kan også bli mer trøbbel enn glede.

Ja, og så er det jo slik at babyene gjerne går gjennom en fase med sterk separasjonsangst i tiden 8-9 til 11-12 mnd. Og det vil jo være akkurat når du begynner i full jobb.

På den andre siden tror jeg det er viktig at far og baby får tid sammen. Og skal en få det til, så må det jo gjøres innenfor de rammene en har i dagens permisjonsreglemet. Så hjelper det ikke at jeg ønsker meg to års permisjon, slik at mor kan ha det første året og far det andre ;)

Skrevet

Og en ting til ang det med amming. Når babyen er seks mnd, kan den fortsatt ha bruk for nattmåltid - særlig om h*n ikke er ivrig på fast føde ennå. Og om du blir borte på dagtid, så kan også nattpuppen være babyens måte å "ta igjen" tid med deg. Og nattamming og dagjobb er ikke alltid den enkleste kombinasjonen.

Huff - ser at jeg totalt sett virker negativ til opplegget deres, samtidig som jeg i starten skrev at jeg syntes det hørtes ut som et bra opplegg. Men jeg mener av hele mitt hjerte at det er viktig at babyen får tid sammen med far. "Problemet" er bare at i alle fall for meg har det å kunne amme lenge og å ta ting i babyenes tempo vært viktig når det gjelder introduksjon av fast føde, separasjon fra mor/far og slikt, og da blir dagens permisjonsordning for knapp...

Skrevet

Hei,

Takk for gode refleksjoner. Kanskje jeg skal legge til 1-2 måneder til på min permisjonstid for å være sikker på det med ammingen og overgangen til kombinasjon av amming/fast føde. Bor bare 10 min fra jobben, så etterhvert burde jo ikke det være noe problem. Babyen er jo det viktigste. Vil jo gjerne også at babyen skal ha tid med far. Skulle også ønsket en 2 års løsning...., men tusen takk for fine innspill, det fikk meg til å tenke litt ekstra :-)

Skrevet

He, he...tror det er veldig individuelt hva man tror er det beste for barnet. Vi skal ha 12 mnd perm, hvorav jeg 7 og han 5 mnd. I tillegg tar vi begge ut ferien vår hver for oss for å forlenge tiden med barnet.

Vi gjör dette da vi tror dette er godt både for oss alle som familie og for forholdet mellom far og barn.

Lykke til uansett hva dere velger tror jeg dere kommer til å finne lösninger på amming og slikt!

Skrevet

Jeg har ikke barn fra før, så har lite erfaring med permisjon foreløpig. Men her tenker vi at mannen min tar ut gradert permisjon, 1-2 dager i uka, helst allerede fra ca oktober. Jeg har termin 3.august. Han kan pga sin jobb ikke være hjemme på fulltid, i tillegg til at jeg da mister fødselsstipendet fra Lånekassen, men noen dager i uka tror vi blir bra. Det er flere som har reagert når jeg sier at planen er at han begynner permisjonen sin så tidlig, for jeg har ikke tenkt å være hjemme sammen med ham, han skal få den tiden alene med barnet.

Jeg spurte på nav om når vi måtte avgjøre dette, og fikk beskjed om at vi ikke trengte avgjøre det nå, bare i såpass god tid at de rekker beregne og justere foreldrepengene, så vi tenker at vi kan se det litt an på formen osv. Dumt å låse seg til noe nå, vi vet jo tross alt ikke hvordan alt blir framover.

Skrevet

her og skal far ha gradert permisjon frå januar...blir heime 2 dager i veka i 15 veker....sånn gjorde me det med nr 2 og,og det fungerte veldig bra....:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...