miobell Skrevet 1. juni 2008 #1 Skrevet 1. juni 2008 Hvor mye spark kjenner dere? Er i uke 25. bakenforliggende morkake. Kjenner spark hver dag, men det er varierende hvor mye og hvor sterke. Gjerne litt på formiddagen, noe på ettermiddagen og masse på senkvelden/tidlig natt. Tar meg i å kjenne etter spark nesten konstant om jeg ikke har kjent særlig før på dagen.. heter seg jo at man skal kjenne hver dag godt med spark.. men lurer på 'hvor mye' som regnes som ok/normalt..
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 1. juni 2008 #2 Skrevet 1. juni 2008 Er normalt i denne tiden at vi kjenner mest når vi selv er i ro. Babyen blir vugget i søvn når vi er i aktivitet, og våkner gjerne til liv når det blir stille og rolig i magen igjen. Jeg kjenner også spark hver dag (uke 24). Litt varierende i form og styrke, men så lenge jeg kjenner det er det ok mener jeg. Noen babyer er jo også mer aktive enn andre, så dette er nok litt individuelt.
Lillepusen-78 Skrevet 1. juni 2008 #3 Skrevet 1. juni 2008 Jeg er 26+2, og er akkurat som deg når det gjelder å kjenne etter spark. Blir veldig urolig om det er lenge siden sist, eller dersom en dag virker annerledes enn andre når det gjelder aktivitet.... Jeg fikk "tell trivselen" skjema hos jordmor, som hun anbefalte meg å bruke fra uke 28. Da skal man telle tiden det tar å kjenne 10 spark/bevegelser en gang hver dag, og da helst på samme tidspunkt, når man vet at babyen pleier å være våken. Dette for å følge med på om det skjer store endringer i aktivitet. Hos meg er det ofte variasjon på dagene. Noen morgener er det full fart, andre dager kjenner jeg ikke noe før utpå dagen. Noen ettermiddager er roligere enn andre. Jeg tenker at så lenge jeg kjenner godt med aktivitet i løpet av dagen så er det ok. Dersom det en dag var veldig mye roligere enn normalt ville jeg forhørt meg med føden. Men tror det er helt normalt at dagene varierer. Kommer jo an på hvordan den ligger. Hvis den ligger vendt inn mot ryggen vår så kjenner vi jo mye mindre. Og så skal de jo sove litt også... ;-)
Ønskebaby08*12 Skrevet 1. juni 2008 #4 Skrevet 1. juni 2008 Jeg leste i siste nr av Gravid at man friske, sunne babyer sparker sjelden mindre enn 10 spark i løpet av to timer hvor det pleier å være aktivt. Husker ikke om det sto noe om hvor langt på vei dette er, men regner med at det er fra når man kjenner liv hver dag. Det var en artikkel om når man skal bekymre seg for fosterets bevegelsesmønster. Jeg er i uke 22, har kjent daglige spark i ca tre uker nå. Variererende styrke og hyppighet,men kjenner henne godt flere ganger om dagen. Jeg føler selv jeg har en aktiv jente i magen, i går telte jeg hvor mange ganger jeg registrerte ordentlige spark/ boksing med armer ( litt vanskelig å vite forskjell), i løpet av 10 min, kjente jeg 8 spark... så da var hun nok i hundre der nede.
gullunge+1imagen Skrevet 1. juni 2008 #5 Skrevet 1. juni 2008 Jeg er i uke 25 i dag og har kjent spark siden uke 17, daglige spark begynte vel ganske raskt etter det og nå merker jeg at babyen er mer aktiv når jeg slapper av/skal sove, spiser/nylig har spist og når sønnen min raser i nærheten av magen;) Masse aktivitet altså, men tror han sover eller noe tidligere på dagen hos meg, for da bruker det være minst aktivitet.. Tror man bare på kjenne litt etter rutinene til bebis og følge dem best mulig nå så tidlig...så når man er rundt uke 28 kan man begynne å telle trivsel, hvor det skulle være minst 10 spark på 2 timer bebis normalt bruker være ganske aktiv, slik det ble nevnt over her..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå