litoja&Nemi♥ 13.05.06♥ Skrevet 1. juni 2008 #1 Skrevet 1. juni 2008 Har ei jente som akkurat er fyllt 2 år, og hun sier ikke stort annet enn mamma og pappa. Hun forstår godt hva vi sier, virker ikke som hun hører dårlig. Så hva kan være grunnen? Om jeg spør henne om hun kan gjenta ord etter meg, så rister hun bare på hodet... Pga flytting osv så har vi ikke vært på helsestasjonen siden hun var 15 mnd (det er ikke 2-årskontroll i vår kommune, kun 2,5 år). Prøver å ikke være bekymret, men tankene vandrer jo når jeg hører barn på hennes alder og yngre som snakker veldig mye.
Gjest Skrevet 1. juni 2008 #2 Skrevet 1. juni 2008 det verste er faktisk å tenke på det.. samme som med do treninga.. bare la det falle naturlig. visst ikke får barnet presentasjonsangst å nekter å gjøre noe.. så bare prat med henne som vanlig å ikke vær utålmodig.. kusina mi "babla" til hun var 3 år. å nå prater hun så bra som bare det er så forskjell fra barn til barn. en må bare huske det å passe på å ikke sammenligne for mye..
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2008 #3 Skrevet 1. juni 2008 Noen barn er jo også sånn at de ikke vil gjøre ting før de kan det. Det at hun forstår det meste, men ikke vil si noe kan jo tyde på det. Ville ikke sett bort fra at når hun begynner å snakke mer, vil hun bli veldig fort flink :-) At hun kanskje bygger seg opp et lager med ord nå, som hun vil prøve ut når hun er klar for det.
Sånn kan det gå Skrevet 1. juni 2008 #4 Skrevet 1. juni 2008 Noen unger gidder ikke prate før de faktisk kan det. Våre har vært sånn. Rundt 2 år har de omtrent ikke sagt et ord, men så en stund etterpå har de begynt å snakke helt reint i lange setninger. Har av og til fått kommentarer på at mine unger ikke snakket av mødre med barn på same alder som sa mange (utydelige) enkeltord, og et års tid seinere var disse bekymret for sine egne fordi deres barn fortsatt var på samme nivå, mens min snakket skikkelig. Så språkutvikling kan gå i rykk og napp og det er slett ikke alltid de som sier "mamma" først som snakker best noen år seinere... Så så lenge hun skjønner hva dere sier er det ingen fare.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2008 #5 Skrevet 1. juni 2008 Det er uendelig mange grunner til at barn ikke snakker, noen er bare sene mens andre igjen trenger hjelp. En 2 åring skal faktisk kunne veldig mange ord, husker ikke hvor mange. Jeg har selv en sønn som ikke snakket da han var 2, han snakket heller ikke når han var 3, og litt når han var 4. Nå er han 6 og snakker "dårlig" hjemme, men ikke i barnehagen. Der sier han nesten ingenting. I og med at du sitter med en 2 åring som kan 2 ord så vet ikke du om hun er en av den som snakker som en foss når hu er 3 år eller en av dem som fremdeles ikke snakker når hu er 6. Jeg vet at dette ikke er det du ville høre, for man vil høre at alt ordner seg. Det gjør ikke altid det. Kanskje du synes jeg overreagerer når jeg sier at du skal kontakte PPT. Men saken er den at hvis hun har orntlige språkproblemer så vil hun trenge hjelp og i fra du eller noen andre kontakter PPT så går det 6-12 månder før dere får time. Det første de sier på PPT er at du skal kontakte fastlegen og få henvisning til Barneavdelingen for utredning av språkproblemer. Det er fysiske undersøkelser. Det tar fort 6 månder fra henvisningen blir sendt til dere får time. Kort oppsummert er da ungen deres 3-3 1/2 år. Har hun i løpe av den tiden fått et akseptabelt språk vil alt dette bli avlyst. Har hun ikke fått språk vil hun vidre måtte stå på venteliste til utredning hos barnehabiliteringen. osv osv osv. Hadde jeg visst alt dette når sønnen min var 2 år så ville vi ha kommet mye lengre i prossessen i dag. Men om 2 månder begynner sønnen min på skola og han klarer fremdeles ikke å si navnet sitt til en lærer. Nå må det sies at sønnen min har ekstreme problemer, men poenget mitt er at man vet aldri hvor omfattende et problem er. Og når man står på venteliser går åra fort. Så ring PPT, dem kan du kontakte selv. Og få time hos fastlegen og be om henvisning. Har hun problemer så sparer du litt tid på å gjøre dette nå. Lykke til!!
meg & mine små Skrevet 1. juni 2008 #6 Skrevet 1. juni 2008 Min eldste gutt var akkuratt lik din jente når han ble 2 år. Språket kom nesten over natta på han når han var 2 og 4 mnd. Helt sykt egentlig, plutselig snakte gutten min helt reint og med strort ordforåd. Så ikke tenk så mye på det enda. Det kommer når det kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå